Hukutko omeniin?

Lahjoita syötävät, kompostoi tai vie huonot Sortti-asemalle.

Pääkaupunkiseudulla on lukuisia asukkaita, jotka ottaisivat mielellään omenoita vastaan. Jos sinulla on ylimääräisiä hedelmiä pihapuissasi, laita ne jakoon ja tuota hyvää mieltä!

Helppo tapa on laittaa omenoita pihakatusi varteen tarjolle ohikulkijoita varten. Facebookissa pääkaupunkiseudulla toimii ainakin kaksi ryhmää, joita voit hyödyntää. Stadin Omenapörssissä yksityiset ihmiset ilmoittavat ja kyselevät ylimääräisiä omenia. Omenasieppari on elintarvikeyhtiö, joka työllistää tukea tarvitsevia tai muuten vaikeasti työllistyviä työntekijöitä omenoiden keruuseen. Yritys tekee ylijäämäomenoista mehua myyntiin.

Syömäkelvottomat omenat kannattaa laittaa omaan pihakompostoriin jos mahdollista. Voit myös viedä ne jollekin HSY:n viidestä Sortti-asemasta. Asemalla omenat pitää lajitella omiin keräysastioihinsa erilleen muusta puutarhajätteestä ja muovipussit pitää poistaa.

HSY tuottaa omenista biokaasua biojätteen käsittelylaitoksessa. Samalla ne kompostoidaan ja arvokkaat ravinteet saadaan takaisin luonnon kiertokulkuun.

Sortti-asemien aukioloajat ja sijainnit löytyvät HSY:n verkkosivuilta, hsy.fi/sorttiasemat. Huomaathan kuitenkin, että Kivikon Sortti-asema on suljettuna remontin takia 3.–7.9.2018.

Jos olet laittamassa omenasatoa jäteastiaan, muistathan laittaa niitä vain pienen erän kerrallaan! Ämpärillinen omenoita painaa noin viisi kiloa, joten jo muutama ämpärillinen tekee jäteastiasta liian painavan jätteenkuljettajan siirrettäväksi käsivoimin. Painava jätekuorma voi myös rikkoa jäteastian.

Yhteyshenkilöt

Ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, puh. 045 139 4035, hanna.tukiainen(at)hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta ja yhtymäkokouksesta 16.11.201813.11.2018 15:51Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous ja yhtymäkokous pidetään perjantaina 16.11.2018. Kokouksien esityslistat ovat nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen hyväksymisestä sekä Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishinnan korotuksesta. Hallitus päättää myös biojätteiden ja kartonkipakkausten kuljetusurakoitsijoiden valinnasta Espooseen, Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin vuosina 2019–2027. Yhtymäkokous päättää muun muassa seuraavien asioiden hyväksymisestä: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Yhtymäkokous päättää myös Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jä

Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön25.10.2018 10:52Tiedote

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.