Huomenna vietetään koulumaitopäivää

Kansainvälistä YK:n koulumaitopäivää vietetään keskiviikkona 29.9.2021. Päivän tarkoituksena on kertoa koulumaidon merkityksestä lasten ravitsemuksessa. Koulumaitopäivää vietetään vuosittain ympäri maailmaa ja sitä koordinoi YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö (FAO).

Resepti ja kuva: Heidi Siivonen

Maidontuotanto perustuu Suomessa hyvin kasvavan nurmen viljelyyn. Nurmiviljelyä tutkitaan ja kehitetään parasta aikaa niin, että nurmien hiilensidontaa saataisiin tehostettua. Nurmella ja lehmien lannalla on myös oleellinen merkitys maan kasvukunnon parantamisessa ja biodiversiteetin lisäämisessä.

- Maidontuotanto on vastuullista ja sitovaa työtä. Lehmistä on pidettävä huolta 24/7. Suomessa on tehty jo pitkään työtä maidon hygieenisen laadun eteen. Maitotiloilla ja koko maitoketjussa joka päivä tehtävän tarkan työn ansiosta saamme nauttia ensiluokkaisen laadukkaasta maidosta ja maitotuotteista, muistuttaa maitoasiamies Marjukka Mattio.

Maito ja ravitsevat maitotuotteet sopivat kaikenikäisille

Maidossa on proteiinia, kalsiumia, monia vitamiineja ja hivenaineita. Maito kuuluu suomalaiseen ruokakulttuuriin ja perinteisiin, ja suomalainen maitotuotevalikoima on monipuolinen ja laaja.

- Erilaisista tuotteista löytyy joka makuun sopiva maitotuote, hyvään arkeen ja juhlavampaan herkutteluun, kertoo ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

- Aterialla nautitun maito- tai piimälasillisen lisäksi maito kannattaa muistaa myös osana maistuvia välipaloja koulun jälkeen. Koululainen osaa itse surauttaa smoothien, ja kotoisan omenapaistoksen teko sopii koko perheen yhteiseksi puuhaksi. Itsetehdyn välipalan koostumusta ja makua esimerkiksi sokerin suhteen on helppo säädellä. Syksyisiin välipaloihin sopivat erityisen hyvin kotimaiset, raikkaat satokauden marjat ja hedelmät.

Kokeile Heidi Siivosen välipalareseptejä: helppo välipalasmoothie ja kauraomenapaistos vaniljakastikkeella.

Heidin reseptit täällä: https://www.mtk.fi/-/koulumaitopaiva

Lue myös: https://www.mtk.fi/-/maitotilalla-pidetaan-hyvaa-huolta-lehmista

Lisätiedot:
Marjukka Mattio, maitoasiamies, MTK, 050 533 8924
Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 568 8802

Resepti ja kuva: Heidi Siivonen

Kuluttajien ympäristötietoisuus mahdollistaa maaseutumatkailun kasvun8.10.2021 09:38:54 EEST | Uutinen

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila näkee maaseutumatkailussa valtavasti potentiaalia. Kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle ja digitalisaatio mahdollistaa myös pienten toimijoiden kasvun. Marttila puhui eurooppalaisille maaseudun matkailun ammattilaisille, jotka olivat koolla 6.–8.10.2021 Suomessa, Asikkalassa. Paikalla oli viitisenkymmentä maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajaa, sidosryhmäläisiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista.

Ruokaviennin pullonkaulana osaamisen ja yhteistoiminnan puute – suomalaiset yritykset eriarvoisessa asemassa kilpailijamaihin nähden7.10.2021 08:24:11 EEST | Tiedote

Suomalaiset elintarvikkeet erottuvat maailmalla laadun ja tuoteturvallisuuden ansiosta. Silti ruokavienti junnaa. Ruokavienti kasvuun (RuoKasvu) –hanke katsoo, että asiakassuhteisiin ja markkinointiin panostaminen sekä myyntiin liittyvien palveluiden tuottaminen ovat välttämättömiä, jotta ruokavienti saadaan kasvuun. RuoKasvu-hanke ehdottaa markkinaehtoisen palvelutuotannon kehittämistä valtio-omisteisessa organisaatiossa tai markkinaehtoisen palveluekosysteemin luomista.

MTK vaatii kaupoilta lyhempiä sopimuksia ja joustoa maatilojen talouskriisissä – akuuttiin talouskriisiin joutuneita tiloja autettava nopeasti6.10.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin. Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian, hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vaatii, että kriisin helpottamiseksi tilojen maksuvalmius varmistetaan ja ruokamarkkinoiden sopimuskäytänteitä muutetaan elintarvikemarkkinalain muutoksella.

Maatalous on ajautunut vaaralliseen talouskriisiin – Suomen ruokamarkkinat eivät jousta6.10.2021 06:46:01 EEST | Tiedote

Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti ja kesän kuivuus on pienentänyt satoa paikoin katastrofaalisesti. Maataloustuotteiden tuottajahinnat eivät nouse päivittäistavarakaupan jäykkien ja joustamattomien sopimuskäytäntöjen vuoksi, vaikka tilojen kustannusten nousu niin edellyttäisi. Monilla tiloilla on vaikea selvitä velkojen maksusta, tulevaisuuden näkymät ovat synkenneet ja tilanpito uhkaa loppua.

Eurooppalaiset maaseudun matkailun ammattilaiset Suomeen 6.–8.10.20215.10.2021 08:10:54 EEST | Tiedote

TIEDOTE / KUTSU MEDIALLE: Matkailu on avautumassa koronan jälkeen – miten maaseudun matkailu kehittyy lähivuosina ja miten tulevaisuuden haasteisiin ja kasvavaan kysyntään vastataan maaseudun matkailukohteissa ja matkailuyrityksissä Euroopassa? Näitä kysymyksiä pohditaan 6.–8.10.2021 Päijät-Hämeen Asikkalassa, kun kansallisten maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajia, sidosryhmiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista saapuu Suomeen.

Susien röyhkeys maatilojen ympäristössä kasvanut – kannanhoidollinen metsästys tulee sallia4.10.2021 09:14:57 EEST | Tiedote

Tänä vuonna susien röyhkeys maatilaympäristössä on ollut edellisvuotta pahempaa. Yläneellä MTK:n lammasverkoston puheenjohtaja, lammasfarmari Tapio Rintalan tilalla Yläneellä sudet tunkeutuivat lampolaan sisälle ja tappoivat useita kantavina olleita uuhia. Lampaat vietiin tänä vuonna sisältä lampolasta. Hyökkäys oli Rintalan tilalla jo toinen tänä kesänä. Vastaavia esimerkkejä löytyy muitakin.