Huippukokki Michael Björklund johdattaa Food Market Herkut Ahvenanmaan makujen pariin

Tulevana kesänä Ahvenanmaan maut valtaavat Food Market Herkut. Valikoimissa nostetaan esille ahvenanmaalaisia pientuottajia, ja Bistrossa nautitaan huippukokki Michael Björklundin suunnittelemasta makumatkasta Ahvenanmaan saaristoherkkuihin. Löytöretki saaristolaisherkkuihin toteutetaan yhteistyössä Visit Ålandin ja huippukokki Michael Björklundin kanssa.

Kotimaanmatkailu kasvaa myös tulevana kesänä, Ahvenanmaa kiinnostaa yhä useampaa

Vallitseva koronatilanne näkyy kotimaan matkailun kasvussa myös tulevana kesänä. Kotimainen helmi, Ahvenanmaan saaristo kasvattaa suosiotaanja moni vertaa tunnelmaa jopa ulkomaanmatkaanKesällä 2021 Food Market Herkku haluaa inspiroida asiakkaitaan tuomalla Ahvenanmaan makuja myös Manner-Suomeen.

- Idea Ahvenanmaan omasta ruokateemasta lähti kasvaneesta kiinnostuksesta kotimaanmatkailua kohtaan. Saariston oma ruokakulttuuri ja paikalliset tuotteet ovat erinomaisia, ja haluamme nyt inspiroida Food Market Herkun asiakkaita nostamalla saariston makumaailmaa myymälöissämme, toteaa asiakaspalvelupäällikkö Dan Sörensen Food Market Herkusta.

Tuotevalikoimaa suunnitellessa Food Market Herkku nostaa esille ahvenanmaalaisia pieniä- ja keskikokoisia tuottajia, joiden tuotteissa korostuva käsityö ja maanläheisyys. Snäckö Fruktin käsin poimituista omenoista valmistetut hillot ja mehut, käsityönä valmistetut Karamellerietin makeiset sekä Ålands trädgårdshallin kesäiset satokausituotteet ovat esimerkkejä Food Market Herkuissa myytävistä tuotteista

- Osa toimittajista ei ole aikaisemmin toimittanut tuotteitaan mantereelle, joten meillä on uniikki tilaisuus kertoa näistä huipputuotteista asiakkaillemmeSatokauden edetessä saamme nauttia muun muassa Ahvenanmaalla kasvatetuista kotimaisista päärynöistä, vesimeloneista sekä tuoreesta maissista, Sörensen toteaa.

Huippukokki Michael Björklundin menusta inspiraatiota saariston makumaailmaan

Osana kampanjan toteutusta ahvenanmaalainen huippukokki Michael “Micke” Björklund ottaa toukokuussa haltuun Food Market Herkun BistronBjörklund on valittu sekä Suomen että Ruotsin Vuoden kokiksi, ja hän on sijoittunut viidenneksi Bocused’Or-maailmanmestaruuskilpailuissa.

Björklund suosii pohjoismaisia paikallisesti tuotettuja raaka-aineita, joissa on puhtaat maut. Helsingin keskustan Bistrossa on tarjolla toukokuun ajan Björklundin suunnittelema menu, jossa korostuu Ahvenanmaan maut ja paikalliset tuotteet.

- Bistron tulevassa menukokonaisuudessa ahvenanmaalaiset maut ovat ykkösjuttu. Perinteisen ahvenanmaalaisen ruokakulttuurin kulmakivinä on paikalliset tuotteet ja raikkaat maut, joissa korostuu saariston oma identiteetti. Kuten muutkin ruokakulttuurit, myös ahvenanmaalainen ruoka elää ja kehittyy, Björklund kertoo.

Kesän aikana Bistron ruokalistan pysyviä annoksia ovat Micken lihapullat, paistettua Ahvenanmaan siikaa, Kikhernepihvit ja Ahvenanmaan parsakeitto. Menu on tarjolla Helsingin keskustan Food Market Herkun Bistrossa 3.5.–30.5.

Michael Björklund on kokkaamassa Helsingin keskustan Food Market Herkussa 14.–15.5. j27.–28.5.

Ahvenanmaa kiinnostaa yhä useampia

Visit Ålandin Niko Micklin kertoo, että kotimaanmatkailussa Ahvenanmaa nostaa suosiotaan. Ahvenanmaa on tunnettu puhtaasta ja paikallisesti tuotetusta ruoastaan, ja yleinen kiinnostus ruoan alkuperää kohtaan suuntaa katseet yhä useammin Ahvenanmaalle.

- Hienoa, että Ahvenanmaan maut ja tuottajat tulevat yhteistyön myötä tutuiksi myös Manner-Suomessa.  Saariston makumaailma on varmasti monelle jo tuttu, ja pientuottajien käsityönä valmistamien tuotteiden avulla aitoja saariston makuja saa nyt myös kesän herkkupöytiin Manner-SuomessakinMicklin summaa.

Myös saarivaltakunnan lukuisat ulkoilma-aktiviteetit kuten pyöräily, frisbeegolf, vaellus ja golf kiinnostavan suomalaisia. Vallitsevan koronatilanteen vuoksi ulkomaanmatkojen sijaan elämyksiä haetaan tänäkin kesänä kotimaisista vaihtoehdoista.

Micklinin mukaan Ahvenanmaan tuleva kesä on tapahtumarikas. Kesän juhlakausi aloitetaan 9.6., jolloin käynnistyy Ahvenanmaan itsehallinnon 100-vuotisjuhlavuoden vietto. Itse 100-vuotispäivää vietetään vasta ensi vuonna, mutta merkkipäivä on Ahvenanmaalle niin tärkeä, että sitä juhlitaan kokonainen vuosi. Heinäkuussa kansainvälinen purjehduskilpailu The Tall Ship Races järjestetään Itämerellä, ja Maarianhamina on yksi sen isäntäkaupungeista.

Dan SörensenasiakaspalvelupäällikköFood Market Herkku

Puh:010 76 67212