HSY:n keräysautot keräsivät kiitosta asukkailta

Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaat toivat HSY:n jätehuollon keräysautoihin tänä keväänä 350 tuhatta kiloa jätettä. Kodin kylmälaitteita vastaanotettiin viime vuotta selvästi enemmän. Uutena palveluna autojen mukana Helsingissä kiersi kierrätysneuvoja.

Keräysautojen jokakeväinen kierros on odotettu palvelu asukkaiden keskuudessa. Maksuttomat keräysautot palvelevat erityisesti autottomia asukkaita. (kuva:HSY)

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n keräysautot vastaanottivat huhti-kesäkuussa kotitalouksien vaarallista jätettä, sähkölaitteita sekä metalliromua ympäri pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea. Jätettä vastaanotettiin yhteensä 350 tuhatta kiloa, mikä on 30 tuhatta kiloa vähemmän kuin viime vuonna. Myöhäinen kevät verotti kävijöitä kierroksen alkupuolella.

Kodin kylmälaitteiden tuonti kasvoi selvästi

Asukkaat toivat keräysautoihin eniten pieniä sähkölaitteita, kuten televisioita, pölynimureita, tietokoneita ja muuta kodin pienelektroniikkaa. Niitä kertyi edellisvuosien tapaan lähes 150 tuhatta kiloa. Kodin kylmälaitteita, kuten jääkaappeja ja pakastimia tuotiin selvästi viime vuotta enemmän eli yhteensä lähes 6 tuhatta kiloa. Sen sijaan vaarallisen jätteen ja metallin määrä jäivät edellisvuotta kymmenisen prosenttia pienemmiksi. Metalliromua ovat polkupyörät, puulämmitteiset kiukaat sekä metalliastiat ja -purkit. Vaaralliseksi jätteeksi taas luokitellaan muun muassa energiansäästölamput, pesuaineet, maalit, lakat ja akut.

- Huhtikuussa satoi vielä pahimmillaan räntää ja kävijöitä oli edellisvuotta vähemmän. Säiden lämmettyä myös kävijämäärät kääntyivät nousuun, HSY:n vaarallisen jätteen toimintovastaava Leif Bergström kertoo.

Helsingin keräysautokierroksella kiersi tänä vuonna mukana kierrätysneuvoja. Neuvoja oli pysähdyspaikalla parikymmentä minuuttia ennen autojen tuloa ja ohjeisti asukkaita autoissa kerättävistä jätteistä sekä yleisesti lajittelusta. Neuvoja myös ohjeisti asukkaita kuorma-autojen vaatimasta tilasta, jotta autot mahtuivat paikalle turvallisesti. Työnsä ohessa neuvoja keräsi palautetta asukkailta. Neuvojan mukanaolo oli kaivattu täydennys keräysautopalveluun niin asukkailta kuin kuljettajiltamme kysyttäessä.

Keräysautot kiertäneet lähes 30 vuotta

HSY:n keräysautot ovat keränneet jätettä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella lähes 30 keväänä. Likimain 300 osoitteessa pysähtyvät autot ovat saaneet runsaasti kiitosta asukkailta. Keräysautojen jokakeväinen kierros on odotettu palvelu asukkaiden keskuudessa. Maksuttomat keräysautot palvelevat erityisesti autottomia asukkaita.

Kotitalouksien vaarallista jätettä, sähkölaitteita ja metalliromua otetaan maksutta vastaan myös Sortti-asemilla. Pääkaupunkiseudulla on käytettävissä yli 50 vaarallisen jätteen keräyskonttia.

Lisätietoa:
Vaarallisen jätteen toimintovastaava Leif Bergström, puh. 040 758 0806, leif.bergstrom(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen kokous 17.11.201717.11.2017 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.11.2017 Hallitus päätti muun muassa hankkia imu- ja painepesuautopalveluita ajalle 2018-2019 osioissa mainitussa toimeksiantojärjestyksessä seuravasti:‒ Osio 1: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj, ‒ Osio 2: Lassila &Tikanoja Oyj ja Delete Finland Oy, ‒ Osio 3, auto 5: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj,‒ Osio 3, auto 6: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy,‒ Osio 4: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy. Hallitus sai tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.11.201714.11.2017 08:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.11.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa imu- ja painepesuautopalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016.   Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.11.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Kiertotalouteen vauhtia kuuden kaupungin voimin27.10.2017 09:45Tiedote

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen, Turun ja Oulun alueilla syvennetään Suomen suurimpien kaupunkien yhteistyötä ja edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Alueellisissa kiertotalouden keskittymissä, kiertotalouskeskuksissa, on esimerkiksi yritysten mahdollista testata uusia toiminta- ja ratkaisumalleja sekä osallistua hyödyllisten innovaatioiden kehittämiseen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää hankkeessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomosta alustaa innovaatioille sekä tuottaa laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi.

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.