HSY:n tärpit vastuulliseen kesän viettoon

HSY tarjoaa janoisille kaupunkilaisille raikasta hanavettä vesiposteista ja kehottaa kiinnittämään huomiota liialliseen proteiininsyöntiin. Lisäksi HSY värvää pientalojen asukkaita testaamaan uusia biojäteastioita.

Hanavesibaari tarjoaa tapahtumavieraille ekologista ja raikasta juotavaa muistuttaen samalla, että pääkaupunkiseudulla nautitaan laadukkaasta hanavedestä.

Hanavettä saa kesällä myös tien päällä

Oman kotihanan lisäksi raikasta hanavettä saa janoonsa myös tien päällä yli 70 vesipostista pääkaupunkiseudulla. Vantaalla vesiposteja löytyy muun muassa Hakunilasta ja Ylästöstä, Espoossa esimerkiksi Espoon kulttuurikeskuksen läheltä Tapiolassa ja Espoontorilta Espoon keskuksessa. Helsingissä vesiposteja on muun muassa Hietaniemen uimarannalla, Mustikkamaalla ja Kauppatorilla.

Vesipostit kartalla: hsy.fi/vesipostit

HSY:n hanavesibaari on auki Vallisaaressa Helsinki Biennaalissa 12.6-30.8 välisen ajan. Sen löytää heti yhteysaluslaiturin jälkeen ensimmäisen kahvilan vierestä. Juomaa janoava tarvitsee ainoastaan oman pullon tai lasin täytettäväksi.

Lisätietoja: ympäristöasiantuntija Heini Snellman,
puh. 045 657 7375, heini.snellman@hsy.fi

Kasviksia grilliin

Proteiinin liikasyönti on haitaksi niin terveydelle kuin ympäristöllekin. Toisin kuin moni luulee, ylimääräinen proteiini ei varastoidu kehoon tai muutu lihakseksi, vaan osa siitä muuttuu rasvaksi ja loput poistuu elimistöstä muun muassa typpenä virtsan mukana. Mitä enemmän proteiinia syödään yli tarpeen, sitä runsaammin typpeä päätyy jätevesiin ja Itämereen aiheuttaen rehevöitymistä, muistuttavat HSY:n Ilmastoinfo ja Marttaliitto Typpikuorma-kampanjassa.

Grillikesästäkin voi nauttia vaikka kokonaan ilman eläinperäistä grillattavaa. Suositusten mukainen määrä proteiinia on reilu gramma (1,1–1,3 g) painokiloa kohden päivässä ja sen saa perusruuasta, proteiinilisiä ei tarvitse. Oikean proteiinimäärän arvioimiseksi voi hyödyntää Marttojen kokoamaa viikon ateriaesimerkkiä, joka löytyy osoitteesta hsy.fi/typpikuorma.

Lisätietoja: Kirsi-Leena Helle, puh. 0401975768, kirsi-leena.helle@hsy.fi

HSY värvää pientalojen asukkaita testaamaan uusia biojäteastioita

HSY etsii omakotitaloissa tai alle viiden huoneiston taloyhtiöissä asuvia mukaan biojätteen keräyskokeiluun. Kokeiluun osallistuville tuodaan uudenlainen tuulettuva biojäteastia kotipihalle ja jaetaan biojätepusseja. Jäteastia tullaan tyhjentämään ainoastaan silloin, kun asukas niin toivoo. Uudessa biojäteastiassa on tuuletusaukkoja ja välipohja, jonka alle biojätteen mahdolliset nesteet valuvat.

Maksuttomaan kokeiluun pääsee mukaan enintään 150 osallistujaa, jotka värvätään kesäkuun aikana. Kokeilu pyörähtää käyntiin alkusyksystä, ja se kestää vuoden. Kokeilussa testataan, voisiko tuulettuvan biojäteastian ja erilaisten biojätepussien avulla pidentää biojäteastian tyhjennysväliä nykyistä kahden viikon tyhjennysväliä pidemmäksi. HSY valmistautuu vuonna 2024 alkavaan muutokseen, jolloin biojätteen keräys laajenee kaikille yli 10 000 asukkaan taajamien asukkaille.

Kokeilun verkkosivusto hsy.fi/tuulettuvabiojateastia avautuu viikolla 23. Haku kokeiluun päättyy 20.6.

Lisätietoja: Juho Nuutinen, puh. 0456579310, juho.nuutinen@hsy.fi

---

Käytössäsi on kuvapankki, jossa on vesi- ja jätehuoltoaiheisia sekä ilmanlaatuun liittyviä kuvia. Käyttö vaatii rekisteröitymisen. https://hsy.emmi.fi/

Viestinnän yhteystiedot: hsy.fi/hsy/viestinta

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kasviksissakin on proteiinia

Biojätteen keräyskokeiluun etsitään osallistujia kesäkuussa.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.6.202115.6.2021 15:41:02 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.6.2021 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päättää myös talousarviolainan ottamisesta, HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman hyväksymisestä vuosille 2021 - 2030 ja urakoitsijoiden valinnasta seka- ja biojätteiden sekä kartonkipakkausten keräykseen ja kuljetukseen Itä-Helsingissä. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Esplanadin ja Etelärannan alueen vesihuoltoverkostojen saneeraus - Tattariharjuntien, Nallenrinteen ja Lentoasemakorttelien vesihuolto - Aleksis Kiven kadun ja Teollisuuskadun viemäritunneli - Perkkaan paineviemärin kahdennus ja vesihuollon saneeraukset Majurinkadulla, Everstinkadulla ja Säterinkadu

Kulutuksen kasvihuonekaasupäästöjä arvioidaan pääkaupunkiseudulla2.6.2021 09:22:39 EEST | Tiedote

Kulutusperäiset ilmastopäästöt muodostavat noin puolet suomalaisten kokonaishiilijalanjäljestä, mutta tietoa niistä on tuotettu toistaiseksi vähän. Kulutusperäisiä päästöjä syntyy esimerkiksi ruoantuotannosta ja matkailusta. HSY:n valmistelemassa Kestävän kaupunkielämän ohjelmassa on yhtenä toimenpiteenä arvioida ensimmäistä kertaa näitä kuluttamisen välillisiä päästöjä.