Huipputason urheilukeskus nousi harjakorkeuteen Turussa – täysin hiilineutraalissa keskuksessa pelataan Finnish Padel Tourin finaali 2023

Huipputason urheilukeskus on noussut harjakorkeuteen Turun Vähäheikkilässä. Urheilukeskuksen suunnittelusta ja rakentamisesta vastaa Rakennusliike Lapti Oy, ja tulevana operaattorina toimii Padel Group, joka tulee toimimaan nimellä BOOST. Urheilukeskus on merkittävä yksityinen liikuntainvestointi alueella ja käytön aikana täysin hiilineutraali. Keskuksen rakentaminen käynnistyi keväällä 2022, ja se avautuu toukokuussa 2023.
Turun urheilukeskus on saavuttanut harjakorkeuden. Keskuksen Vähäheikkiläntien puoleinen julkisivu tulee vielä saamaan merellisen sävyisen lasipinnoitteen.

Kolmikerroksiseen liikuntakeskukseen on tulossa 13 padelkenttää, noin 1 000 neliön kuntosali, kolme golfsimulaattoria ja neljä saunaa. Lisäksi keskukseen tulee VIP-tasoisia koulutus- ja neuvottelutiloja sekä ravintola- ja myymäläpalveluita. Pääkentillä pelattavia otteluita voi seurata 300 hengen kiinteästä katsomosta.

Urheilukeskuksen energiatehokkuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota hiilineutraali Turku 2029 -ilmastolinjausten mukaisesti, ja keskus on käytön aikana hiilidioksidipäästöiltään hiilineutraali. Rakennuksen energialuokka on A, ja energiaoptimoinnin avulla rakennuksen lämpöhäviöt minimoidaan. Keskuksen lämmityksessä ja viilennyksessä hyödynnetään ympäristöystävällistä maalämpöä, ja pelikenttien lämmityksestä ja viilennyksestä huolehtii vesikiertoiset kattosäteilijät, jotka takaavat tasaiset peliolosuhteet. Keskuksen bruttoala on noin 6 500 neliömetriä.

”Urheilukeskuksen rakentaminen on edennyt suunnitellussa aikataulussa, ja työmaalla on juuri alkamassa talotekniikka-asennukset. Olemme aktiivisesti etsineet ja ottaneet käyttöön ratkaisuja, joilla toteutamme kaivatun premium-tason urheilukeskuksen ja varmistamme käytön aikaisen hiilineutraaliuden. Energiatalouteen tehtävät investoinnit maksavat itsensä takaisin nopeasti käytön aikana”, kertoo Laptin Lounais-Suomen aluejohtaja Kari Mäkelä.

”Meitä on viisi nuorta urheiluhenkistä ammattilaista hankkeen takana ja rakentamisesta ei juurikaan kokemusta, joten alkuun hieman jännitti, miten saadaan kokonaisuus pysymään kasassa. Heti löytyi yhteinen sävel operaattorin ja Laptin välille, kommunikaatio on ollut hyvää ja toiminta ammattimaista. Lapti on ottanut pienimmätkin yksityiskohdat huomioon, jotta keskus palvelee tulevia asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Parempaa KVR-urakoitsijaa ei olisi voinut toivoa, joten suuret kiitokset Laptille ja kaikille osallisille”, kertoo Padel Group:in osakas Paavo Koivisto.

Paavo Koivisto, osakas, Padel Group, 040 0845559, paavo.koivisto@hotmail.com
Kari Mäkelä, aluejohtaja, Rakennusliike Lapti Oy, 040 580 8236, kari.makela@lapti.fi

Lapti on monipuolinen ja vakavarainen suomalainen rakennusalan toimija. Rakennamme huolella hyvän elämän puitteita ympäri maan: asuntoja, toimitiloja sekä toimivan yhteiskunnan tärkeimpiä tiloja päiväkodeista kouluihin ja hoivakodeista sairaaloihin. Meillä työskentelee noin 500 henkilöä. www.lapti.fi

Rakennamme huolella hyvän elämän puitteet.

Pohjolan OP:n uudisrakennushanke käynnistyy Oulussa – Urakoitsijaksi valittiin Lapti16.4.2024 14:00:00 EEST | Tiedote

Pohjolan OP:n hallitus on valinnut Isonkadun ja Hallituskadun kulmassa sijaitsevan Kiinteistö Oy Oulun Isokatu 14:n uudisrakennuksen kehitysvaiheen urakoitsijaksi Rakennusliike Laptin. Pohjolan OP:n Isonkadun konttorin toiminnot siirtyvät väistötiloihin toukokuussa ja purkutyöt alkavat. Uudisrakennuksen toimisto- ja liiketiloja sisältävän jalustaosan arvioidaan valmistuvan loppuvuonna 2026 ja asuintorniosan keväällä 2027.