HSY:n kahdeksan kummikoulua aloittavat uuden lukuvuoden ympäristötekojen merkeissä

Kahdeksan koulua Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n kummikouluina lukuvuonna 2020–2021. Kummikouluohjelman tavoitteena on auttaa kouluja vakiinnuttamaan konkreettiset ympäristöteot pysyväksi osaksi arkea. Kevään 2020 poikkeuksellinen koronatilanne sai ohjelman muuntautumaan myös osin digitaaliseen muotoon.

Kummikoululaiset pääsevät opiskelemaan arjen ympäristötekoja ja -tietoutta monipuolisesti mm. ulko-oppitunneilla.

HSY valitsi hakemusten perusteella lukuvuoden 2020–2021 kummikouluiksi yhteensä kahdeksan koulua pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Espoosta mukana ovat Karhusuon, Soukan ja Ymmerstan koulut, Vantaalta Aurinkokiven, Ilolan, Kaivokselan ja Pähkinärinteen koulut sekä Kirkkonummelta Kirkkoharjun koulu.

Yleensä HSY:n kummikouluksi voi päästä vain vuoden ajaksi kerrallaan, mutta keväällä 2020 osa ympäristökasvatuksen oppitunneista jäi toteuttamatta koulujen lähiopetuksen jäätyä tauolle. Kolme tulevalle lukuvuodelle valituista kouluista jatkaakin kummikouluohjelmassa suoraan viime vuodesta.

– Halusimme antaa viime lukuvuonna osallistuneille kouluille mahdollisuuden saada kaiken irti ohjelmasta. Kehitimme kevään aikana myös uudenlaisia, etäopetukseenkin sopivia ympäristökasvatuksen muotoja. Jos etäopetukselle on taas myöhemmin tarvetta, meillä on tarjota esimerkiksi älylaitteella pelattavia digipelejä, joiden suorittamista opettaja voi seurata reaaliajassa, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto.

Kummikouluohjelma tarjoaa konkreettisia ympäristötekoja kouluun ja arkeen

HSY:n kummikouluohjelman tavoitteena on auttaa koko koulua omaksumaan arjen ympäristötekoja. Koulut saavat valita kummivuotensa pääteemaksi joko elintärkeän veden tai kestävän kulutuksen ja kiertotalouden. Kuudessa koulussa keskitytään jätteen määrän vähentämisen, lajittelun, kiertotalouden ja kohtuullisten kulutusvalintojen opetteluun. Veden kiertokulkua, lähivesien tutkimista, viemärietikettiä ja vesivastuullisuutta harjoitellaan alkavana lukuvuonna kahdessa koulussa.

Sekä oppilaita että opettajia kannustetaan jatkamaan opittuja käytäntöjä myös kummivuoden jälkeen, koulussa ja kotona. Oppimisen tueksi HSY tarjoaa kummikouluille opetussuunnitelman mukaisia ja monipuolisia oppitunteja ja -materiaaleja, koulutusta opettajille sekä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polun ympäristökasvattajien tuen.

HSY valitsee kummikouluohjelmaan vuosittain kymmenisen koulua pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Yhteensä ohjelmaan on vuosien mittaan valittu yli sata kummikoulua. Seuraava kummikouluhaku avataan HSY:n verkkosivuilla maalis–huhtikuussa 2021.

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto@hsy.fi

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.