HSY:n perinteinen pienkiinteistöjen risunkeräys järjestetään jälleen toukokuussa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää jälleen risuja ja oksia pienkiinteistöiltä pihojen kevätsiivouksen yhteydessä. Keräys käynnistyy toukokuussa, mutta palvelu on tilattava ennakkoon 22.4. mennessä. Risunkeräyspalvelu suunnataan vuorovuosin eri alueille pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella, ja se on tarkoitettu alle kymmenen asuinhuoneiston kiinteistöille. Tänä vuonna keräys on ensisijaisesti suunnattu helsinkiläisille pientaloasukkaille, jotka saavat HSY:ltä keräystä koskevan kirjeen kotiinsa. Myös Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja Kirkkonummen asukkaat voivat halutessaan tilata palvelun, jonka noutopaikkakohtainen hinta on 80 euroa.

Tänä vuonna HSY järjestää pienkiinteistöjen risunkeräyksen 9.–29. toukokuuta. Pihojen kevätsiivouksessa kertyneitä risuja noudetaan 1 200 ensimmäiseltä tilaajalta. Sitova tilaus on tehtävä viimeistään 22. huhtikuuta. Tilausohjeet löytyvät HSY:n lähettämästä asukaskirjeestä tai osoitteesta hsy.fi/risunkerays. Keräyksen hinta on 80 euroa jokaiselta noutopaikalta.

- Helpotamme asukkaiden arkea tuomalla risunkeräyspalvelun kotipihan lähelle. Keväällä tyypillisesti tehdään paljon pihatöitä, jolloin risu- ja oksajätettä kertyy paljon. Jos omaa jätettä ei kerry riittävästi, kannattaa kerätä yhteinen kasa naapureiden kanssa ja tilata sille yhteinen nouto. Tällöin palvelu nopeutuu ja rahaakin säästyy, vinkkaa HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

HSY on tehnyt risunkeräystä vuodesta 2011 lähtien ja se on ollut hyvin suosittu palvelu. Kevätkampanjan kerätty risumäärä on vaihdellut vuosittain 300–600 tonnin välillä. Vuoden 2021 keväällä kerättiin noin 340 tonnia, joka vastaa noin 115 kuorma-autolastia.

Taajama-alueilla risuja ei saa polttaa eikä viedä metsiin tai yleisille viheralueille. HSY hakettaa risut ja hyödyntää ne biojätteen sidosaineena Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa.

Risut on kasattava näkyvälle ja helposti saavutettavalle paikalle

Risut ja oksat on kerättävä yhteen kasaan tontin reunalle, näkyvälle paikalle ja mieluusti korkeintaan viiden metrin päähän tiestä. Kasan on voitava olla paikallaan koko ilmoitetun keräysajan.

- Yhdellä keräyspaikalla voi olla risuja ja oksia jopa 30 kuutiometrin eli kuorma-autolavallisen verran. Keräämme puiden ja pensaiden karsimisessa syntyvät risut, oksat ja rungot sekä orapihlajat, ruusut ja havut. Lehdet ja muu haravointijäte sen sijaan eivät kuulu tähän keräykseen, Nuutinen muistuttaa.

Risunkeräys on helppo toteuttaa terveysturvallisesti. Keräyksen yhteydessä risuja noutavan työntekijän ja asiakkaan ei tarvitse olla kontaktissa. Lisäksi ulkona on helppo noudattaa turvavälejä.

Puutarhajätettä voi viedä myös Sortti-asemille

Myös HSY:n Sortti-asemat ottavat käsittelymaksua vastaan asukkaiden tuomia risuja, oksia ja puutarhajätettä. Yksi kuormallinen maksaa viisi euroa. Sortti-asemille ei voi tuoda jätettä kuorma-autolla.

Asemien tarkat aukioloajat löytyvät HSY:n verkkosivuilta. Konalan Sortti-asema on avoinna myös viikonloppuisin klo 10-18.

Käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen (at) hsy.fi

HSY:n jäteauto kippaa päiväkoteihin tietoa ja iloa23.5.2022 10:15:27 EEST | Tiedote

– Mä en oo ikinä käynyt roska-autossa, kuuluu huokaus, kun HSY:n roska-auto eli raaka-aineenkerääjä kaartaa vantaalaisen Kuusikkotien päiväkodin pihaan. Toive päästä kurkkaamaan auton ohjaamoon toteutuu, ja samalla karttuu tieto jätteiden matkasta ja roskakuskin työstä. Odotettu vierailu on Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n ympäristökasvatustyötä ja osa Kiitos kun lajittelet -kampanjaa.

HSY:n hallituksen päätökset 20.5.202220.5.2022 09:55:21 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2023 - 2032 ja lähettää ne lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Espoon Finnssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkiseudulla vuonna 2021. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt

Kurtturuusut hävitettävä kesäkuun alkuun mennessä19.5.2022 08:45:00 EEST | Tiedote

Vieraslajikasvit kuten kurtturuusut, jättiputket, lupiinit sekä muut vieraslajikasvit on hyvä hävittää keväällä ennen kasvien siementen kehittymistä. Kansallisen vieraslajilainsäädännön mukaan kurtturuusun kasvatuskielto astuu voimaan 1.6.2022, mikä velvoittaa kaikkia kiinteistön omistajia hävittämään niiden esiintymät tai vähintään rajoittamaan leviämistä. Vieraslajikasvit voi lajitella huolellisesti kiinteistöillä, toimittaa HSY:n Sortti-asemille tai suurempina kuormina suoraan Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.

Täyssähköinen jäteauto aloittaa työt kesällä kantakaupungissa18.5.2022 08:31:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa sähköisen jäteauton kokeilun kesäkuussa Helsingin kantakaupungissa. Kokeilun tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja panostaa ympäristöystävällisyyteen. Täysin sähkövoimalla kulkeva jäteauto ei tuota tyhjennystoiminnassa lainkaan pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä. Jos kokeilu onnistuu, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö voi hyvinkin yleistyä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.5.202217.5.2022 15:03:12 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.5.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmien hyväksymisestä vuosille 2023 - 2032 ja lähettämisestä lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Espoon Finssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus saa tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkise