HSY:n Sortti-asemilla kävijäennätys – tänään ylittyy 500 000 asiakkaan raja

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Sortti-asemilla on käynyt ennätysmäärä asiakkaita tänä vuonna. Puolen miljoonan raja ylitetään tänään 20.12.2019. Kävijöitä tulee arvion mukaan olemaan tänä vuonna yli 30 000 enemmän kuin viime vuonna. Kävijäennätyksen taustalla ovat muun muassa syksyllä aloitetut uudet palvelut sekä se, että asiakkaat tuntevat Sortti-asemat entistä paremmin ja ovat innokkaampia tuomaan jätteitään hyötykäyttöön.

- On erittäin hienoa, että asukkaat ovat löytäneet Sortti-asemamme ja haluavat osallistua jätteiden kierrättämiseen tuomalla jätteensä Sortti-asemillemme, mistä ne toimitetaan hyötykäyttöön. Tällä tavoin asukkaat auttavat meitä saavuttamaan tiukan tavoitteemme kierrättää kotien jätteistä 60 prosenttia täällä pääkaupunkiseudulla vuoteen 2025 mennessä. Asiakkaat ovat kertoneet, että asemille on mukava ja helppo tulla, HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen iloitsee.

Keväisin ja syksyisin Sortti-asemille tuodaan erityisesti puutarhajätettä ja risuja. Tänä vuonna asiakkaat toivat esimerkiksi puuta ja metallia aiempia vuosia enemmän. Sortti-asemilla kävi paljon asiakkaita myös niinä kolmena kevätlauantaina, joina asema oli auki. Lisäksi uusimman Sortti-aseman avaaminen Jorvakseen Kirkkonummelle vuoden 2018 alussa on parantanut HSY:n palveluita ja lisännyt kävijämääriä.

- Syksyn aikana aloitimme uusia palveluita kuten poistotekstiilin ja muovin keräyksen. Nämä ovat lisänneen omalta osaltaan kävijämäärää. Kevät ja syksy on aina vilkasta aikaa, kun asukkaat siivoavat nurkkiaan ja haravoivat pihojaan. Toisaalta nykyisin myös heinäkuu on vilkas asiointikuukausi, Mäntynen kertoo.

HSY:llä on viisi Sortti-asemaa, Helsingissä Kivikossa ja Konalassa, Espoossa Ämmässuolla, Vantaalla Ruskeasannassa sekä Kirkkonummella Jorvaksessa. Niihin voi tuoda maksutta monia kodin jätteitä, kuten sähkölaitteita, kotitalouksien vaarallista jätettä, metallia, kartonkia, pahvia, paperia, lasipurkkeja ja poistotekstiiliä, jota otetaan vastaan ilmaiseksi tammikuun loppuun saakka. Lisäksi Sortti-asemille voi tuoda maksua vastaan puutarhajätettä, risuja, puujätettä, kipsiä, muovia, painekyllästettyä puuta ja sekajätettä.

Palvelut paranevat entisestään ensi vuonna

- Meiltä on toivottu, että Sortti-asemat olisivat auki ympäri vuoden myös lauantaisin. Haemme parhaillaan ympäristölupia Sortti-asemien viikonloppuaukioloaikoja varten, ja aloitamme aukioloaikakokeilun Konalassa ensi vuonna, Mäntynen jatkaa.

HSY kehittää myös itsepalveluasiointia ja verkkomaksamista. Uusia palveluita kokeillaan aluksi Kivikon Sortti-asemalla alkuvuodesta. Lisäksi suunnitelmissa on saada pienimuotoinen Sortti-asema yhden kierrätyskeskuksen yhteyteen. Samalla kun tuo tavaraa Kierrätyskeskukseen kiertoon, voi asemalle jättää joitakin hyötykäyttöön meneviä jätteitä sekä sekajätettä maksua vastaan.

HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, marjut.mantynen@hsy.fi, puh. 040 0609 493. (paikalla 20.12.2019)

HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta@hsy.fi, puh. 040 8333 254 (paikalla 23.12. ja 27.12.)

www.hsy.fi/sorttiasemat

Jätteiden lajiteluun apua löytyy HSY:n jäteoppaasta www.hsy.fi/jäteopas.

HSY jatkaa pientalojen päävesimittareiden vaihtoja 17.8.2020 alkaen3.8.2020 09:00:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY jatkaa omakoti-, rivi- ja paritalojen päävesimittareiden määräaikaisvaihtoja 17.8.2020 alkaen. Koronarajoitusten vuoksi pientalojen päävesimittareiden vaihdot jäivät maaliskuussa poikkeuksellisesti tauolle. HSY:n toimialueella on yhteensä yli 80 000 vesimittaria, joista vuosittain vaihdetaan noin 8 000. Pientalon vesimittarin kunto kannattaa myös tarkistaa itse vuosittain.