Huippusuosittu TV-ohjelma Matkaoppaat nyt kirjana - Sarjan toinen kausi käynnistyy Nelosella helmikuussa

Lehdistötiedote 13.1.2011. Suomalaisten matkaoppaiden työstä Turkin Alanyassa kertova Matkaoppaat oli yksi viime talven katsotuimpia ja puhutuimpia televisio-ohjelmia. Kaikkiaan se tavoitti ensimmäisen kautensa aikana yli 2,5 miljoonaa suomalaista. Helmikuussa toisen kauden aloittava tosi-tv-sarja on saanut myös oman kirjan.

Toimittaja Juhani Mykkäsen kirjoittamassa Matkaoppaat-kirjassa tutustutaan matkaoppaiden värikkääseen ja monipuoliseen työhön. Tässä hommassa saa olla lääkäri, poliisi, sairaanhoitaja, psykiatri ja suurlähetystö.

- Kirja on niin sarjan ystäville kuin niillekin, jotka haluavat fiilistellä tulevaa lomaa kotisohvalta tai haluavat tutustua syvemmin matkaoppaan työhön ja tv-sarjan tekemiseen, kertoo kirjan ja sarjan tuottaneen Susamurun toimitusjohtaja Kari Voutila.

Kirja sisältää erilaisia huumoripitoisia testejä, kuten olisiko sinusta matkaoppaaksi? Lisäksi se kertoo huvittavia asioita oppaiden työstä, kuten turistien typerimmät soitot oppaiden hätäpuhelimiin.

- Lomamaisemissa tehtävä työ saattaa luoda mielikuvan kepeästä puuhastelusta, jopa ikuisesta lomanvietosta. Matkaoppaan työ on kuitenkin erittäin vaativaa asiakaspalvelutyötä. Opas toimii matkatoimiston "käyntikorttina" ollen usein yhtiön ainoa ja tärkein edustaja asiakkaan suuntaan", toteaa Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Matkaoppaat pureutuu pakettimatkailijoiden seikkailuihin matkaoppaiden näkökulmasta. Mistä turkkilainen kultakauppias Sanol "Charlie" Tormus tunnistaa suomalaisen? He tykkäävät juoda baarista vahvempaa. Aloittavat rakilla vaikka tulisivat aamulla.
Äänessä ovat myös suomalaiset turistit. Mirja ja Jarmo toivat omat eväänsä mm. Reissumiestä ja maksamakkaraa Suomesta.

Kirja tekee paljastuksia tulevasta tuotantokaudesta. Se esittelee uudet oppaat sekä paljastaa, että ensimmäisen jakson supersuosittu Veikko-turisti palaa ohjelmaan. Facebookin Veikkoa vituttaa -sivustolla on jo yli 36 000 fania.

*Kursivoinnit ovat lainauksia Matkaoppaat-kirjasta.

Kirja on mynnissä Suomalaisessa Kirjakaupassa 13.1 alkaen hintaan 11,95 euroa.
Matkaoppaat-sarjan toinen tuotantokausi Nelosella 14.2.2011 klo 19.

Lisätietoja Matkaoppaat-sarjasta ja -kirjasta: vastaava tuottaja Sari Isotalo, 040 - 504 8965, toimitusjohtaja Kari Voutila, 0400 - 671 479, toimittaja Juhani Mykkänen 044 3659177

Edellisen tuotantokauden jaksot löytyvät osoitteesta: www.ruutu.fi
Lehdistömateriaalit- ja kuvat: Tekir Oy, Eevakaisa Mölsä, eevakaisa@tekir.fi tai 040-74 66 556

Matkaoppaat-kirjan kansikuva