Huipputason urheilukeskus nousi harjakorkeuteen Turussa – täysin hiilineutraalissa keskuksessa pelataan Finnish Padel Tourin finaali 2023

Huipputason urheilukeskus on noussut harjakorkeuteen Turun Vähäheikkilässä. Urheilukeskuksen suunnittelusta ja rakentamisesta vastaa Rakennusliike Lapti Oy, ja tulevana operaattorina toimii Padel Group, joka tulee toimimaan nimellä BOOST. Urheilukeskus on merkittävä yksityinen liikuntainvestointi alueella ja käytön aikana täysin hiilineutraali. Keskuksen rakentaminen käynnistyi keväällä 2022, ja se avautuu toukokuussa 2023.

Turun urheilukeskus on saavuttanut harjakorkeuden. Keskuksen Vähäheikkiläntien puoleinen julkisivu tulee vielä saamaan merellisen sävyisen lasipinnoitteen.

Kolmikerroksiseen liikuntakeskukseen on tulossa 13 padelkenttää, noin 1 000 neliön kuntosali, kolme golfsimulaattoria ja neljä saunaa. Lisäksi keskukseen tulee VIP-tasoisia koulutus- ja neuvottelutiloja sekä ravintola- ja myymäläpalveluita. Pääkentillä pelattavia otteluita voi seurata 300 hengen kiinteästä katsomosta.

Urheilukeskuksen energiatehokkuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota hiilineutraali Turku 2029 -ilmastolinjausten mukaisesti, ja keskus on käytön aikana hiilidioksidipäästöiltään hiilineutraali. Rakennuksen energialuokka on A, ja energiaoptimoinnin avulla rakennuksen lämpöhäviöt minimoidaan. Keskuksen lämmityksessä ja viilennyksessä hyödynnetään ympäristöystävällistä maalämpöä, ja pelikenttien lämmityksestä ja viilennyksestä huolehtii vesikiertoiset kattosäteilijät, jotka takaavat tasaiset peliolosuhteet. Keskuksen bruttoala on noin 6 500 neliömetriä.

”Urheilukeskuksen rakentaminen on edennyt suunnitellussa aikataulussa, ja työmaalla on juuri alkamassa talotekniikka-asennukset. Olemme aktiivisesti etsineet ja ottaneet käyttöön ratkaisuja, joilla toteutamme kaivatun premium-tason urheilukeskuksen ja varmistamme käytön aikaisen hiilineutraaliuden. Energiatalouteen tehtävät investoinnit maksavat itsensä takaisin nopeasti käytön aikana”, kertoo Laptin Lounais-Suomen aluejohtaja Kari Mäkelä.

”Meitä on viisi nuorta urheiluhenkistä ammattilaista hankkeen takana ja rakentamisesta ei juurikaan kokemusta, joten alkuun hieman jännitti, miten saadaan kokonaisuus pysymään kasassa. Heti löytyi yhteinen sävel operaattorin ja Laptin välille, kommunikaatio on ollut hyvää ja toiminta ammattimaista. Lapti on ottanut pienimmätkin yksityiskohdat huomioon, jotta keskus palvelee tulevia asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Parempaa KVR-urakoitsijaa ei olisi voinut toivoa, joten suuret kiitokset Laptille ja kaikille osallisille”, kertoo Padel Group:in osakas Paavo Koivisto.

Paavo Koivisto, osakas, Padel Group, 040 0845559, paavo.koivisto@hotmail.com
Kari Mäkelä, aluejohtaja, Rakennusliike Lapti Oy, 040 580 8236, kari.makela@lapti.fi

Lapti on vakavarainen rakentaja, joka keskittyy toiminnassaan kohtuuhintaisten asuntojen uudisrakentamiseen Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa. Laptin palveluvalikoimaan kuuluu lisäksi laadukkaiden liike- ja toimitilojen, koulujen ja terveydenhuoltokiinteistöjen sekä päivähoito- ja hoivakiinteistöjen rakentaminen maanlaajuisesti. Rakennusliike Lapti -konsernin palveluksessa oli tilikauden päättyessä noin 600 henkilöä. www.lapti.fi

Rakennamme huolella hyvän elämän puitteet.

Hämeenlinnan yhteiskoulun tuleva uudisrakennus ja liikuntahalli palvelevat monikäyttöisinä sekä oppilaita että lähialueen asukkaita15.11.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Hämeenlinnan yhteiskoulun alue muuttuu tulevina vuosina alueen asukkaat yhteen kokoavaksi monitoimikeskukseksi, kun pihalle nousee Tuomelan koulun kylkeen uusi koulurakennus kirjastoineen ja nuorisotiloineen sekä aktiivisuuteen kannustava piha-alue ja liikuntahalli. Uuden koulurakennuksen ja liikuntahallin suunnittelusta ja rakentamisesta vastaa Rakennusliike Lapti Oy, joka valittiin urakan toteuttajaksi kilpailullisen neuvottelumenettelyn kautta.

Opiskelijatornitalo Uno yhdistää yksinasumisen ja yhteisöllisyyden – peruskivi muurattiin Oulun Välkkylässä12.10.2022 16:00:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiön historian korkeimman uudiskohteen, 16-kerroksisen Unon peruskivi muurattiin juhlallisesti keskiviikkona 12.10. Opiskelijoiden arjen kohtaamisiin ja yhteisöllisyyteen on panostettu tornitalossa tavalla, joka tuo tasapainoa yleistyneeseen yksinasumiseen ja etäopiskeluun. Yhteistoimintaan on nojattu poikkeuksella tavalla myös rakennushankkeessa.