HSY:n kumppanuus Espoon Suvisaariston Vesiosuuskunnan kanssa alkaa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ryhtyy aiesopimuksen myötä Suvisaariston Vesiosuuskunnan kumppaniksi. Siirtymävaiheen jälkeen voidaan tehdä sopimus HSY:n vesihuoltoon liittymisestä.

HSY:n hallitus hyväksyi aiesopimuksen kokouksessaan 13.11.2020. Aiesopimuksessa sovitaan niistä edellytyksistä ja periaatteista, joita noudattamalla Suvisaariston Vesiosuuskunnan vesihuoltoverkosto voidaan siirtää HSY:lle ja kuntayhtymä voi ottaa järjestettäväkseen Suvisaariston Vesiosuuskunnan asiakkaiden vesihuollon. Aiesopimus määrittelee HSY:n ja Suvisaariston Vesiosuuskunnan välisen tilanteen siirtymävaiheessa ennen varsinaisen sopimuksen solmimista sekä linjaa varsinaista sopimusta.

- Tavoitteena on, että voimme siirtymävaiheessa riittävällä tarkkuudella arvioida Suvisaariston Vesiosuuskunnan nykyisen järjestelmän teknisen kunnon ja toimivuuden. Määritämme ennen varsinaisen sopimuksen solmimista tarvittavat investoinnit ja sovimme näiden investointien toteuttamisesta Suvisaariston Vesiosuuskunnan ja tarpeen mukaan myös Espoon kaupungin kanssa, toteaa HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Aiesopimus ei vielä muuta Suvisaariston Vesiosuuskunnan asiakkaiden asemaa.

Varsinainen sopimus voimaan vuoden 2023 alusta

Aiesopimuksen on tarkoitus johtaa varsinaiseen sopimukseen. Varsinaisen sopimuksen tavoitteena olisi siirtää vastikkeetta 1.1.2023 alkaen Suvisaariston Vesiosuuskunnan vesihuoltoverkoston omistus sekä siihen kuuluvat vastuut ja velvoitteet HSY:lle. Tämän jälkeen HSY vastaisi vesihuoltopalveluista alueen kiinteistöille sekä verkoston kunnossapidosta, peruskorjausinvestoinneista ja kehittämisestä. Vesiosuuskunnan asiakkaiden kannalta varsinainen sopimus tarkoittaisi, että Suvisaariston Vesiosuuskuntaan liittyneistä ja osuuskunnan toiminta-alueeseen kuuluvista kiinteistöistä tulisi HSY:n vesihuollon asiakkaita. Näiden kanssa tehtäisiin liittymis- ja käyttösopimukset noudattaen HSY:n yleisiä sopimus- ja toimitusehtoja.

- Osuuskunnan toimintaa säätelevät samat veden laatuun ja toimintavarmuuteen liittyvät velvoitteet ja säännökset kuin suuria vesilaitoksia. Vesilaitoksien toimintaa säätelevät kiristyvät velvoitteet muodostuvat tulevaisuudessa liian suuriksi pienille toimijoille kuten Suvisaariston Vesiosuuskunta. Lisäksi osuuskunnan nykyinen toiminta nojaa voimallisesti talkoopohjaiseen työhön sekä eri osa-alueita turvaaviin yhteistyöverkostoihin. Nykyinen talkootoimintaan nojaava malli ei pidemmän päälle pysty vastaamaan tämän päivän vaateisiin, toteaa Suvisaariston vesiosuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Heikki Sirelius aiesopimuksen hyväksymiseen johtaneista syistä.

HSY ja Suvisaariston Vesiosuuskunta selvittävät myös osuuskunnan toiminta- alueen ulkopuolella olevien mutta osuuskunnan verkkoon kuuluvien kiinteistöjen vesihuollon toteutusmallin. Selvitettävänä on, miten alueet liittyisivät HSY:n vesihuoltoon: jatkaako Suvisaariston Vesiosuuskunta toimintaansa saarien osalta yhteisesti vai onko tarpeen perustaa saarikohtaisia osuuskuntia.

Taustaa

Aiesopimus noudattaa HSY:n ja vesisosuuskuntien, -yhtiöiden ja -yhtymien välisen yhteistyön toimenpideohjelmaa, jonka HSY:n hallitus hyväksyi elokuussa 2016. Toimenpideohjelmassa määritellään mm. eräitä reunaehtoja yhteistyölle sekä todetaan liittymisen etenevän vaiheittain. Ensin HSY toimii vesiosuuskunnan, -yhtiön tai -yhtymän kumppanina kahden vuoden ajan, jonka jälkeen sulautuminen voi tapahtua. Tämä vaiheittaisuus voidaan käytännössä toteuttaa laatimalla ensin liittymisen aiesopimus ja siirtymävaiheen jälkeen varsinainen sopimus HSY:n vesihuoltoon liittymisestä.

Suvisaariston Vesiosuuskunnan toiminta-alue sijaitsee HSY:n toiminta-alueen vieressä. Vesiosuuskunnan liittyjien määrä on noin 510 kiinteistöä. Vesiosuuskunnan talousvesi tulee HSY:n verkosta ja osuuskunnan jätevedet johdetaan HSY:n viemäriverkkoon ja edelleen Suomenojan jätevedenpuhdistamolle puhdistettavaksi.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

Suvisaariston Vesiosuuskunnan tiedote:  https://www.suvisaaristonvesiosuuskunta.fi/tiedotteet/suvisaariston-vesiosuuskunnan-hallitus-allekirjoitti-aiesopimuksen-hsy-veden-kanssa

Kierrätys lähtee käsistä -ideakilpailu etsii uusia kierrätysratkaisuja koteihin26.11.2020 10:03:10 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut lanseeraa uuden, kaikille avoimen ideakilpailun Kierrätys lähtee käsistä. Tavoitteena ideakilpailussa on löytää uuden ajan urbaaneja ja kompakteja kierrätysratkaisuja koteihin helpottamaan lajittelua arjessa. Kilpailuaika on 26.11.-31.12.2020. Voittajaideat palkitaan rahapalkinnoin tai uusilla kierrätysinnovaatioilla. Voittajaratkaisuja testataan kodeissa ja kehitetään yhdessä yhteistyöyritysten kanssa. Kilpailun tuomaristossa nähdään edustajat Kekkilä Garden Oy:stä, Laatikkokauppa Oy:stä, Metropolia Ammattikorkeakoulusta, Niimaar Oy:stä ja Orthex Groupilta. Ideakilpailu on osa EU-rahoitteista 6Aika-hanketta CircularHoodFood.

Kiertotalous ja huoltovarmuus HSY:n toiminnan kehittämisen pääkohteina13.11.2020 10:32:37 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 13.11.2020 muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2021 - 2023 sekä vesi- ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Suunnitelman tavoitteiden pohjana ovat strategiset päämäärät ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edelläkävijä, korkea toimintavarmuus, sujuvat palvelut ja vakaa talous. Toimintaa ohjaa vahvasti myös HSY:n vastuullisuussitoumukset.

KTM Jouni Peltomaa HSY:n tulosaluejohtajaksi13.11.2020 10:31:34 EETTiedote

Kauppatieteiden maisteri Jouni Peltomaa on valittu vakituiseen virkaan Helsingin seudun ympäristöpalvelujen tukipalvelujen tulosaluejohtajaksi 1.1.2021 alkaen. Tukipalvelut tuottaa sisäisiä palveluja koko HSY:n organisaatiolle ja vastaa HSY:n hankintatoimesta, vesihuollon varastoista, tietohallinnosta ja digitalisaatiosta sekä kiinteistö- ja ajoneuvopalveluista. Jouni Peltomaalla on usean vuoden kokemus tukipalvelujen johtamisesta ja kehittämisestä kuntayhtymässä. Hän on toiminut johtajatehtävissä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymässä vuodesta 2014 lähtien ja tätä ennen Mehiläinen Oy:ssä. Virkaa halki yhteensä 43 hakijaa. Lisätietoja toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

HSY:n hallituksen ja yhtymäkokouksen päätökset 13.11.202013.11.2020 10:29:30 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Långmossenin hankesuunnitelman, talousarviolainan ottamisen ja valita tukipalvelujen tulosaluejohtajan virkaan Kauppatieteiden maisteri Jouni Peltomaan. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä aiesopimuksen koskien Suvisaariston vesiosuuskunnan liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa sekä Kruunusillat -raitiotiehankkeen tilaajan ja YKT-osapuolten yhteistyösopimuksen. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - jätevesi-, sadevesi- ja sekaviemäriverkon painehuuhtelut sekä kaivantojen kuivanapidot tilataan Delete Finland Oy:ltä (kaksi osaa), Lassila & Tikanoja Oyj:ltä (kaksi osaa) ja Eerola-Yhtiöt Oy:ltä - putkistojen kuntotutkimuspalvelut tilataan Delete Finland Oy:ltä ja Eerola-Yhtiöt Oy:ltä sekä Lassila & Tikanoja Oyj:ltä - paineimuautopalvelut jätteenkäsittelykeskuksissa ja veden- sekä jätevedenpuhdistuslaitoksilla tilataan Delete Finland Oy:ltä - piha-alueiden kone- ja kunnossapitotyöt Kivikon jätepalvelukes