SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Huippuluokan ruokainnovaatioilla työpaikkoja ja hyvinvointia

Jaa
Suomalainen menestysresepti on vaikutukseltaan tärkein kotimainen ruoka-alan kilpailu. Innovaatiokilpailun palkinto on aidosti yrityksiä ja samalla myös ihmiselämiä mullistava. Tänä vuonna MTV:llä nähtävä kilpailu palkitsee voittajansa television ruokaohjelmiakin vertailtaessa poikkeuksellisen merkittävällä tavalla. Kahden ensimmäisen kauden voittajatuotteet Rostis ja Boltsi ovat olleet todellisia ruokahittejä. Seuraavia menestysreseptejä haetaan nyt.

Suomalainen menestysresepti -kilpailu on suunnattu pienille ja keskisuurille ruoka-alan yrityksille, joilla ei välttämättä ole omasta takaa merkittävästi resursseja tuotekehitykseen, myynninedistämiseen tai markkinointiin toisin kuin suuremmilla toimijoilla. Kilpailun finalisteista jokainen saa tiiviin tuen tuotekehitykseen ja markkinointiin niin S-ryhmän asiantuntijoilta kuin muilta suomalaisen ruoka-alan huippuosaajilta. TV-ohjelmana käytävä kilpailu tuo kilpailijoille myös mittavaa näkyvyyttä tuotteelleen sekä laajemman jakelukanavan kuin osaisivat edes kuvitella – satoihin S-ruokakauppoihin ympäri Suomen.

Kisan vaikutukset ovat suuret: Aiempien tuotantokausien finalistit ovat pystyneet esimerkiksi tarjoamaan uusia työpaikkoja ja tekemään investointeja kasvaneen kysynnän ansiosta. Erityisesti pienemmillä paikkakunnilla tämä tuo merkittävästi hyvinvointia koko seudulle.

”Suomalaisen menestysreseptin voittajatuotteet ovat aidosti myyntimenestyksiä. Kisaa ei käydä viihteen vuoksi vaan siksi, että suomalaiset kaipaavat uusia ruokainnovaatioita ja pienet yritykset kaipaavat tukea paitsi tuotekehityksessä myös täysin uudenlaisten tuotteiden markkinoinnissa. Tässä me voimme auttaa. Samalla saamme seurata yrittäjien tiivistä matkaa ideasta tuotteeksi puolessa vuodessa”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Viime vuonna kilpailun voittaneelle turkulaiselle Rostenin Leipomolle kisamenestys merkitsi esimerkiksi täysin uudenlaista näkyvyyttä ja tuotteen saamista heittämällä keskusliikejakeluun, kertoo yrityksen markkinointijohtaja Veera Meltovaara S-ryhmä.fi:ssä julkaistussa blogissaan. Rostis oli koko vuoden 2020 myydyin uutuustuote S-ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku).

Haasteellisesta koronavuodesta tulikin Rostenin leipomolle historiallisen hyvä. Yritys ei joutunut lomauttamaan tai irtisanomaan ketään, vaan päinvastoin pystyi palkkaamaan lisää henkilökuntaa. Joulukuuhun mennessä Leipomo Rosten oli palkannut kymmeniä uusia työntekijöitä ja moninkertaistanut Rostisten tuotannon. Tänä vuonna Turussa otetaan käyttöön Rostisten uudet tuotantolinjat.

Uutuustuotteen kiihdytyskaista markkinoille

Myös muut viime kaudella Suomalaisen menestysreseptin finaaliin yltäneet yritykset saivat tuotteensa kilpailun päätteeksi S-ruokakauppojen valikoimiin. Tähän joukkoon kuuluu muun muassa Kuusamon Kalalastu, joka vastaa helppokäyttöisten, kotimaisten kalatuotteiden kasvavaan kysyntään.

Kuusamon Kalan yrittäjä Juha Korhonen kirjoittaa blogissaan S-ryhmä.fi:ssä, että täysin uudenlaisen kalajalosteen tuominen markkinoille olisi ollut pitkä ja kivinen tie ilman ohjelman tuomaa julkisuutta ja S-ryhmän panostusta. Myös Kuusamon Kala on pystynyt palkkaamaan uusia työntekijöitä, ja kilpailumenestys on näkynyt yrityksen muidenkin tuotteiden kysynnän kasvuna.

”Kilpailu on tuonut markkinoille aidosti uudenlaisia, innovatiivisia tuotteita. Kaikki kisan kahtena ensimmäisenä vuotena finaaliin asti yltäneet tuotteet ovat tuoneet jotain uutta ja erilaista omaan kategoriaansa, ja haluamme myös jatkossa auttaa myös pienempiä yrityksiä tuomaan kekseliäät uutuustuotteensa kuluttajien saataville koko Suomessa”, painottaa Sampo Päällysaho.

Hakuaikaa Suomalaisen menestysreseptin kolmannelle kaudelle on vielä reilun viikon verran eli 13.1.2021 saakka.

Linkki hakulomakkeelle: www.mtv.fi/osallistu

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 768 0665

Kuvat

Lataa
Kuusamon Kalalastu
Kuusamon Kalalastu
Lataa
Rostis
Rostis
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye