HSY:n Ravita-hanke ja Sortti-asemat palkittiin SITRA:n kiertotalouskilpailussa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n kehittämä ravinteiden talteenottomenetelmä Ravita, jossa fosfori kerätään talteen suoraan jätevedestä, on voittanut SITRA:n Kuntien kiertotalouden kiinnostavimmat teot -kilpailussa osa-alueen Jätehuolto ja kierrätys. HSY:n Sortti-asemat saivat kunniamaininnan samassa kilpailussa sarjassa Rakentaminen&infra.

Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle rakennetaan fosforin talteenoton kokeilulaitos vuoden 2018 aikana.(kuva: HSY)

Kilpailun kriteereinä olivat ratkaisun skaalautuvuus, talous-, ympäristö ja hyvinvointihyötyjen todennettavuus, ratkaisun kiinnostavuus ja vaikutus kiertotalouden edistämiseen.

- Tällainen huomionosoitus on palkinto vuosien määrätietoisesta työstämme kiertotalouden eteen, iloitsee HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen. Ravita avaa uusia mahdollisuuksia fosforin ja jopa typen talteen ottamiseksi jätevedestä ja niiden hyödyntämiseksi esimerkiksi lannoitteena. Sortti-asemien rakentamisessa Jorvakseen ja Ruskeasantaan taas olemme minimoineet ympäristövaikutuksia ja edistäneet kiertotaloutta muun muassa hyödyntämällä uusiomateriaaleja, hän jatkaa.

Ravinteet talteen suoraan jätevedestä lannoitteeksi

Ravita-prosessissa fosfori otetaan talteen fosforihappona. Se mahdollistaa fosforin hyödyntämisen laajasti erilaisissa teollisuusprosesseissa sekä lannoitetuotannossa. Menetelmä on tuotekehitysvaiheessa ja tulee soveltumaan erilaisille jätevedenpuhdistamoille.

Fosforin talteenottoon voidaan myös yhdistää typen talteenotto. Silloin lopputuotteena syntyy ammoniumfosfaattia, joka soveltuisi sellaisenaan typpi-fosforilannoitteeksi. Koska Ravita-prosessi on skaalautuva, se voitaisiin toteuttaa erikokoisilla ja -tasoisilla puhdistamoilla, myös osaprosessina.

Kehitystyön seuraava askel on fosforin talteenoton kokeilulaitoksen rakentaminen Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle vuoden 2018 aikana. Tuotantoa testataan pienessä mittakaavassa, jossa prosessin toimintaa voidaan helposti säätää ja tehdä prosessikehityksen edellyttämää tutkimusta. Testien perusteella voidaan tehdä tarkempia kustannushyötylaskelmia. Kokeilulaitoksen toteuttaminen on valittu keväällä 2017 Suomen hallituksen kärkihankkeeksi ja kehitystyötä on rahoitettu ympäristöministeriön RAKI-ohjelman kautta vuodesta 2014 alkaen.

Sortti-asemat tehostavat kierrätystä

Nykyaikaisilla ja ympäristöystävällisillä Sortti-asemilla pystytään vastaamaan pääkaupunkiseudun asukkaiden ja yritysten kasvavaan jätteiden vastaanottopalvelujen tarpeeseen. Kattavalla Sortti-asemaverkostolla turvataan kuntien velvoitteet järjestää alueellisia jätteen vastaanottopaikkoja. Näin edesautetaan kuntia saavuttamaan niille asetettuja korkeita kierrätysastetavoitteita sekä turvataan jätteiden päätyminen asianmukaiseen käsittelyyn.

Lisätietoa Ravitasta:
hsy.fi/ravita
osastonjohtaja Mari Heinonen, puh. 050 320 3909, mari.heinonen(at)hsy.fi

Lisätietoa Sortti-asemista:
hsy.fi/sorttiasemat
käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, puh. 0400 609 493, marjut.mantynen(at)hsy.fi

Lisätietoa Sitran kilpailusta

Ruskeasannan Sortti-asema (kuva:HSY)

Blominmäen jätevedenpuhdistamon viemäritunneleiden eteläisimmän osuuden louhinta käynnistyy14.12.2018 10:21Tiedote

Espoon Blominmäkeen parhaillaan rakentuvan uuden jätevedenpuhdistamon tulo- ja purkuviemäritunnelit louhitaan nykyisen Suomenojan jätevedenpuhdistamon alueen ja Blominmäen välille. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n hallitus valitsi Finnoon alueelle sijoittuvan louhinnan urakoitsijaksi SRV Infra Oy:n ja Pohjolan Kalliotyö Oy:n työyhteenliittymän noin 20 miljoonan euron vertailuhinnalla. - Urakkaan sisältyy kallion sisään rakennettava suuri pumppaamotila, jolla varaudumme ilmastonmuutokseen, kertoo toimitusjohtaja Raimo Inkinen. Jos merenpinta nousee selvästi nykyisestä ja samaan aikaan puhdistamolle tulee paljon jätevettä, voidaan pumppaamon avulla varmistaa puhdistetun jäteveden virtaamaa meripurkutunneliin, hän tarkentaa. Normaalitilanteessa rakennettava pumppaamo palvelee lämmön talteenottoa puhdistetusta jätevedestä. Vesi pumpataan Fortumin voimalaitosalueen lämpöpumppulaitokselle, jossa lämpö otetaan talteen ja vesi palautuu Blominmäen meripurkutunneliin. Näin jätevesi saada

HSY:n hallituksen kokous 14.12.201814.12.2018 10:20Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.12.2018 Hallitus päätti hankkia noin 140 hehtaaria Helsingin kaupungin omistamia maa-alueita sekä 5,4 hehtaarin suuruisen Träskkulla -nimisen tilan. Alueita tarvitaan pitkäaikaisesti vesihuoltotoiminnan varmistamiseksi sekä Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen suojaviheralueiksi. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen viemäritunnelien urakoitsijaksi osuudelle Finnoo II valittiin TYL FMS (SRV Infra Oy ja Pohjolan Kalliotyö Oy) - Malmi–Ala-Tikkurila runkovesijohdon urakoitsijaksi välille Yläkaskentie–Aisatie valittiin Terrawise Oy - päällystys- ja pienet kivityöt tilataan YIT Infra Oy:ltä - työterveyshuoltopalvelut tilataan Lääkärikeskus Aava Oy:ltä. Hallitus päätti esittää valtion tukemassa asuntotuotannossa vuonna 2019 sovellettavien tonttien enimmäishinnat hyväksyttäväksi Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAlle. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikentee