Hukutko omeniin?

Lahjoita syötävät, kompostoi tai vie huonot Sortti-asemalle.

Pääkaupunkiseudulla on lukuisia asukkaita, jotka ottaisivat mielellään omenoita vastaan. Jos sinulla on ylimääräisiä hedelmiä pihapuissasi, laita ne jakoon ja tuota hyvää mieltä!

Helppo tapa on laittaa omenoita pihakatusi varteen tarjolle ohikulkijoita varten. Facebookissa pääkaupunkiseudulla toimii ainakin kaksi ryhmää, joita voit hyödyntää. Stadin Omenapörssissä yksityiset ihmiset ilmoittavat ja kyselevät ylimääräisiä omenia. Omenasieppari on elintarvikeyhtiö, joka työllistää tukea tarvitsevia tai muuten vaikeasti työllistyviä työntekijöitä omenoiden keruuseen. Yritys tekee ylijäämäomenoista mehua myyntiin.

Syömäkelvottomat omenat kannattaa laittaa omaan pihakompostoriin jos mahdollista. Voit myös viedä ne jollekin HSY:n viidestä Sortti-asemasta. Asemalla omenat pitää lajitella omiin keräysastioihinsa erilleen muusta puutarhajätteestä ja muovipussit pitää poistaa.

HSY tuottaa omenista biokaasua biojätteen käsittelylaitoksessa. Samalla ne kompostoidaan ja arvokkaat ravinteet saadaan takaisin luonnon kiertokulkuun.

Sortti-asemien aukioloajat ja sijainnit löytyvät HSY:n verkkosivuilta, hsy.fi/sorttiasemat. Huomaathan kuitenkin, että Kivikon Sortti-asema on suljettuna remontin takia 3.–7.9.2018.

Jos olet laittamassa omenasatoa jäteastiaan, muistathan laittaa niitä vain pienen erän kerrallaan! Ämpärillinen omenoita painaa noin viisi kiloa, joten jo muutama ämpärillinen tekee jäteastiasta liian painavan jätteenkuljettajan siirrettäväksi käsivoimin. Painava jätekuorma voi myös rikkoa jäteastian.

Yhteyshenkilöt

Ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, puh. 045 139 4035, hanna.tukiainen(at)hsy.fi

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi