HSY:n kumppanuus Espoon Suvisaariston Vesiosuuskunnan kanssa alkaa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ryhtyy aiesopimuksen myötä Suvisaariston Vesiosuuskunnan kumppaniksi. Siirtymävaiheen jälkeen voidaan tehdä sopimus HSY:n vesihuoltoon liittymisestä.

HSY:n hallitus hyväksyi aiesopimuksen kokouksessaan 13.11.2020. Aiesopimuksessa sovitaan niistä edellytyksistä ja periaatteista, joita noudattamalla Suvisaariston Vesiosuuskunnan vesihuoltoverkosto voidaan siirtää HSY:lle ja kuntayhtymä voi ottaa järjestettäväkseen Suvisaariston Vesiosuuskunnan asiakkaiden vesihuollon. Aiesopimus määrittelee HSY:n ja Suvisaariston Vesiosuuskunnan välisen tilanteen siirtymävaiheessa ennen varsinaisen sopimuksen solmimista sekä linjaa varsinaista sopimusta.

- Tavoitteena on, että voimme siirtymävaiheessa riittävällä tarkkuudella arvioida Suvisaariston Vesiosuuskunnan nykyisen järjestelmän teknisen kunnon ja toimivuuden. Määritämme ennen varsinaisen sopimuksen solmimista tarvittavat investoinnit ja sovimme näiden investointien toteuttamisesta Suvisaariston Vesiosuuskunnan ja tarpeen mukaan myös Espoon kaupungin kanssa, toteaa HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Aiesopimus ei vielä muuta Suvisaariston Vesiosuuskunnan asiakkaiden asemaa.

Varsinainen sopimus voimaan vuoden 2023 alusta

Aiesopimuksen on tarkoitus johtaa varsinaiseen sopimukseen. Varsinaisen sopimuksen tavoitteena olisi siirtää vastikkeetta 1.1.2023 alkaen Suvisaariston Vesiosuuskunnan vesihuoltoverkoston omistus sekä siihen kuuluvat vastuut ja velvoitteet HSY:lle. Tämän jälkeen HSY vastaisi vesihuoltopalveluista alueen kiinteistöille sekä verkoston kunnossapidosta, peruskorjausinvestoinneista ja kehittämisestä. Vesiosuuskunnan asiakkaiden kannalta varsinainen sopimus tarkoittaisi, että Suvisaariston Vesiosuuskuntaan liittyneistä ja osuuskunnan toiminta-alueeseen kuuluvista kiinteistöistä tulisi HSY:n vesihuollon asiakkaita. Näiden kanssa tehtäisiin liittymis- ja käyttösopimukset noudattaen HSY:n yleisiä sopimus- ja toimitusehtoja.

- Osuuskunnan toimintaa säätelevät samat veden laatuun ja toimintavarmuuteen liittyvät velvoitteet ja säännökset kuin suuria vesilaitoksia. Vesilaitoksien toimintaa säätelevät kiristyvät velvoitteet muodostuvat tulevaisuudessa liian suuriksi pienille toimijoille kuten Suvisaariston Vesiosuuskunta. Lisäksi osuuskunnan nykyinen toiminta nojaa voimallisesti talkoopohjaiseen työhön sekä eri osa-alueita turvaaviin yhteistyöverkostoihin. Nykyinen talkootoimintaan nojaava malli ei pidemmän päälle pysty vastaamaan tämän päivän vaateisiin, toteaa Suvisaariston vesiosuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Heikki Sirelius aiesopimuksen hyväksymiseen johtaneista syistä.

HSY ja Suvisaariston Vesiosuuskunta selvittävät myös osuuskunnan toiminta- alueen ulkopuolella olevien mutta osuuskunnan verkkoon kuuluvien kiinteistöjen vesihuollon toteutusmallin. Selvitettävänä on, miten alueet liittyisivät HSY:n vesihuoltoon: jatkaako Suvisaariston Vesiosuuskunta toimintaansa saarien osalta yhteisesti vai onko tarpeen perustaa saarikohtaisia osuuskuntia.

Taustaa

Aiesopimus noudattaa HSY:n ja vesisosuuskuntien, -yhtiöiden ja -yhtymien välisen yhteistyön toimenpideohjelmaa, jonka HSY:n hallitus hyväksyi elokuussa 2016. Toimenpideohjelmassa määritellään mm. eräitä reunaehtoja yhteistyölle sekä todetaan liittymisen etenevän vaiheittain. Ensin HSY toimii vesiosuuskunnan, -yhtiön tai -yhtymän kumppanina kahden vuoden ajan, jonka jälkeen sulautuminen voi tapahtua. Tämä vaiheittaisuus voidaan käytännössä toteuttaa laatimalla ensin liittymisen aiesopimus ja siirtymävaiheen jälkeen varsinainen sopimus HSY:n vesihuoltoon liittymisestä.

Suvisaariston Vesiosuuskunnan toiminta-alue sijaitsee HSY:n toiminta-alueen vieressä. Vesiosuuskunnan liittyjien määrä on noin 510 kiinteistöä. Vesiosuuskunnan talousvesi tulee HSY:n verkosta ja osuuskunnan jätevedet johdetaan HSY:n viemäriverkkoon ja edelleen Suomenojan jätevedenpuhdistamolle puhdistettavaksi.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

Suvisaariston Vesiosuuskunnan tiedote:  https://www.suvisaaristonvesiosuuskunta.fi/tiedotteet/suvisaariston-vesiosuuskunnan-hallitus-allekirjoitti-aiesopimuksen-hsy-veden-kanssa

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka