HSY:n keräysautot keräsivät kiitosta asukkailta

Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaat toivat HSY:n jätehuollon keräysautoihin tänä keväänä 350 tuhatta kiloa jätettä. Kodin kylmälaitteita vastaanotettiin viime vuotta selvästi enemmän. Uutena palveluna autojen mukana Helsingissä kiersi kierrätysneuvoja.

Keräysautojen jokakeväinen kierros on odotettu palvelu asukkaiden keskuudessa. Maksuttomat keräysautot palvelevat erityisesti autottomia asukkaita. (kuva:HSY)

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n keräysautot vastaanottivat huhti-kesäkuussa kotitalouksien vaarallista jätettä, sähkölaitteita sekä metalliromua ympäri pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea. Jätettä vastaanotettiin yhteensä 350 tuhatta kiloa, mikä on 30 tuhatta kiloa vähemmän kuin viime vuonna. Myöhäinen kevät verotti kävijöitä kierroksen alkupuolella.

Kodin kylmälaitteiden tuonti kasvoi selvästi

Asukkaat toivat keräysautoihin eniten pieniä sähkölaitteita, kuten televisioita, pölynimureita, tietokoneita ja muuta kodin pienelektroniikkaa. Niitä kertyi edellisvuosien tapaan lähes 150 tuhatta kiloa. Kodin kylmälaitteita, kuten jääkaappeja ja pakastimia tuotiin selvästi viime vuotta enemmän eli yhteensä lähes 6 tuhatta kiloa. Sen sijaan vaarallisen jätteen ja metallin määrä jäivät edellisvuotta kymmenisen prosenttia pienemmiksi. Metalliromua ovat polkupyörät, puulämmitteiset kiukaat sekä metalliastiat ja -purkit. Vaaralliseksi jätteeksi taas luokitellaan muun muassa energiansäästölamput, pesuaineet, maalit, lakat ja akut.

- Huhtikuussa satoi vielä pahimmillaan räntää ja kävijöitä oli edellisvuotta vähemmän. Säiden lämmettyä myös kävijämäärät kääntyivät nousuun, HSY:n vaarallisen jätteen toimintovastaava Leif Bergström kertoo.

Helsingin keräysautokierroksella kiersi tänä vuonna mukana kierrätysneuvoja. Neuvoja oli pysähdyspaikalla parikymmentä minuuttia ennen autojen tuloa ja ohjeisti asukkaita autoissa kerättävistä jätteistä sekä yleisesti lajittelusta. Neuvoja myös ohjeisti asukkaita kuorma-autojen vaatimasta tilasta, jotta autot mahtuivat paikalle turvallisesti. Työnsä ohessa neuvoja keräsi palautetta asukkailta. Neuvojan mukanaolo oli kaivattu täydennys keräysautopalveluun niin asukkailta kuin kuljettajiltamme kysyttäessä.

Keräysautot kiertäneet lähes 30 vuotta

HSY:n keräysautot ovat keränneet jätettä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella lähes 30 keväänä. Likimain 300 osoitteessa pysähtyvät autot ovat saaneet runsaasti kiitosta asukkailta. Keräysautojen jokakeväinen kierros on odotettu palvelu asukkaiden keskuudessa. Maksuttomat keräysautot palvelevat erityisesti autottomia asukkaita.

Kotitalouksien vaarallista jätettä, sähkölaitteita ja metalliromua otetaan maksutta vastaan myös Sortti-asemilla. Pääkaupunkiseudulla on käytettävissä yli 50 vaarallisen jätteen keräyskonttia.

Lisätietoa:
Vaarallisen jätteen toimintovastaava Leif Bergström, puh. 040 758 0806, leif.bergstrom(at)hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää10.1.2018 12:36Tiedote

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.

HSY:n hallituksen kokous 22.12.201722.12.2017 10:54Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 22.12.2017 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2018 sovellettavat tonttien enimmäishinnat sekä lähettää ne edelleen hyväksyttäväksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakoitsijaksi valittiin Lemminkäinen Infra Oy - Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijaksi osuuksille Mikkelä II, Malminmäki ja Eestinkallio valittiin Kalliorakennus-Yhtiöt Oy:n - Malmi–Ala-Tikkurila runkovesijohdon välillä Kirkonkyläntie–Yläkaskentie urakoitsijaksi valittiin Graniittirakennus Kallio Oy - Heidehofin ja Ala-Tikkurilan runkovesijohtourakan osuudelle Heidehofintie–Juhtatie rakentamisurakan urakoitsijaksi valittiin E.M Pekkinen Oy - jätevedenpuhdistamon tarvitsema metanoli hankitaan NovoChem Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi muun muassa selvityksen asumisessa syntyvän sako- ja umpikaivolietteen kul