HSY:n oman toiminnan kasvihuonekaasupäästöt laskivat 10 prosenttia

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) suorat, omasta toiminnasta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt laskivat 10 prosenttia vuonna 2021 edellisvuodesta ja olivat 98 000 tonnia hiilidioksidisiksi muutettuna.

Vuonna 2021 HSY:n omien ajoneuvojen ja työkoneiden käyttämästä energiasta 83 % oli uusiutuvaa. Kuvassa on vesihuollon paineimuauto.

HSY seuraa toiminnastaan aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä ja muutoksia vuosittain. Seuranta kattaa jätteenkäsittelyssä ja jätevedenpuhdistuksessa syntyvät prosessipäästöt, omien ajoneuvojen ja työkoneiden polttoaineen käytön sekä energian hankinnasta aiheutuvat päästöt.

Oman toiminnan ilmastovaikutusten lisäksi seurataan keskeisten ulkoisten palveluiden, kuten erilaisten kuljetustehtävien, materiaalien siirron ja käsittelyn kasvihuonekaasupäästöjä. Energiankulutuksen seurannassa taas arvioidaan HSY:n vuosittaista ostoenergian käyttöä, omia energiantuotanto- ja hyötykäyttöprosesseja sekä uusiutuvan energiantuotannon kokonaismäärää.

- Viime vuonna suorat, omasta toiminnastamme aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt laskivat kymmenen prosenttia edellisvuodesta. Kun huomioidaan myös ulkoisten palveluiden vaikutus, kokonaispäästömme olivat yhteensä 107 000 hiilidioksidiekvivalenttitonnia, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Tommi Fred. Selvitämme myös HSY:n mahdollisuutta lisätä hiilinieluja, hän jatkaa.

Kaatopaikkojen hajapäästöt pienenivät

Merkittävin vaikutus HSY:n kasvihuonekaasupäästöjen vähentymiseen oli kaatopaikan haja- eli metaanipäästöjen pienentymisellä. Myös kompostoinnin päästöt laskivat edellisvuodesta.

- Myös ajoneuvojemme ja työkoneidemme energiankäytön kasvihuonekaasupäästöt laskivat, sillä uusiutuvien polttoaineiden osuus niissä kasvoi peräti 83 prosenttiin. Toisaalta sitten kaukolämmön, maakaasun sekä öljyn käytöstä aiheutuneet päästöt nousivat edellisvuodesta, HSY:n energiatehokkuuspäällikkö Juha Viholainen kertoo.

HSY kulutti vuonna 2021 energiaa noin 194 000 megawattituntia (MWh), josta sähkön osuus oli 60 prosenttia, lämmön 38 ja omien autojen ja työkoneiden osuus noin kaksi prosenttia. Kokonaisenergiankulutus ei merkittävästi muuttunut edellisvuodesta.

HSY:n uusiutuvan energian kokonaistuotanto väheni noin neljä prosenttia edellisvuodesta, minkä myötä HSY:n oman energiantuotannon suhde kulutukseen oli 83 prosenttia. Laskua edellisvuoteen oli kolme prosenttiyksikköä. Lasku on seurausta erityisesti vähenevästä kaatopaikkakaasun muodostumisesta.

Toimitusjohtaja Tommi Fred, tommi.fred@hsy.fi, puh 040 062 2685
Energiatehokkuuspäällikkö Juha Viholainen, juha.viholainen@hsy.fi, puh. 050 476 1237

Tiedot päästöistä ja energiankulutuksesta ovat saatavilla myös HSY:n avoimen datan sivuilla: https://www.hsy.fi/ymparistotieto/avoindata/avoin-data---sivut/helsingin-seudun-ymparistopalvelujen-hsy-energia--ja-materiaalitaseet-seka-kasvihuonekaasupaastot/

HSY:n hallituksen päätökset 20.5.202220.5.2022 09:55:21 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2023 - 2032 ja lähettää ne lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Espoon Finnssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkiseudulla vuonna 2021. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt

Kurtturuusut hävitettävä kesäkuun alkuun mennessä19.5.2022 08:45:00 EEST | Tiedote

Vieraslajikasvit kuten kurtturuusut, jättiputket, lupiinit sekä muut vieraslajikasvit on hyvä hävittää keväällä ennen kasvien siementen kehittymistä. Kansallisen vieraslajilainsäädännön mukaan kurtturuusun kasvatuskielto astuu voimaan 1.6.2022, mikä velvoittaa kaikkia kiinteistön omistajia hävittämään niiden esiintymät tai vähintään rajoittamaan leviämistä. Vieraslajikasvit voi lajitella huolellisesti kiinteistöillä, toimittaa HSY:n Sortti-asemille tai suurempina kuormina suoraan Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.

Täyssähköinen jäteauto aloittaa työt kesällä kantakaupungissa18.5.2022 08:31:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa sähköisen jäteauton kokeilun kesäkuussa Helsingin kantakaupungissa. Kokeilun tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja panostaa ympäristöystävällisyyteen. Täysin sähkövoimalla kulkeva jäteauto ei tuota tyhjennystoiminnassa lainkaan pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä. Jos kokeilu onnistuu, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö voi hyvinkin yleistyä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.5.202217.5.2022 15:03:12 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.5.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmien hyväksymisestä vuosille 2023 - 2032 ja lähettämisestä lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Espoon Finssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus saa tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkise