HSY:n investoinneilla parempaa kaupunkiympäristöä

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus linjasi osaltaan 13.4.2018 kokouksessaan HSY:n vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat ja ohjelmat. Vesihuollon osalta merkittävin investoinneista on Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen, jätehuollossa panostetaan kierrätyksen ja uudelleenkäytön tehostamiseen.

Vesihuollon investoinnit tukevat yhdyskuntien kasvua

Vesihuollon investointistrategian painopistealueet ovat:
- ympäristökuormituksen vähentäminen
- vesihuoltojärjestelmien kehittäminen saneeraamalla
- kehittyvän ja tiivistyvän yhdyskunnan vesihuollon järjestäminen
- varautumisen ja jatkuvuuden hallinnan tason parantaminen.

Vesihuollossa varaudutaan siihen, että kaupunkien kasvu alueella jatkuu. Tämä tarkoittaa investointeja verkostoon, siirtoyhteyksiin ja tuotantolaitoksiin esimerkkinä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen perusparannus ja kapasiteetin nostaminen lähivuosina.

Vesihuollon investoinneissa ympäristökuormituksen pienentämisen keskeisenä tavoitteena on vähentää puhdistetun jäteveden ravinnekuormitusta puhdistusprosesseja tehostamalla. Samalla vesistöön joutuvan mikromuovin määrää pienennetään. Merkittävin ja HSY:n investoinneista suurin on Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen.

Helsingin kantakaupungin sekaviemäreiden ylivuotoja vähennetään eriyttämällä alueen jäte- ja hulevesiverkko vaiheittain. Näin sadevesiä saadaan pois turhaan kuormittamasta Viikinmäen jätevedenpuhdistamoa. Eriyttäminen tehdään muun verkostosaneerauksen yhteydessä.

Vedenjakelun toimintavarmuutta parannetaan rakentamalla toisistaan riippumattomia putkiyhteyksiä eri alueiden välille sekä saneeraamalla vedenjakelujärjestelmää. Hiekkaharjun vesitornin rakentaminen on hankkeista näkyvin.

- Saneerausvelkaa hallitaan strategiakaudella panostamalla verkostojen saneeraukseen aikaisempaa tasoa enemmän. Investointitaso siis nousee edelliseen investointiohjelmaan verrattuna, kokonaisinvestoinnit vesihuollossa ovat 1 340 miljoonaa euroa vuosina 2019 - 2028. Vuonna 2019 vesihuoltoa rakennetaan ja saneerataan yhteensä 219 miljoonalla eurolla, laskeskelee HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

HSY panostaa kierrätyksen ja uudelleenkäytön tehostamiseen

Jätehuollon investointistrategian painopisteet ovat asiakaslähtöisyys ja korkea toimintavarmuus, ympäris-tövaikutusten hyvä hallinta sekä materiaali- ja energiatehokkuuden parantaminen. Lisäksi jätehuolto hyödyntää investoinneissa aktiivisesti uutta teknologiaa yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Näillä toimilla jätehuolto vastaa EU:n jätedirektiivien kiertotalouden ja kansallisen lainsäädännön kiristyviin vaatimuksiin.

EU:n tavoitteena on, että yhdyskuntajätteestä kierrätettäisiin 55 prosenttia vuonna 2025, 60 prosenttia vuonna 2030 ja 65 prosenttia vuonna 2035. Suunnitelmien mukaan myös muovi-, lasi-, metalli-, puu- sekä paperi- ja kartonkipakkausjätteiden kierrätystavoitteita nostetaan selvästi nykyisestä.

- Strategisten päämääriemme saavuttamiseksi investoimme tuntuvasti biojätteen ja lietteiden kehittyneeseen käsittelyyn, jätteen esikäsittely- ja lajitteluratkaisuihin sekä laadukkaaseen jäteastiahuoltoon. Kierrätystä ja uudelleenkäyttöä pyrimme tehostamaan myös yhteistyössä Kierrätyskeskuksen kanssa toteuttavilla Kierrätyskeskuksen mini-Sortti-asemilla, kertoo HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
HSY:n vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841
HSY:n jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, puh 040 868 1048

Kuvassa rakennetaan Blominmäen jätevedenpuhdistamoa.

INFOLAATIKKO

Vesihuollon v. 2019 - 2028 investointeja osakokonaisuuksiin jaoteltuina:
• toiminta-alueen laajentumisen ja kaavoituksen edellyttämät investoinnit 369 M€
• vedenhankinnan ja -puhdistuksen investoinnit 61 M€
• vedenjakelun ja viemäröinnin investoinnit 606 M€
• jäteveden investoinnit 293 M€

Jätehuollon v. 2019 - 2028 investoinnit osakokonaisuuksiin jaoteltuina:
• Sortti-asemat ja aluekeräysverkosto 29 M€
• ympäristövaikutusten hallinta 31 M€
• alueiden ja toimintojen kehittäminen 101 M€
• muut investoinnit 21 M€

Konalan Sortti-asema

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.8.201814.8.2018 14:45Tiedote

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman 2018-2022 hyväksymisestä ja sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen hankinnasta Pohjois-Espooseen ja Kauniaisiin. Hallitus päättää myös lausunnosta lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.8.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.