HSY:n investoinneilla parempaa kaupunkiympäristöä

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus linjasi osaltaan 13.4.2018 kokouksessaan HSY:n vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat ja ohjelmat. Vesihuollon osalta merkittävin investoinneista on Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen, jätehuollossa panostetaan kierrätyksen ja uudelleenkäytön tehostamiseen.

Vesihuollon investoinnit tukevat yhdyskuntien kasvua

Vesihuollon investointistrategian painopistealueet ovat:
- ympäristökuormituksen vähentäminen
- vesihuoltojärjestelmien kehittäminen saneeraamalla
- kehittyvän ja tiivistyvän yhdyskunnan vesihuollon järjestäminen
- varautumisen ja jatkuvuuden hallinnan tason parantaminen.

Vesihuollossa varaudutaan siihen, että kaupunkien kasvu alueella jatkuu. Tämä tarkoittaa investointeja verkostoon, siirtoyhteyksiin ja tuotantolaitoksiin esimerkkinä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen perusparannus ja kapasiteetin nostaminen lähivuosina.

Vesihuollon investoinneissa ympäristökuormituksen pienentämisen keskeisenä tavoitteena on vähentää puhdistetun jäteveden ravinnekuormitusta puhdistusprosesseja tehostamalla. Samalla vesistöön joutuvan mikromuovin määrää pienennetään. Merkittävin ja HSY:n investoinneista suurin on Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen.

Helsingin kantakaupungin sekaviemäreiden ylivuotoja vähennetään eriyttämällä alueen jäte- ja hulevesiverkko vaiheittain. Näin sadevesiä saadaan pois turhaan kuormittamasta Viikinmäen jätevedenpuhdistamoa. Eriyttäminen tehdään muun verkostosaneerauksen yhteydessä.

Vedenjakelun toimintavarmuutta parannetaan rakentamalla toisistaan riippumattomia putkiyhteyksiä eri alueiden välille sekä saneeraamalla vedenjakelujärjestelmää. Hiekkaharjun vesitornin rakentaminen on hankkeista näkyvin.

- Saneerausvelkaa hallitaan strategiakaudella panostamalla verkostojen saneeraukseen aikaisempaa tasoa enemmän. Investointitaso siis nousee edelliseen investointiohjelmaan verrattuna, kokonaisinvestoinnit vesihuollossa ovat 1 340 miljoonaa euroa vuosina 2019 - 2028. Vuonna 2019 vesihuoltoa rakennetaan ja saneerataan yhteensä 219 miljoonalla eurolla, laskeskelee HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY panostaa kierrätyksen ja uudelleenkäytön tehostamiseen

Jätehuollon investointistrategian painopisteet ovat asiakaslähtöisyys ja korkea toimintavarmuus, ympäris-tövaikutusten hyvä hallinta sekä materiaali- ja energiatehokkuuden parantaminen. Lisäksi jätehuolto hyödyntää investoinneissa aktiivisesti uutta teknologiaa yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Näillä toimilla jätehuolto vastaa EU:n jätedirektiivien kiertotalouden ja kansallisen lainsäädännön kiristyviin vaatimuksiin.

EU:n tavoitteena on, että yhdyskuntajätteestä kierrätettäisiin 55 prosenttia vuonna 2025, 60 prosenttia vuonna 2030 ja 65 prosenttia vuonna 2035. Suunnitelmien mukaan myös muovi-, lasi-, metalli-, puu- sekä paperi- ja kartonkipakkausjätteiden kierrätystavoitteita nostetaan selvästi nykyisestä.

- Strategisten päämääriemme saavuttamiseksi investoimme tuntuvasti biojätteen ja lietteiden kehittyneeseen käsittelyyn, jätteen esikäsittely- ja lajitteluratkaisuihin sekä laadukkaaseen jäteastiahuoltoon. Kierrätystä ja uudelleenkäyttöä pyrimme tehostamaan myös yhteistyössä Kierrätyskeskuksen kanssa toteuttavilla Kierrätyskeskuksen mini-Sortti-asemilla, kertoo HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
HSY:n vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841
HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, puh 040 868 1048

Kuvassa rakennetaan Blominmäen jätevedenpuhdistamoa.

INFOLAATIKKO

Vesihuollon v. 2019 - 2028 investointeja osakokonaisuuksiin jaoteltuina:
• toiminta-alueen laajentumisen ja kaavoituksen edellyttämät investoinnit 369 M€
• vedenhankinnan ja -puhdistuksen investoinnit 61 M€
• vedenjakelun ja viemäröinnin investoinnit 606 M€
• jäteveden investoinnit 293 M€

Jätehuollon v. 2019 - 2028 investoinnit osakokonaisuuksiin jaoteltuina:
• Sortti-asemat ja aluekeräysverkosto 29 M€
• ympäristövaikutusten hallinta 31 M€
• alueiden ja toimintojen kehittäminen 101 M€
• muut investoinnit 21 M€

Konalan Sortti-asema

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.20197.5.2019 12:21:49 EESTTiedote

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.

HSY etsii ilmanlaadun mittauspaikkoja Helsingistä – Onko kenties sinun pihasi tai parvekkeesi sopiva?24.4.2019 09:14:09 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY etsii mittauspaikkoja uusille, pienikokoisille ilmanlaadun mittalaitteille noin kahden vuoden ajaksi. Sopiva paikka on piha tai parveke tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaan kadun varrella. Mittauksia tehdään syksystä alkaen yhteensä noin 25 paikassa Jätkäsaaressa, Ruoholahdessa, Vallilassa, Pakilassa ja Pirkkolassa.