Huoli ilmastosta näkyy tänä jouluna myös juomavalinnoissa

Joulupöydässä luotetaan vahvasti perinteisiin. Punaviini on joulupöydän ikisuosikki ja vastuullisuus on yhä merkittävämpi ostokriteeri.

Joulu on Alkossa vuoden kiireisin sesonki. Myynnin arvioidaan kasvavan noin 80 prosenttia normaaliin ajanjaksoon verrattuna. Lähes kaikkien tuoteryhmien kysynnän arvioidaan kasvavan tänä vuonna edellisvuosien tapaan. Joulun vaikutusta Alkon myyntiin kahdella joulunalusviikolla on arvioitu juhlattomaan ajanjaksoon verrattuna.

Punaviini on todennäköisin joulupöydän suosikki tänäkin vuonna ja tuoteryhmistä punaviiniä myydään Alkossa eniten jouluna. Punaviiniä ennakoidaan myytävän yli kaksi miljoonaa litraa, kun normaalisti punaviiniä myydään noin 800 000 litraa. Toinen joulun vakioruokajuoma on olut, jonka kysyntä kaksinkertaistuu.

Samppanja on joulupöydän kuningatar ja sen litramyynti kasvaa yli kolminkertaiseksi. Joulu on makeiden herkkujen juhla-aikaa ja tämä näkyy muun muassa portviinien ja maustettujen liköörien, madeiran ja sherryn myynnin kasvuna.

Joulu maistuu perinteille, juomavalinnoissa korostuvat kestävämmät valinnat

Suomalaisessa joulussa luotetaan edelleen vahvasti perinteisiin.

”Ehkäpä tätä joulua voisi kuvailla tunnelmaltaan perinteiseksi, mutta kestävämpien valintojen twistillä. Niin ruoka- kuin juomavalinnoissa pohditaan vastuullisuutta”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna.

”Eniten asiakkaamme osaavat kysyä luomua, mutta entistä enemmän halutaan myös vegaanisia viinejä ja ympäristövastuullisempiin pakkauksiin kiinnitetään suurempaa huomiota.”

Myös kasvispainotteisesta ruokavaliosta puhutaan paljon osana ilmastokeskustelua.

”Kinkku ei kuulu joka pöytään joulunakaan, ja kasvis- ja vegaaniruoalle kysytään juomasuosituksia entistä enemmän. Tämän lisäksi on myös asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita vegaanijuomista, joiden valmistuksessa ei ole käytetty eläinperäisiä tuotteita. Meillä on valikoimassa lähes 1500 vegaanista tuotetta eri tuoteryhmistä.”

Alkoholittomien viinien myynnin ennakoidaan joulumyynnissä kasvavan lähes kaksinkertaiseksi normaaliin myyntiin verrattuna. Alkoholittomat ovatkin Vilkunan mukaan yhä kiinteämpi osa juhlaa kuin juhlaa.

”Alkoholittomien tuotteiden valmistusmenetelmät ovat kehittyneet ja tuotteiden laatu on parantunut merkittävästi. Alkoholittomien juomien ja ruokien yhdistäminen onnistuu jo samalla tavalla kuin alkoholillisten juomien kanssa.”

Olut viihtyy sillien ja silakoiden seurassa

Alkon joulun olutkattaus koostuu niin tutuista perinteisistä tyyleistä kuin moderneista yllättäjistä.

”Lagerit ja savuoluet kuten saksalainen rauchbier ovat omiaan perinteisen kinkun ja laatikoiden kaverina. IPAn rapsakka humalointi puolestaan raikastaa joulun raskaampia makuja, ja kevyemmistä vehnäoluista saa tyylikkään kumppanin kalapöytään”, Vilkuna vinkkaa.

Punaviinien ystävälle hyviä vaihtoehtoja ovat kevyet ja marjaiset punaviinit erityisesti Pinot Noir- tai Gamay-rypäleistä. Mikäli haluaa viiniltä täyteläisyyttä, Bordeaux’n klassikot sekä Italian Venetosta tulevat muhkeat amaronet tai mausteisen kirsikkaiset ripassot maistuvat myös joulunaikaan.

Yksi toimiva valinta joulupöytään on Vilkunan mukaan samppanja.

”Vaikka aterialle olisi jo valittu toisenlaiset ruokaviinit, samppanja toimii hyvänä tukena. Tukisamppanja virittää makuhermot ennen ateriaa. Ruokalajien välillä samppanja puhdistaa ja raikastaa suun tehden tilaa uusille mauille.”

”Tärkein valintakriteeri on loppujen lopuksi oma maku, eli valitse juuri sellaisia viinejä, joista itse pidät.”

Moni asioi sesongissa ennakkoon verkkokaupassa

Joulu on myymälöissä vuoden kiireisintä aikaa ja asiakasmäärät kasvavat 40 prosenttia. Asiakkaita on vakihenkilöstön lisäksi palvelemassa 450 jouluapulaista. Perinteisesti myös Alkon pääkonttorilaiset auttavat ruuhkissa ja tekevät myymälöissä tänä vuonna yli 160 työvuoroa.

Ruuhkien välttämiseksi joulun ostokset on hyvä tehdä mahdollisuuksien mukaan jo ennakkoon. Asioinnin liikennevalot auttavat ajoittamaan myymäläkäynnin vähemmän ruuhkaisiin ajankohtiin.

”Yksi keino ruuhkien välttämiseen myymälässä on asiointi Alkon verkkokaupassa tai Alko-äpissä, joissa on vaivatonta tutustua tuotteisiin, vertailla niitä ja tehdä ostoksia rauhassa juuri silloin, kuin itselle sopii”, Vilkuna sanoo.

Kun tuotteet tilaa Alkon verkkokaupasta viimeistään 14. joulukuuta, ehtivät ne perille jouluksi. Verkkokauppatilausten odotetaan kasvavan jouluna noin 10 prosenttia.

Alkon myymälöiden aukioloajat jouluna

• ma 20.12. ja ti 21.12. normaali aukiolo
  • ke 22.12. ja to 23.12. klo 9–21
  • jouluaattona pe 24.12. klo 9–12
  • joulupäivänä ja tapaninpäivänä (25.–26.12.) olemme kiinni

Joulumieltä lapsille ja vähäosaisille

Alkon joululahjoitusten saajia tänä vuonna ovat Veikko ja Lahja Hurstin laupeudentyö sekä Nuorkauppakamarien Joulupuu-keräys. Laupeudentyö jakaa ruokakasseja jouluviikolla vähäosaisille. Alkon myymälät toimivat Joulupuu-keräyksen keräyspaikkoina, ja lisäksi Alko tukee keräystä taloudellisesti. Joulupuu-keräys jakaa joululahjoja lastensuojelun ja erityisen tuen piirissä oleville lapsille.

Lataa
Vältä jouluna pahin ruuhka. Asioinnin liikennevalot auttavat ajoittamaan myymäläkäynnin ruuhkattomiin ajankohtiin.
Lataa

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.