HSY:n Sortti-asemilla kävijäennätys – tänään ylittyy 500 000 asiakkaan raja

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Sortti-asemilla on käynyt ennätysmäärä asiakkaita tänä vuonna. Puolen miljoonan raja ylitetään tänään 20.12.2019. Kävijöitä tulee arvion mukaan olemaan tänä vuonna yli 30 000 enemmän kuin viime vuonna. Kävijäennätyksen taustalla ovat muun muassa syksyllä aloitetut uudet palvelut sekä se, että asiakkaat tuntevat Sortti-asemat entistä paremmin ja ovat innokkaampia tuomaan jätteitään hyötykäyttöön.

- On erittäin hienoa, että asukkaat ovat löytäneet Sortti-asemamme ja haluavat osallistua jätteiden kierrättämiseen tuomalla jätteensä Sortti-asemillemme, mistä ne toimitetaan hyötykäyttöön. Tällä tavoin asukkaat auttavat meitä saavuttamaan tiukan tavoitteemme kierrättää kotien jätteistä 60 prosenttia täällä pääkaupunkiseudulla vuoteen 2025 mennessä. Asiakkaat ovat kertoneet, että asemille on mukava ja helppo tulla, HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen iloitsee.

Keväisin ja syksyisin Sortti-asemille tuodaan erityisesti puutarhajätettä ja risuja. Tänä vuonna asiakkaat toivat esimerkiksi puuta ja metallia aiempia vuosia enemmän. Sortti-asemilla kävi paljon asiakkaita myös niinä kolmena kevätlauantaina, joina asema oli auki. Lisäksi uusimman Sortti-aseman avaaminen Jorvakseen Kirkkonummelle vuoden 2018 alussa on parantanut HSY:n palveluita ja lisännyt kävijämääriä.

- Syksyn aikana aloitimme uusia palveluita kuten poistotekstiilin ja muovin keräyksen. Nämä ovat lisänneen omalta osaltaan kävijämäärää. Kevät ja syksy on aina vilkasta aikaa, kun asukkaat siivoavat nurkkiaan ja haravoivat pihojaan. Toisaalta nykyisin myös heinäkuu on vilkas asiointikuukausi, Mäntynen kertoo.

HSY:llä on viisi Sortti-asemaa, Helsingissä Kivikossa ja Konalassa, Espoossa Ämmässuolla, Vantaalla Ruskeasannassa sekä Kirkkonummella Jorvaksessa. Niihin voi tuoda maksutta monia kodin jätteitä, kuten sähkölaitteita, kotitalouksien vaarallista jätettä, metallia, kartonkia, pahvia, paperia, lasipurkkeja ja poistotekstiiliä, jota otetaan vastaan ilmaiseksi tammikuun loppuun saakka. Lisäksi Sortti-asemille voi tuoda maksua vastaan puutarhajätettä, risuja, puujätettä, kipsiä, muovia, painekyllästettyä puuta ja sekajätettä.

Palvelut paranevat entisestään ensi vuonna

- Meiltä on toivottu, että Sortti-asemat olisivat auki ympäri vuoden myös lauantaisin. Haemme parhaillaan ympäristölupia Sortti-asemien viikonloppuaukioloaikoja varten, ja aloitamme aukioloaikakokeilun Konalassa ensi vuonna, Mäntynen jatkaa.

HSY kehittää myös itsepalveluasiointia ja verkkomaksamista. Uusia palveluita kokeillaan aluksi Kivikon Sortti-asemalla alkuvuodesta. Lisäksi suunnitelmissa on saada pienimuotoinen Sortti-asema yhden kierrätyskeskuksen yhteyteen. Samalla kun tuo tavaraa Kierrätyskeskukseen kiertoon, voi asemalle jättää joitakin hyötykäyttöön meneviä jätteitä sekä sekajätettä maksua vastaan.

HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, marjut.mantynen@hsy.fi, puh. 040 0609 493. (paikalla 20.12.2019)

HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta, maarit.kiviranta@hsy.fi, puh. 040 8333 254 (paikalla 23.12. ja 27.12.)

www.hsy.fi/sorttiasemat

Jätteiden lajiteluun apua löytyy HSY:n jäteoppaasta www.hsy.fi/jäteopas.

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi