Hukutko omeniin?

Lahjoita syötävät, kompostoi tai vie huonot Sortti-asemalle.

Pääkaupunkiseudulla on lukuisia asukkaita, jotka ottaisivat mielellään omenoita vastaan. Jos sinulla on ylimääräisiä hedelmiä pihapuissasi, laita ne jakoon ja tuota hyvää mieltä!

Helppo tapa on laittaa omenoita pihakatusi varteen tarjolle ohikulkijoita varten. Facebookissa pääkaupunkiseudulla toimii ainakin kaksi ryhmää, joita voit hyödyntää. Stadin Omenapörssissä yksityiset ihmiset ilmoittavat ja kyselevät ylimääräisiä omenia. Omenasieppari on elintarvikeyhtiö, joka työllistää tukea tarvitsevia tai muuten vaikeasti työllistyviä työntekijöitä omenoiden keruuseen. Yritys tekee ylijäämäomenoista mehua myyntiin.

Syömäkelvottomat omenat kannattaa laittaa omaan pihakompostoriin jos mahdollista. Voit myös viedä ne jollekin HSY:n viidestä Sortti-asemasta. Asemalla omenat pitää lajitella omiin keräysastioihinsa erilleen muusta puutarhajätteestä ja muovipussit pitää poistaa.

HSY tuottaa omenista biokaasua biojätteen käsittelylaitoksessa. Samalla ne kompostoidaan ja arvokkaat ravinteet saadaan takaisin luonnon kiertokulkuun.

Sortti-asemien aukioloajat ja sijainnit löytyvät HSY:n verkkosivuilta, hsy.fi/sorttiasemat. Huomaathan kuitenkin, että Kivikon Sortti-asema on suljettuna remontin takia 3.–7.9.2018.

Jos olet laittamassa omenasatoa jäteastiaan, muistathan laittaa niitä vain pienen erän kerrallaan! Ämpärillinen omenoita painaa noin viisi kiloa, joten jo muutama ämpärillinen tekee jäteastiasta liian painavan jätteenkuljettajan siirrettäväksi käsivoimin. Painava jätekuorma voi myös rikkoa jäteastian.

Yhteyshenkilöt

Ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, puh. 045 139 4035, hanna.tukiainen(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 12.4.201912.4.2019 11:15:45 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Blominmäen projektinjohtourakan sopimusmuutoksen ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämistä koskevan sopimuksen Helen Oy:n kanssa. Hallitus hyväksyi myös jätteiden keräysvälineiden huoltohalli -hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - muovikaivot tilataan Ahlsell Oy:ltä ja Onninen Oy:ltä - Espoon sako- ja umpikaivojen tyhjennykset ja lietteen kuljetus tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilanteesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi