Huippuluokan ruokainnovaatioilla työpaikkoja ja hyvinvointia

Suomalainen menestysresepti on vaikutukseltaan tärkein kotimainen ruoka-alan kilpailu. Innovaatiokilpailun palkinto on aidosti yrityksiä ja samalla myös ihmiselämiä mullistava. Tänä vuonna MTV:llä nähtävä kilpailu palkitsee voittajansa television ruokaohjelmiakin vertailtaessa poikkeuksellisen merkittävällä tavalla. Kahden ensimmäisen kauden voittajatuotteet Rostis ja Boltsi ovat olleet todellisia ruokahittejä. Seuraavia menestysreseptejä haetaan nyt.

Suomalainen menestysresepti -kilpailu on suunnattu pienille ja keskisuurille ruoka-alan yrityksille, joilla ei välttämättä ole omasta takaa merkittävästi resursseja tuotekehitykseen, myynninedistämiseen tai markkinointiin toisin kuin suuremmilla toimijoilla. Kilpailun finalisteista jokainen saa tiiviin tuen tuotekehitykseen ja markkinointiin niin S-ryhmän asiantuntijoilta kuin muilta suomalaisen ruoka-alan huippuosaajilta. TV-ohjelmana käytävä kilpailu tuo kilpailijoille myös mittavaa näkyvyyttä tuotteelleen sekä laajemman jakelukanavan kuin osaisivat edes kuvitella – satoihin S-ruokakauppoihin ympäri Suomen.

Kisan vaikutukset ovat suuret: Aiempien tuotantokausien finalistit ovat pystyneet esimerkiksi tarjoamaan uusia työpaikkoja ja tekemään investointeja kasvaneen kysynnän ansiosta. Erityisesti pienemmillä paikkakunnilla tämä tuo merkittävästi hyvinvointia koko seudulle.

”Suomalaisen menestysreseptin voittajatuotteet ovat aidosti myyntimenestyksiä. Kisaa ei käydä viihteen vuoksi vaan siksi, että suomalaiset kaipaavat uusia ruokainnovaatioita ja pienet yritykset kaipaavat tukea paitsi tuotekehityksessä myös täysin uudenlaisten tuotteiden markkinoinnissa. Tässä me voimme auttaa. Samalla saamme seurata yrittäjien tiivistä matkaa ideasta tuotteeksi puolessa vuodessa”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Viime vuonna kilpailun voittaneelle turkulaiselle Rostenin Leipomolle kisamenestys merkitsi esimerkiksi täysin uudenlaista näkyvyyttä ja tuotteen saamista heittämällä keskusliikejakeluun, kertoo yrityksen markkinointijohtaja Veera Meltovaara S-ryhmä.fi:ssä julkaistussa blogissaan. Rostis oli koko vuoden 2020 myydyin uutuustuote S-ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku).

Haasteellisesta koronavuodesta tulikin Rostenin leipomolle historiallisen hyvä. Yritys ei joutunut lomauttamaan tai irtisanomaan ketään, vaan päinvastoin pystyi palkkaamaan lisää henkilökuntaa. Joulukuuhun mennessä Leipomo Rosten oli palkannut kymmeniä uusia työntekijöitä ja moninkertaistanut Rostisten tuotannon. Tänä vuonna Turussa otetaan käyttöön Rostisten uudet tuotantolinjat.

Uutuustuotteen kiihdytyskaista markkinoille

Myös muut viime kaudella Suomalaisen menestysreseptin finaaliin yltäneet yritykset saivat tuotteensa kilpailun päätteeksi S-ruokakauppojen valikoimiin. Tähän joukkoon kuuluu muun muassa Kuusamon Kalalastu, joka vastaa helppokäyttöisten, kotimaisten kalatuotteiden kasvavaan kysyntään.

Kuusamon Kalan yrittäjä Juha Korhonen kirjoittaa blogissaan S-ryhmä.fi:ssä, että täysin uudenlaisen kalajalosteen tuominen markkinoille olisi ollut pitkä ja kivinen tie ilman ohjelman tuomaa julkisuutta ja S-ryhmän panostusta. Myös Kuusamon Kala on pystynyt palkkaamaan uusia työntekijöitä, ja kilpailumenestys on näkynyt yrityksen muidenkin tuotteiden kysynnän kasvuna.

”Kilpailu on tuonut markkinoille aidosti uudenlaisia, innovatiivisia tuotteita. Kaikki kisan kahtena ensimmäisenä vuotena finaaliin asti yltäneet tuotteet ovat tuoneet jotain uutta ja erilaista omaan kategoriaansa, ja haluamme myös jatkossa auttaa myös pienempiä yrityksiä tuomaan kekseliäät uutuustuotteensa kuluttajien saataville koko Suomessa”, painottaa Sampo Päällysaho.

Hakuaikaa Suomalaisen menestysreseptin kolmannelle kaudelle on vielä reilun viikon verran eli 13.1.2021 saakka.

Linkki hakulomakkeelle: www.mtv.fi/osallistu

Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 768 0665

Kuusamon Kalalastu
Rostis

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2019 noin 11,7 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa  38 000 työntekijällään.

MSC-sertifikaatteja kalatiskeille, QR-koodeja tonnikalapurkkeihin – S-ryhmä auttaa valitsemaan vastuullista kalaa14.1.2021 08:32:03 EETTiedote

S-ryhmä haluaa tehdä vastuullisen kalan valitsemisen asiakkaille aiempaa helpommaksi. Rainbow-tonnikalapurkista löytyy nyt QR-koodi, jonka avulla voi jäljittää ostamansa tonnikalan matkan valtamerestä purkkiin ja kaupan hyllylle. Myymälöiden kalatiskien vastuullisuussertifiointi puolestaan etenee Food Market Herkuista muihin marketkaupan ketjuihin. Tammikuun aikana peräti 14 myymälän kalatiski saa MSC-sertifikaatin.

Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Break Sokos Hotellit Koli ja Bomba sekä Joensuun Original Sokos Hotellit Vaakuna ja Kimmel ovat saaneet joulukuussa 2020 Sustainable Travel Finland -tunnuksen. Tunnuksen saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön, joka huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Hotelleja operoivalle Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle ihmisten, luonnon ja oman maakunnan hyvinvointi on koko toiminnan lähtökohta, jonka eteen on jo pitkään tehty monipuolisesti työtä.

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia7.1.2021 08:36:01 EETTiedote

Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.