HSY:n keräysautot keräsivät kiitosta asukkailta

Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaat toivat HSY:n jätehuollon keräysautoihin tänä keväänä 350 tuhatta kiloa jätettä. Kodin kylmälaitteita vastaanotettiin viime vuotta selvästi enemmän. Uutena palveluna autojen mukana Helsingissä kiersi kierrätysneuvoja.

Keräysautojen jokakeväinen kierros on odotettu palvelu asukkaiden keskuudessa. Maksuttomat keräysautot palvelevat erityisesti autottomia asukkaita. (kuva:HSY)

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n keräysautot vastaanottivat huhti-kesäkuussa kotitalouksien vaarallista jätettä, sähkölaitteita sekä metalliromua ympäri pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea. Jätettä vastaanotettiin yhteensä 350 tuhatta kiloa, mikä on 30 tuhatta kiloa vähemmän kuin viime vuonna. Myöhäinen kevät verotti kävijöitä kierroksen alkupuolella.

Kodin kylmälaitteiden tuonti kasvoi selvästi

Asukkaat toivat keräysautoihin eniten pieniä sähkölaitteita, kuten televisioita, pölynimureita, tietokoneita ja muuta kodin pienelektroniikkaa. Niitä kertyi edellisvuosien tapaan lähes 150 tuhatta kiloa. Kodin kylmälaitteita, kuten jääkaappeja ja pakastimia tuotiin selvästi viime vuotta enemmän eli yhteensä lähes 6 tuhatta kiloa. Sen sijaan vaarallisen jätteen ja metallin määrä jäivät edellisvuotta kymmenisen prosenttia pienemmiksi. Metalliromua ovat polkupyörät, puulämmitteiset kiukaat sekä metalliastiat ja -purkit. Vaaralliseksi jätteeksi taas luokitellaan muun muassa energiansäästölamput, pesuaineet, maalit, lakat ja akut.

- Huhtikuussa satoi vielä pahimmillaan räntää ja kävijöitä oli edellisvuotta vähemmän. Säiden lämmettyä myös kävijämäärät kääntyivät nousuun, HSY:n vaarallisen jätteen toimintovastaava Leif Bergström kertoo.

Helsingin keräysautokierroksella kiersi tänä vuonna mukana kierrätysneuvoja. Neuvoja oli pysähdyspaikalla parikymmentä minuuttia ennen autojen tuloa ja ohjeisti asukkaita autoissa kerättävistä jätteistä sekä yleisesti lajittelusta. Neuvoja myös ohjeisti asukkaita kuorma-autojen vaatimasta tilasta, jotta autot mahtuivat paikalle turvallisesti. Työnsä ohessa neuvoja keräsi palautetta asukkailta. Neuvojan mukanaolo oli kaivattu täydennys keräysautopalveluun niin asukkailta kuin kuljettajiltamme kysyttäessä.

Keräysautot kiertäneet lähes 30 vuotta

HSY:n keräysautot ovat keränneet jätettä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella lähes 30 keväänä. Likimain 300 osoitteessa pysähtyvät autot ovat saaneet runsaasti kiitosta asukkailta. Keräysautojen jokakeväinen kierros on odotettu palvelu asukkaiden keskuudessa. Maksuttomat keräysautot palvelevat erityisesti autottomia asukkaita.

Kotitalouksien vaarallista jätettä, sähkölaitteita ja metalliromua otetaan maksutta vastaan myös Sortti-asemilla. Pääkaupunkiseudulla on käytettävissä yli 50 vaarallisen jätteen keräyskonttia.

Lisätietoa:
Vaarallisen jätteen toimintovastaava Leif Bergström, puh. 040 758 0806, leif.bergstrom(at)hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 22.9.201720.9.2017 08:04Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 22.9.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle. Hallitus päättää myös osaltaan HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman 2017–2026 hyväksymisestä sekä kuljetus- ja kaivupalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa osavuosikatsauksen tammi-elokuulta sekä yhteenvedon jäsenkuntien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2018–2020. Hallitus saa tiedoksi myös pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uudet haasteet ja Ilmastoviisas asuminen -asuntoraportin Helsingin seudulta 2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen aiesopimuksesta koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista ja pää

Älä ole Trash Test Dummy – vie maalit ja öljyt vaarallisen jätteen keräykseen maksutta!18.9.2017 09:30Tiedote

HSY selvitti vuonna 2016 pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaiden näkemyksiä jätteiden lajittelusta. Kyselyn mukaan vain vähän yli puolet 18–25-vuotiaista kertoo lajittelevansa vaaralliset jätteet aina tai melko usein. Vanhemmissa ikäryhmissä, esimerkiksi 39–45-vuotiaiden kohdalla, näin toimii yli 70 % vastaajista. Kyselyyn vastasi 1012 pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukasta, ja sen toteutti Innolink Research.

HSY:n hallituksen kokous 25.8.201725.8.2017 11:21Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 25.8.2017 Hallitus päätti muun muassa Blominmäen viemäritunneleiden rakenteiden ja rakennelmien sijoittamisesta Suomenojan puhdistamon alueelle ja nimetä jäsenkuntien asiantuntijajäsenet hallituksen kokouksiin. Hallitus valitsi Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakan tarjoajiksi seuraavat urakoitsijat: ‒ YIT Rakennus Oy‒ Lemminkäinen Infra Oy ‒ Ryhmittymä: Skanska Infra Oy ja Skanska Talotekniikka Oy. Jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi valittiin seuraavat toimijat:‒ vaihtolavojen kuljetus ja tyhjennys koko HSY:n toimialueella Lassila & Tikanoja Oyj‒ sekajätteiden keräys ja kuljetus nosturityönä Espoossa ja Kirkkonummella Remeo Oy, Helsingissä, Vantaalla ja Helsingissä Tumik Oy‒ biojätteen keräys ja kuljetus nosturiautotyönä koko HSY:n toimialueella Remeo Oy ‒ sekajätteen keräys ja kuljetus takakuormaustyönä koko Kirkkonummella Renonorden Oy. Hallitus jätti pöydälle vesihuollon kehit