SitraSitraSitra

Huippukokous Helsingissä tähtää ilmastotoimien kiihdyttämiseen

Keskiviikkona 13. kesäkuuta Helsingissä järjestettävä ilmastohuippukokous tavoittelee Suomen ja Euroopan ilmastotyön vauhdittamista. Kansainvälisiä huippuvieraita kokoava tapahtuma keskittyy ilmastonmuutosta hillitseviin tekoihin – myös kaikilta suomalaisilta yhteiskunnan toimijoilta tarvitaan enemmän tekoja, jotta Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet saavutetaan.

Kokouksessa keskitytään siihen, miten ilmastotyön tahtia kiihdytetään. Mitä suomalaiset yritykset, kunnat ja sijoittajat voivat tehdä enemmän päästöjen leikkaamiseksi kestävälle tasolle? Kuinka Suomesta tehdään kansainvälinen ilmastojohtaja? Entä mitkä ovat jo suomalaiset parhaat ilmastoratkaisut, ja kuinka pitkällä on sellaisten arjen ja liiketoiminnan ratkaisujen kehittäminen, jotka pärjäävät myös vähähiilisessä maailmassa?

Sitran yhdessä Ilmastopaneelin ja Ulkopoliittisen instituutin kanssa järjestämä huippukokous käsittelee näitä kysymyksiä. Korkean tason tapahtuma kokoaa Finlandia-talolle lähes 500 suomalaista ilmastovaikuttajaa ja kansainvälisiä vieraita keskiviikkona 13.6.

“Sitran tehtävä on auttaa Suomea valmistautumaan tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Ilmastokriisi on ihmiskunnan kohtalonkysymys, jonka ratkaisemisessa Suomi voi olla kokoaan selvästi suuremmassa roolissa"”, sanoo Sitran Hiilineutraali kiertotalous -teeman vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen.

Ohjelman käynnistää Pariisin historiallisen ilmastokokouksen puheenjohtaja, Ranskan perustuslakineuvoston puheenjohtaja ja Ranskan entinen pääministeri Laurent Fabius. Tapahtuman toinen kansainvälinen kärkipuhuja on Norjan elinkeinoelämän keskusliiton johtaja Kristin Skogen Lund. Ilmastohuippukokouksen avaa Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Pääistunnon paneelissa keskustelevat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, Suomen ilmastoasioiden pääneuvottelija Outi Honkatukia, europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri ja hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila. Muita puhujia tilaisuudessa ovat muun muassa Turun kaupunginjohtaja Minna Arve, hallitusammattilainen Pertti Korhonen, sisäministeri Kai Mykkänen, Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn ja Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki. Pääistuntoa voi seurata myös verkkolähetyksen kautta. Iltapäivällä tapahtuman osallistujat jakaantuvat kolmeen rinnakkaisosioon käsittelemään ilmastohuippukokouksen aiheita yrittäjien, kuntien ja sijoittajien näkökulmasta.

Globaali kestävyyskriisi haastaa yhteiskuntamme ja sen talouden perustan. Sitran työ tähtää siihen, että Suomi on uudenlaisen kasvupolitiikan suunnannäyttäjä omilla tavoitteillaan, toimenpiteillään ja Euroopan Unionin politiikan kirittäjänä – sisältäen päästötavoitteiden kunnianhimotason noston. Yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa olemme tuoneet esille parhaita, jo hyväksi havaittuja ilmastoratkaisuja monistettavaksi ympäri maailman, osoittaneet materiaalien kiertotalouden tarpeellisuuden ilmastotavoitteisiin pääsemisessä sekä juurruttaneet lukuisia vähähiilisiä liiketoiminnan, hallinnon ja kuluttajien ratkaisuja maahamme. Lisäksi kokoamme globaalisti kiertotalouden kehittäjiä yhteen esittelemään maailman parhaita kiertotalouden ratkaisuja.

Tapahtuman valokuvat tulevat kaikkien käyttöön Sitran kuvapankkiin. Kuvia saa käyttää ei-kaupallisiin tarkoituksiin, asiayhteydestä irrottamatta ja valokuvaajan tiedot mainiten.

Lisätiedot ohjelmasta

Oras Tynkkynen, vanhempi neuvonantaja; oras.tynkkynen@sitra.fi, 050 512 1584

Haastattelupyynnöt ja median ilmoittautumiset tapahtumaan

Samuli Laita, viestinnän asiantuntija, samuli.laita@sitra.fi, 040 536 8650

Tapahtuman verkkosivut: https://www.sitra.fi/tapahtumat/suomen-ilmastohuippukokous/

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.

Rörlighetsexperiment i tre landskap ska göra offentliga transporter mer effektiva28.6.2018 07:00Tiedote

I år inleds tester i Södra Savolax, Östra Nyland och i Birkaland där man reder ut hur en ny företagsbaserad digital serviceplattform kan hjälpa offentligt understödda transporter och kombinera privatpersoners rörlighetsbehov. En målsättning är också att minska trafikens utsläpp och kostnader. Den nya transportservicelagen som träder i kraft vid ingången av juli erbjuder lämplig jordmån för projektet.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.