Huhtikuussa lainasopimuksia neuvoteltiin uudelleen vilkkaasti

Kotitalous- ja yrityslainoja neuvoteltiin uudelleen huhtikuussa 2020 enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin [1]. Uudelleen neuvoteltujen sopimusten [2] määrässä näkyvät useiden pankkien kotitalouksille ja yrityksille poikkeusoloissa tarjoamat lyhennysvapaajaksot [3].

Huhtikuussa 2020 kotitalouslainoja [4] neuvoteltiin uudelleen 6,2 mrd. euron edestä, mikä vastaa 4,6 prosentin osuutta huhtikuun lopun kotitalouslainakannasta. Asuntolainoja [4] neuvoteltiin uudelleen 5,5 mrd. euron edestä, mikä vastaa 5,5 prosentin osuutta asuntolainakannasta [5]. Huhtikuussa myös opintolainoja, vapaa-ajanasuntolainoja ja kulutusluottoja neuvoteltiin uudelleen ennätyksellinen määrä.

Kotitaloudet nostivat huhtikuussa 2020 asuntolainoja [6] 1,4 mrd. euron edestä, mikä on 10,8 % vähemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Asuntolainojen kanta oli huhtikuun lopussa 100,9 mrd. euroa ja sen vuosikasvu 2,8 %.

Huhtikuussa 2020 yrityslainoja (pl. asuntoyhteisöt) neuvoteltiin uudelleen 2,3 mrd. euron edestä, mikä vastaa 3,9 prosentin osuutta huhtikuun lopun yrityslainakannasta. Määrä oli ennätyksellinen kaikissa yrityslainojen kokoluokissa. Huhtikuussa yritykset myös nostivat uusia lainoja runsaasti, 1,9 mrd. euron edestä.

Uudelleen neuvotelluista lainasopimuksista ja toimialoittaisesta yrityslainakannasta toteutettiin huhtikuun tilastojulkaisun yhteyteen uudet visualisoinnit suomalaisten lainat ja talletukset -dashboardiin.

Lainat

Kotitalouslainoista oli huhtikuun lopussa kulutusluottoja 16,6 mrd. euroa ja muita lainoja 17,7 mrd. euroa. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko nousi hieman maaliskuusta ja oli 1,83 %. Yrityksille myönnettyjen euromääräisten lainojen kanta oli huhtikuun lopussa 96,2 mrd. euroa, mistä oli asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja 36,0 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli huhtikuun lopussa 98,4 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,09 %. Talletuskannasta oli yön yli talletuksia 86,0 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 4,2 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat huhtikuussa 0,2 mrd. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli huhtikuussa 0,11 %.

Lisätietoja antavat

Anu Karhu, puh. 09 183 2228, sähköposti: anu.karhu(at)bof.fi,
Olli Tuomikoski, puh. 09 183 2146, sähköposti: olli.tuomikoski(at)bof.fi

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 30.6.2020 klo 13.

1 Tilastotietoja uudelleen neuvotelluista sopimuksista alettiin kerätä vuonna 2014.
2 Lainojen uudelleen neuvotteluilla tarkoitetaan sellaisia uusia lainasopimuksia, jotka syntyvät olemassa olevien lainojen uudelleen neuvottelujen tuloksena.
3 Alkuperäisen lainasopimuksen ehtoihin kuuluvat lyhennysvapaat eivät sisälly uudelleen neuvoteltujen sopimusten määrään.
4 Luottolaitosten kotitalouksille (pl. kotitalouksia palvelevat voittoa tavoittelemattomat yhteisöt) myöntämät lainat Suomeen.
5 Ks. artikkeli vuoden 2015 lyhennysvapaiden vaikutuksesta asuntolainakantaan.
6 Luottolaitosten kotitalouksille ja kotitalouksia palveleville voittoa tavoittelemattomille yhteisöille myöntämät euromääräiset lainat euroalueelle.

Housing loan drawdowns lower and holiday cottage loan drawdowns higher than normal in May30.6.2020 13:00:00 EESTPress release

Drawdowns of new housing loans amounted to EUR 1.5 bn in May 2020, a decline of 22% on May 2019. Housing loan drawdowns in May have last been below this amount in 2015. The annualised agreed rate was 0.75%, unchanged on April 2020. Despite the low level of housing loan drawdowns in April and May 2020, annual growth in the housing loan stock (2.8%) has not moderated. This is partly due to the extensive use of interest-only periods for housing loans. After a record surge in April, however, the volume of renegotiated housing loan agreements [1] fell back to almost normal levels in May. In May 2020, the average repayment period of new housing loans surpassed 21 years for the first time and was 21 years 4 months. Over 70% of new housing loans in May were with a maturity of over 20 years. Loans with longer maturities (over 29 years) accounted for 9% of new housing loans, compared with 5% a year earlier in May. May 2020 proved exceptionally busy for drawdowns of loans for holiday residences (

Mindre efterfrågan på bostadslån och större efterfrågan på stuglån i maj än normalt30.6.2020 13:00:00 EESTTiedote

I maj 2020 utbetalades nya bostadslån för 1,5 miljarder euro, vilket är 22 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Utbetalningarna av bostadslån har senast varit mindre i maj år 2015. I maj 2020 var den överenskomna årliga räntan på nya bostadslån (0,75 %) densamma som i april 2020. Trots den svaga efterfrågan i april och maj 2020 har årsökningen i det utestående beloppet av bostadslån (2,8 %) inte mattats av. Det omfattande intresset för att utnyttja möjligheten till amorteringsfrihet har bidragit till att upprätthålla tillväxttakten. Antalet omförhandlade [1] avtal om bostadslån återställdes emellertid efter en rekordlivlig aprilmånad till nära normal nivå i maj. I maj 2020 översteg den genomsnittliga återbetalningstiden för nya bostadslån första gången 21 år och var 21 år 4 månader. I maj hade över 70 % av de nya bostadslånen en återbetalningstid som var längre än 20 år. Av de nya bostadslånen var andelen lån med en längre återbetalningstid (över 29 år) 9 %, när deras ande