HSY:n investoinneilla parempaa kaupunkiympäristöä

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus linjasi osaltaan 13.4.2018 kokouksessaan HSY:n vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat ja ohjelmat. Vesihuollon osalta merkittävin investoinneista on Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen, jätehuollossa panostetaan kierrätyksen ja uudelleenkäytön tehostamiseen.

Vesihuollon investoinnit tukevat yhdyskuntien kasvua

Vesihuollon investointistrategian painopistealueet ovat:
- ympäristökuormituksen vähentäminen
- vesihuoltojärjestelmien kehittäminen saneeraamalla
- kehittyvän ja tiivistyvän yhdyskunnan vesihuollon järjestäminen
- varautumisen ja jatkuvuuden hallinnan tason parantaminen.

Vesihuollossa varaudutaan siihen, että kaupunkien kasvu alueella jatkuu. Tämä tarkoittaa investointeja verkostoon, siirtoyhteyksiin ja tuotantolaitoksiin esimerkkinä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen perusparannus ja kapasiteetin nostaminen lähivuosina.

Vesihuollon investoinneissa ympäristökuormituksen pienentämisen keskeisenä tavoitteena on vähentää puhdistetun jäteveden ravinnekuormitusta puhdistusprosesseja tehostamalla. Samalla vesistöön joutuvan mikromuovin määrää pienennetään. Merkittävin ja HSY:n investoinneista suurin on Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen.

Helsingin kantakaupungin sekaviemäreiden ylivuotoja vähennetään eriyttämällä alueen jäte- ja hulevesiverkko vaiheittain. Näin sadevesiä saadaan pois turhaan kuormittamasta Viikinmäen jätevedenpuhdistamoa. Eriyttäminen tehdään muun verkostosaneerauksen yhteydessä.

Vedenjakelun toimintavarmuutta parannetaan rakentamalla toisistaan riippumattomia putkiyhteyksiä eri alueiden välille sekä saneeraamalla vedenjakelujärjestelmää. Hiekkaharjun vesitornin rakentaminen on hankkeista näkyvin.

- Saneerausvelkaa hallitaan strategiakaudella panostamalla verkostojen saneeraukseen aikaisempaa tasoa enemmän. Investointitaso siis nousee edelliseen investointiohjelmaan verrattuna, kokonaisinvestoinnit vesihuollossa ovat 1 340 miljoonaa euroa vuosina 2019 - 2028. Vuonna 2019 vesihuoltoa rakennetaan ja saneerataan yhteensä 219 miljoonalla eurolla, laskeskelee HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY panostaa kierrätyksen ja uudelleenkäytön tehostamiseen

Jätehuollon investointistrategian painopisteet ovat asiakaslähtöisyys ja korkea toimintavarmuus, ympäris-tövaikutusten hyvä hallinta sekä materiaali- ja energiatehokkuuden parantaminen. Lisäksi jätehuolto hyödyntää investoinneissa aktiivisesti uutta teknologiaa yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Näillä toimilla jätehuolto vastaa EU:n jätedirektiivien kiertotalouden ja kansallisen lainsäädännön kiristyviin vaatimuksiin.

EU:n tavoitteena on, että yhdyskuntajätteestä kierrätettäisiin 55 prosenttia vuonna 2025, 60 prosenttia vuonna 2030 ja 65 prosenttia vuonna 2035. Suunnitelmien mukaan myös muovi-, lasi-, metalli-, puu- sekä paperi- ja kartonkipakkausjätteiden kierrätystavoitteita nostetaan selvästi nykyisestä.

- Strategisten päämääriemme saavuttamiseksi investoimme tuntuvasti biojätteen ja lietteiden kehittyneeseen käsittelyyn, jätteen esikäsittely- ja lajitteluratkaisuihin sekä laadukkaaseen jäteastiahuoltoon. Kierrätystä ja uudelleenkäyttöä pyrimme tehostamaan myös yhteistyössä Kierrätyskeskuksen kanssa toteuttavilla Kierrätyskeskuksen mini-Sortti-asemilla, kertoo HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
HSY:n vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841
HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, puh 040 868 1048

Kuvassa rakennetaan Blominmäen jätevedenpuhdistamoa.

INFOLAATIKKO

Vesihuollon v. 2019 - 2028 investointeja osakokonaisuuksiin jaoteltuina:
• toiminta-alueen laajentumisen ja kaavoituksen edellyttämät investoinnit 369 M€
• vedenhankinnan ja -puhdistuksen investoinnit 61 M€
• vedenjakelun ja viemäröinnin investoinnit 606 M€
• jäteveden investoinnit 293 M€

Jätehuollon v. 2019 - 2028 investoinnit osakokonaisuuksiin jaoteltuina:
• Sortti-asemat ja aluekeräysverkosto 29 M€
• ympäristövaikutusten hallinta 31 M€
• alueiden ja toimintojen kehittäminen 101 M€
• muut investoinnit 21 M€

Konalan Sortti-asema

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.4.201810.4.2018 15:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.4.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista vuosille 2019 - 2028, ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019- 2021 yhteydessä. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen rakennustöiden valvontatyöt - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsija. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.4.2018.