HSY:n investoinneilla parempaa kaupunkiympäristöä

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus linjasi osaltaan 13.4.2018 kokouksessaan HSY:n vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat ja ohjelmat. Vesihuollon osalta merkittävin investoinneista on Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen, jätehuollossa panostetaan kierrätyksen ja uudelleenkäytön tehostamiseen.

Vesihuollon investoinnit tukevat yhdyskuntien kasvua

Vesihuollon investointistrategian painopistealueet ovat:
- ympäristökuormituksen vähentäminen
- vesihuoltojärjestelmien kehittäminen saneeraamalla
- kehittyvän ja tiivistyvän yhdyskunnan vesihuollon järjestäminen
- varautumisen ja jatkuvuuden hallinnan tason parantaminen.

Vesihuollossa varaudutaan siihen, että kaupunkien kasvu alueella jatkuu. Tämä tarkoittaa investointeja verkostoon, siirtoyhteyksiin ja tuotantolaitoksiin esimerkkinä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen perusparannus ja kapasiteetin nostaminen lähivuosina.

Vesihuollon investoinneissa ympäristökuormituksen pienentämisen keskeisenä tavoitteena on vähentää puhdistetun jäteveden ravinnekuormitusta puhdistusprosesseja tehostamalla. Samalla vesistöön joutuvan mikromuovin määrää pienennetään. Merkittävin ja HSY:n investoinneista suurin on Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen.

Helsingin kantakaupungin sekaviemäreiden ylivuotoja vähennetään eriyttämällä alueen jäte- ja hulevesiverkko vaiheittain. Näin sadevesiä saadaan pois turhaan kuormittamasta Viikinmäen jätevedenpuhdistamoa. Eriyttäminen tehdään muun verkostosaneerauksen yhteydessä.

Vedenjakelun toimintavarmuutta parannetaan rakentamalla toisistaan riippumattomia putkiyhteyksiä eri alueiden välille sekä saneeraamalla vedenjakelujärjestelmää. Hiekkaharjun vesitornin rakentaminen on hankkeista näkyvin.

- Saneerausvelkaa hallitaan strategiakaudella panostamalla verkostojen saneeraukseen aikaisempaa tasoa enemmän. Investointitaso siis nousee edelliseen investointiohjelmaan verrattuna, kokonaisinvestoinnit vesihuollossa ovat 1 340 miljoonaa euroa vuosina 2019 - 2028. Vuonna 2019 vesihuoltoa rakennetaan ja saneerataan yhteensä 219 miljoonalla eurolla, laskeskelee HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY panostaa kierrätyksen ja uudelleenkäytön tehostamiseen

Jätehuollon investointistrategian painopisteet ovat asiakaslähtöisyys ja korkea toimintavarmuus, ympäris-tövaikutusten hyvä hallinta sekä materiaali- ja energiatehokkuuden parantaminen. Lisäksi jätehuolto hyödyntää investoinneissa aktiivisesti uutta teknologiaa yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Näillä toimilla jätehuolto vastaa EU:n jätedirektiivien kiertotalouden ja kansallisen lainsäädännön kiristyviin vaatimuksiin.

EU:n tavoitteena on, että yhdyskuntajätteestä kierrätettäisiin 55 prosenttia vuonna 2025, 60 prosenttia vuonna 2030 ja 65 prosenttia vuonna 2035. Suunnitelmien mukaan myös muovi-, lasi-, metalli-, puu- sekä paperi- ja kartonkipakkausjätteiden kierrätystavoitteita nostetaan selvästi nykyisestä.

- Strategisten päämääriemme saavuttamiseksi investoimme tuntuvasti biojätteen ja lietteiden kehittyneeseen käsittelyyn, jätteen esikäsittely- ja lajitteluratkaisuihin sekä laadukkaaseen jäteastiahuoltoon. Kierrätystä ja uudelleenkäyttöä pyrimme tehostamaan myös yhteistyössä Kierrätyskeskuksen kanssa toteuttavilla Kierrätyskeskuksen mini-Sortti-asemilla, kertoo HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
HSY:n vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841
HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, puh 040 868 1048

Kuvassa rakennetaan Blominmäen jätevedenpuhdistamoa.

INFOLAATIKKO

Vesihuollon v. 2019 - 2028 investointeja osakokonaisuuksiin jaoteltuina:
• toiminta-alueen laajentumisen ja kaavoituksen edellyttämät investoinnit 369 M€
• vedenhankinnan ja -puhdistuksen investoinnit 61 M€
• vedenjakelun ja viemäröinnin investoinnit 606 M€
• jäteveden investoinnit 293 M€

Jätehuollon v. 2019 - 2028 investoinnit osakokonaisuuksiin jaoteltuina:
• Sortti-asemat ja aluekeräysverkosto 29 M€
• ympäristövaikutusten hallinta 31 M€
• alueiden ja toimintojen kehittäminen 101 M€
• muut investoinnit 21 M€

Konalan Sortti-asema

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä