HSY:n keräysautokierros peruuntuu pahenevan koronatilanteen takia

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ei järjestä keräysautokierrosta, jonka piti alkaa 30. elokuuta 2021. Syynä on paheneva koronatilanne – pysähtymispaikoilla ei pystytä takaamaan terveysturvallista asiointia. Ohessa listattuna, miten vaarallisesta jätteestä sekä metalli- ja sähköromusta pääsee eroon.

HSY:n keräysautot ottavat vastaan kotitalouksien metallijätettä, sähkölaitteita ja vaarallista jätettä.

Kotitalouksien metalliromua, sähkölaitteita ja vaarallista jätettä keräävät HSY:n keräysautot jättävät tänä vuonna kokonaan väliin kierroksensa Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa, Vantaalla ja Kirkkonummella. Perinteisesti keräysautokierros on järjestetty keväällä mutta koronaviruspandemian takia kierros siirrettiin toistamiseen syksyyn. Nyt kierrosta ei järjestetä lainkaan tänä vuonna.

- Olemme todella pahoillamme peruutuksesta ja tiedämme, että se harmittaa monia palvelun käyttäjiä. Mutta myös meidän pitää kantaa vastuumme pandemiassa. Aikaisempien keräysten perusteella tiedämme, ettemme pysty toteuttamaan keräystä kaikilla pysähdyspaikoilla terveysturvallisesti, HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta pahoittelee.

Keräysautojen vastaanottamia jätteitä voi tuoda maksutta Sortti-asemille

Keräysautojen keräämiä jätteitä voi tuoda mille tahansa HSY:n viidestä Sortti-asemasta. Asemat sijaitsevat Helsingissä Kivikossa ja Konalassa, Vantaalla Ruskeasannassa, Espoossa Ämmässuolla ja Kirkkonummella Jorvaksessa. Kaikki asemat palvelevat arkisin klo 7–21, Konalan Sortti-asema on auki lisäksi lauantaisin ja sunnuntaisin klo 10–17.

- Vaarallisen jätteen, metalli- ja sähköromun vastaanotto on aina maksutonta kotitalousasiakkaille. Jätettä ei tarvitse varastoida kotiin odottamaan keräysautokierrosta sillä ajatuksella, että säästäisi maksuissa, Kiviranta muistuttaa.

- Kaikki jätteet voi ilmoittaa ennakkoon verkkopalvelussa eSortti.fi. Jos on tuomassa samalla myös maksullisia jätteitä, ne voi maksaa palvelussa etukäteen. Käynti Sortti-asemalla nopeutuu, kun ei sitten tarvitse poiketa aseman infopisteeseen, Kiviranta vinkkaa.

Maksuton jätteenkeräyspiste voi sijaita hyvinkin lähellä kotia

Kotitalousasiakkaille on tarjolla muitakin maksuttomia keräyspaikkoja, joista osa voi sijaita hyvinkin lähellä kotia. Esimerkiksi maalit, liuottimet ja energiansäästölamput voi viedä HSY:n vaarallisen jätteen keräyskontteihin. Ne sijaitsevat yleensä huoltamoiden tai kauppojen pihassa ja ovat avoinna niiden aukioloaikoina. Tarkat tiedot vaarallisen jätteen keräyskonttien sijainneista ja niihin soveltuvista jätteistä voit tarkistaa osoitteesta kierrätys.info.

- Pyydä kassalta asiakastietolomake ja kirjaa siihen omat tietosi sekä jätteet, joita olet tuomassa, Kiviranta ohjeistaa.

Energiansäästölamput sekä alle 25 cm kokoiset sähkölaitteet kuten hiustenkuivaajat tai pienet kaiuttimet voi palauttaa ilman uuden laitteen ostovelvoitetta niitä myyviin suurempiin kodinkoneliikkeisiin ja tavarataloihin.

Myös paristot ja pienakut hoituvat helposti kauppareissulla kierrätykseen. Kaupan henkilökunnalta voi kysyä keräyslaatikon sijaintia. Muistathan teipata paristojen ja akkujen navat, ennen kuin jätät ne keräysastiaan. Tällä helpolla niksillä vastakkain osuvat navat eivät aiheuta vaarallista oikosulkua ja mahdollista tulipaloa.

www.hsy.fi/sorttiasemat
www.hsy.fi/esortti
www.hsy.fi/lajittelu

Yhteyshenkilöt

HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta, puh. 040 833 3254, maarit.kiviranta(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 24.9.202124.9.2021 11:31:45 EEST | Tiedote

Hallitus päätti seuraavista hankesuunnitelmista: Orapihlajantien ja Paatsamatien alueen vesihuollon hankesuunnitelma Tikkurilan vedenjakelun turvaaminen ja alueen vesihuollon kehittämisen hankesuunnitelma Korppaanmäentien ja Vanhan Ruskeasuon alueen vesihuollon hankesuunnitelma. Hallitus päätti lisäksi vesihuollon toimialajohtajan viran auki julkistamisesta. Lisäksi hallitus sai tiedoksi HSY:n osavuosikatsauksen 1.1.–31.8.2021, Helsingin seudun uuden maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2020–2031 ensimmäisen sopimusvuoden seurantaraportin sekä arvioinnin Pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian toteutumisesta. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.9.202121.9.2021 15:57:57 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.9.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon toimialajohtajan viran auki julkistamisesta sekä seuraavista hankesuunnitelmista: Orapihlajantien ja Paatsamatien alueen vesihuollon hankesuunnitelma Tikkurilan vedenjakelun turvaaminen ja alueen vesihuollon kehittämisen hankesuunnitelma Korppaanmäentien ja Vanhan Ruskeasuon alueen vesihuollon hankesuunnitelma. Lisäksi hallitus saa tiedoksi: HSY:n osavuosikatsauksen 1.1.–31.8.2021 Helsingin seudun uuden maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2020–2031 ensimmäisen sopimusvuoden seurantaraportin.

HSY:n hallitus on valittu14.9.2021 12:48:47 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous päätti 14.9.2021 kokouksessaan asettaa hallituksen ja tarkastuslautakunnan nelivuotiskaudeksi 2021 - 2025. Toimielinten kokoonpano määräytyy HSY:n perussopimuksen mukaisesti jäsenkuntien asukaslukujen ja kunnallisvaalien tuloksen perusteella. Kokoonpanossa on otettu huomioon myös sukupuolten välinen tasa-arvo. Hallitus vastaa kuntalain mukaisesti HSY:n hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä yhtymäkokouksen päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Hallitus valvoo HSY:n etua, edustaa kuntayhtymää ja käyttää sen puhevaltaa. Se myös edustaa HSY:tä työnantajana ja vastaa henkilöstöpolitiikasta. Lisäksi hallitus vastaa HSY-konsernin omistajaohjauksesta. Hallitus koostuu 14 varsinaisesta jäsenestä, joista jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Jäsenistä seitsemän on Helsingistä, kolme Espoosta, kolme Vantaalta ja yksi Kauniaisista. Hallituksen puheenjohtajaksi helsinkiläinen Mia Nygård-Peltola (Kok.)

HSY:n uusi toimitusjohtaja on tekniikan lisensiaatti Tommi Fred27.8.2021 16:50:14 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus valitsi kokouksessaan 27.8. tekniikan lisensiaatti Tommi Fredin, 52 vuotta, HSY:n toimitusjohtajaksi. Fred toimii HSY:n vesihuollon toimialan toimialajohtajana. Hän on työskennellyt HSY:ssä sen perustamisesta v. 2010 lähtien, ensin osastonjohtajana ja vuodesta 2017 lähtien toimialajohtajana. Tätä ennen hän työskenteli Helsingin Vedessä. - Toimitusjohtajan tehtävää haki kovatasoinen joukko, joilta löytyi monipuolista osaamista ja kokemusta johtajan tehtävistä, kertoo HSY:n hallituksen puheenjohtaja Mia Nygård-Peltola. HSY on samoin kuin useat muutkin kuntaorganisaatiot mielenkiintoisten haasteiden edessä muun muassa ympäristö- ja talouskysymysten osalta. Haimme vahvan kokemuksen lisäksi innostavaa johtamisen ammattilaista ja Tommi Fredillä on tästä vahvat näytöt, Nygård-Peltola jatkaa. HSY:n toimitusjohtajan virkaan haki 36 henkilöä. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja