HSY:n keräysautot keräsivät kiitosta asukkailta

Pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaat toivat HSY:n jätehuollon keräysautoihin tänä keväänä 350 tuhatta kiloa jätettä. Kodin kylmälaitteita vastaanotettiin viime vuotta selvästi enemmän. Uutena palveluna autojen mukana Helsingissä kiersi kierrätysneuvoja.

Keräysautojen jokakeväinen kierros on odotettu palvelu asukkaiden keskuudessa. Maksuttomat keräysautot palvelevat erityisesti autottomia asukkaita. (kuva:HSY)

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n keräysautot vastaanottivat huhti-kesäkuussa kotitalouksien vaarallista jätettä, sähkölaitteita sekä metalliromua ympäri pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea. Jätettä vastaanotettiin yhteensä 350 tuhatta kiloa, mikä on 30 tuhatta kiloa vähemmän kuin viime vuonna. Myöhäinen kevät verotti kävijöitä kierroksen alkupuolella.

Kodin kylmälaitteiden tuonti kasvoi selvästi

Asukkaat toivat keräysautoihin eniten pieniä sähkölaitteita, kuten televisioita, pölynimureita, tietokoneita ja muuta kodin pienelektroniikkaa. Niitä kertyi edellisvuosien tapaan lähes 150 tuhatta kiloa. Kodin kylmälaitteita, kuten jääkaappeja ja pakastimia tuotiin selvästi viime vuotta enemmän eli yhteensä lähes 6 tuhatta kiloa. Sen sijaan vaarallisen jätteen ja metallin määrä jäivät edellisvuotta kymmenisen prosenttia pienemmiksi. Metalliromua ovat polkupyörät, puulämmitteiset kiukaat sekä metalliastiat ja -purkit. Vaaralliseksi jätteeksi taas luokitellaan muun muassa energiansäästölamput, pesuaineet, maalit, lakat ja akut.

- Huhtikuussa satoi vielä pahimmillaan räntää ja kävijöitä oli edellisvuotta vähemmän. Säiden lämmettyä myös kävijämäärät kääntyivät nousuun, HSY:n vaarallisen jätteen toimintovastaava Leif Bergström kertoo.

Helsingin keräysautokierroksella kiersi tänä vuonna mukana kierrätysneuvoja. Neuvoja oli pysähdyspaikalla parikymmentä minuuttia ennen autojen tuloa ja ohjeisti asukkaita autoissa kerättävistä jätteistä sekä yleisesti lajittelusta. Neuvoja myös ohjeisti asukkaita kuorma-autojen vaatimasta tilasta, jotta autot mahtuivat paikalle turvallisesti. Työnsä ohessa neuvoja keräsi palautetta asukkailta. Neuvojan mukanaolo oli kaivattu täydennys keräysautopalveluun niin asukkailta kuin kuljettajiltamme kysyttäessä.

Keräysautot kiertäneet lähes 30 vuotta

HSY:n keräysautot ovat keränneet jätettä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella lähes 30 keväänä. Likimain 300 osoitteessa pysähtyvät autot ovat saaneet runsaasti kiitosta asukkailta. Keräysautojen jokakeväinen kierros on odotettu palvelu asukkaiden keskuudessa. Maksuttomat keräysautot palvelevat erityisesti autottomia asukkaita.

Kotitalouksien vaarallista jätettä, sähkölaitteita ja metalliromua otetaan maksutta vastaan myös Sortti-asemilla. Pääkaupunkiseudulla on käytettävissä yli 50 vaarallisen jätteen keräyskonttia.

Lisätietoa:
Vaarallisen jätteen toimintovastaava Leif Bergström, puh. 040 758 0806, leif.bergstrom(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen kokous 25.5.201825.5.2018 10:16Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 25.5.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Fortumin ja HSY:n välisen Fortumin energiantuotantohanketta koskevan sopimuksen ja vesihuollon maksurakenteen uudistuksen valmisteluohjeen. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Pasilan ja Ilmalan alueiden vesihuoltotunneleiden saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Destia Oy. - Biojäte sekä lasi-, metalli- ja muovipakkausten keräykseen valittiin seuraavat urakoitsijat: o biojäte Helsingin kantakaupungissa: Lassila & Tikanoja Oyj o lasi- ja metallipakkaukset HSY:n alueella: Renonorden Oy o muovipakkaukset HSY:n ja Kirkkonummen alueella: Remeo Oy. - Bio- ja puutarhajätekompostin sekä jätevesilietekompostin seulontatyöt hankitaan Tokola Oy:ltä. Lisäksi hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi - huhtikuulta 2018, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2017 ja HSY:n oman energiankulutuksen vuodelta 2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella Fortum

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 25.5.201822.5.2018 15:18Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 25.5.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Fortumin ja HSY:n välisen Fortumin energiantuotantohanketta koskevan sopimuksen hyväksymisestä ja vesihuollon maksurakenteen uudistuksen valmisteluohjeen hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pasilan ja Ilmalan alueen tunnelisaneerausurakka - Helsingin keskustan biojätteen sekä lasi-, metalli- ja muovipakkausten keräys - bio- ja puutarhajätekompostin sekä jätevesilietekompostin seulontatyöt. Lisäksi hallitus saa tiedoksi osavuosikatsauksen tammi - huhtikuulta 2018, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2017 ja HSY:n oman energiankulutuksen vuodelta 2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Fortumin ja HSY:n välisestä esisopimuksesta, vesihuollon maksurakenteen uudistuksesta ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuod