Huomattavia poikkeuksia I, P, K ja N-junille 25.6. alkaen - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan

Helsingin ratapihan ensimmäisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 25.6. – 16.7. Työt aiheuttavat poikkeuksia K, N, I ja P-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

Helsingin ratapihan parannustyöt aiheuttavat ensimmäisessä vaiheessa poikkeuksia lähijunaliikenteeseen 25.6.-16.7.

Muutokset lähijunaliikenteessä 25.6.-16.7:

K-juna:

K-junien lähtö- ja määräasema on Pasila. K-juna ei kulje Helsingin ja Pasilan välillä.

N-juna:

N-junien lähtö- ja määräasema on päiväsaikaan Pasila. N-juna ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä.

• Maanantaista perjantaihin N-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 6.00–20.02
  • Keravalta klo 5.59–20.59 lähtevät N-junat jäävät Pasilaan.
  • Lauantaina N-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 8.12–20.02.
  • Keravalta klo 7.29–20.59 lähtevät N-junat jäävät Pasilaan.
  • Sunnuntaina N-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo11.12–19.47.
  • Keravalta klo 10.29–20.59 lähtevät N-junat jäävät Pasilaan.

Lentoaseman I- ja P-junat (kehärata):

Lentoasemalta kulkee ainoastaan I-juna Helsinkiin asti. Helsingistä lentoasemalle kulkee P-juna.

• Maanantaista perjantaihin I-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 7.06–21.40.
  • Lentoasemalta klo 5.31–19.11 lähtevät P-junat jäävät Pasilaan.
  • Lauantaina I-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 8.21–21.40.
  • Lentoasemalta klo 7.56–19.11 lähtevät P-junat jäävät Pasilaan.
  • Sunnuntaina I-junat lähtevät poikkeuksellisesti Pasilasta klo 11.06–21.40.
  • Lentoasemalta klo 10.41–19.11 lähtevät P-junat jäävät Pasilaan.

Parannustyöt jatkuvat elokuulle saakka. 18.7.-4.8. poikkeusjärjestelyistä tiedotetaan erikseen myöhemmin. Ratatyöt liittyvät Liikenneviraston HELRA-hankkeeseen liikennevirasto.fi/helra.

Liikenneviraston Helsingin ratapihan toimivuuden ja tehokkuuden parantamishanke (HELRA) on osa Etelä-Suomen laajempaa ratakokonaisuuden kehittämistä.  Hankkeessa järjestellään Helsingin ratapihan raiteisto vastaamaan kasvaneita liikennemääriä. HELRA-hanke tehostaa Helsingin ratapihan toimintaa ja vähentää junien häiriöherkkyyttä. Hankkeen valmistuttua Helsinki – Pasila välillä kulkevien junien kapasiteettia voidaan kasvattaa 74 junasta lähes 90 junaan tunnissa. Yhden vuorokauden aikana tämä tarkoittaa jopa 200 junan lisäystä.  Ratapihan järjestelyn kustannusarvio on 60 miljoonaa euroa. Rakentamissuunnittelu saa TEN-T -tukea. HELRA-hanke valmistuu vuonna 2020. Helra-hanketta viedään eteenpäin yhdessä Liikenneviraston, HSL:n ja VR:n kanssa.

Lisätietoa poikkeusliikenteestä:
HSL: Joona Packalen, joona.packalen@hsl.fi, puh. 040 573 1283 ja www.reittiopas.fi
VR Lähiliikenne: VR Group mediadesk, viestinta@vr.fi, puh. 0307 0123 ja www.vr.fi

Lisätietoa HELRA-hankkeesta:
Liikennevirasto: Pekka Rautoja, pekka.rautoja@liikennevirasto.fi, puh. 029 534 3829

Lataa
Helsingin ratapihan parannustyöt aiheuttavat huomattavia poikkeuksia I, P, K ja N-junille 25.6.-16.7. Kuva: Lauri Eriksson/HSL
Lataa

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.10.20182.10.2018 14:12Tiedote

Jäsenkuntien lausunnot HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2019-2021 Hallitus merkitsi tiedoksi kuntien lausunnot HSL:n taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2019-2021. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018555-2 Osavuosikatsaus 2/2018 HSL:n osavuosikatsaus tammi–elokuulta ennakoi talousarviota parempaa tulosta. Tätä selittävät etenkin kasvaneet matkustajamäärät ja lipputulojen suotuisa kehitys. Hallitus merkitsi tiedoksi osavuosikatsauksen 2/2018. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018555-3 Syysyhtymäkokouksen koolle kutsuminen 27.11.2018 Hallitus kutsui koolle syysyhtymäkokouksen 27.11.2018. Syysyhtymäkokouksen tehtäviin kuuluu muun muassa talousarvion, taloussuunnitelmien ja strategian sekä sitovat tavoitteet sisältävän toimintasuunnitelman hyväksyminen. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documen