HSY:n jätevedenpuhdistus yhä energiatehokkaampaa

Vuonna 2016 Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän jätevedenpuhdistamot täyttivät kaikki ympäristöluvan määräykset. Ravinnekuormitus puhdistamoilta mereen oli 1 027 tonnia typpeä ja 32 tonnia fosforia. HSY:n jätevedenpuhdistuksen kehittämisessä panostetaan yhä tehokkaamman puhdistuksen lisäksi energiankulutuksen hallintaan.

Vastuu jätevedenpuhdistuksen kehittämisestä on jo vuosia nähty Itämeren hyväksi tehdyksi työksi.

Energiatehokkuutta parantavia investointeja on otettu käyttöön useita ja HSY on myös parantanut omaa energiatuotantoaan. Viikinmäen jätevedenpuhdistamolla tuotetun sähkön osuus on kasvanut huomattavasti: vuonna 2016 sähköntuotantomäärä oli laitoksen historian suurin. Laitoksen omavaraisuusaste on noussut etenkin vuoden 2016 loppupuolella uusien tehokkaiden kaasumoottoreiden sekä aurinkovoimalan käyttöönoton jälkeen.

Tavoitteena puhtaampi Itämeri

HSY:n molemmat puhdistamot purkavat puhdistetut jätevedet Itämereen. Näin ollen vastuu toiminnan kehittämisestä on jo vuosia nähty Itämeren hyväksi tehdyksi työksi.

Jätevedenpuhdistamoilla jatkettiin myös vuonna 2016 pitkäjänteistä työtä jätevedenpuhdistusprosessin kehittämiseksi. Fosforin talteenotto ja typenpoiston tehostaminen olivat vuoden päähankkeita. Espoon Blominmäkeen rakennettavan uuden jätevedenpuhdistamon suunnittelussa ja hankintojen toteutuksessa hyödynnetään kehittämistyön tuloksia.

Faktalaatikko

HSY puhdistaa pääkaupunkiseudun jätevedet kahdella puhdistamolla: Helsingin Viikinmäessä ja Espoon Suomenojalla.

HSY:n jätevedenpuhdistamoiden toiminta-alueella asuu yli 20 prosenttia Suomen asukkaista. Puhdistamoiden yhteenlaskettu jäteveden tulovirtaama oli vuonna 2016 noin 136 miljoonaa kuutiota, mikä vastaa pitkän aikavälin keskiarvoa.

Pääkaupunkiseudun jätevedenpuhdistuksen vuosiraportti tarjoaa sekä valvoville viranomaisille että kuntalaisille kokonaiskuvan jätevedenpuhdistamoiden toiminnasta ja puhdistustehokkuudesta vuonna 2016.

Jätedenpuhdistus pääkaupunkiseudulla 2016 -raportti

yksikön päällikkö Petteri Jokinen, puh. 050 555 6962, petteri.jokinen(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen kokous 16.2.201816.2.2018 10:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 16.2.2018 Hallitus päätti muun muassa valita Kivikon jätepalvelukeskuksen siirtokuormausaseman ja vanhan toimistorakennuksen saneerauksen urakoitsijaksi Sähköarina Oy:n. Hallitus sai tiedoksi pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian toteutumisen vuonna 2016. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella ilmastonmuutoksen sopeutumisen strategian toteutumisesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 09 1561 2412, 040 593 6346 www.hsy.fi

HSY palkitsi Hilton Helsinki Strandin ja erityisopettaja Jukka-Pekka Anttisen jätteen vähentämisestä15.2.2018 13:58Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on jakanut Vuoden Petraaja 2017 -palkinnon Hilton Helsinki Strandille. Lisäksi Käpylän peruskoulun erityisopettaja Jukka-Pekka Anttiselle myönnettiin kunniamaininta. Palkinto myönnetään toimijalle, joka on vähentänyt merkittävästi jätemääräänsä ja edistänyt materiaalitehokkuutta ja siten osallistunut vähähiilisen yhteiskunnan rakentamiseen. HSY jakoi palkinnon torstaina 15. helmikuuta pidetyssä Helsingin seudun ilmastoseminaarissa.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.2.201814.2.2018 07:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.2.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kivikon jätepalvelukeskuksen siirtokuormausaseman ja vanhan toimistorakennuksen saneerauksen urakoitsijan valinnasta ja saa tiedoksi pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian toteutumisen vuonna 2016. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen ilmastonmuutoksen sopeutumisen strategian toteutumisesta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 16.2.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi