"Huomenta" on työpaikan tärkein sana - Potkut voi estää työyhteisösovittelulla

Yleisimpiä ristiriitatilanteita työpaikoilla ovat kuppikunnittuminen ja puhumattomuus. Selvittämättömät konfliktit saattavat johtaa sairaspoissaoloihin ja tarpeettomiin irtisanomisiin. Myös yritysten säästötoimenpiteet luovat ristiriitatilanteita työpaikoille, kun ihmiset pelkäävät työpaikkansa puolesta. Työyhteisösovittelulla voidaan estää turhat irtisanomiset, jotka johtuvat työpaikan konfliktitilanteista. Tämän tietävät myös 24.8. Helsingin Psykoterapiainstituutista valmistuvat ensimmäiset ratkaisukeskeiset työyhteisösovittelijat.

Valmistuvia työyhteisösovittelijoita on ollut valmentamassa mm. työyhteisösovittelija Harri Väisänen. Hän kertoo esimerkin suoraan yritysmaailmasta: Työntekijää uhkasi kolmannen varoituksen antaminen ja sen jälkeen irtisanominen. Esimies päätti kuitenkin kokeilla vielä työyhteisösovittelua yhtenä keinona.
- Se mitä ihmiset saivat aikaan yllätti toimitusjohtajan täysin, hän ei olisi ikinä arvannut lopputulosta, kertoo Väisänen.
Sen lisäksi, että työntekijöiden välit paranivat, myös työn laatu parani sellaisten ihmisten kohdalla, joiden kanssa seuraavana toimenpiteenä oli jo harkittu irtisanomista. Nyt esimies haluaisi nähdä nämä ihmiset esimerkkinä koko työyhteisölle.

Konflikti voi alkaa pienestä

Yleinen ristiriitatilanteiden alku on toisen tulkitseminen väärin. Konflikti voi lähteä hyvin pienestä asiasta, esimerkiksi siitä, että toinen ei huomaa toista käytävällä ja reagoi hyvän huomenen toivotukseen.
- Siinä mietitään mitäköhän tuolla toisella on minua vastaan ja mennään aamukahvin kanssa seuraavan kollegan luokse ihmettelemään asiaa. Tässä ollaan jo liittoutumassa, toteaa sovittelukouluttaja ja psykoterapeutti Inga Järvinen. Reagoimatta jättäminen on saattanut johtua ruuhkaisesta työmatkasta ja kiireestä viedä lapset päiväkotiin. Aamupalakin on jäänyt syömättä. Lähemmin tutkittuna 90% loukkaantumisista osoittautuukin tahattomiksi.
- Ajatuksissaan kulkeva kollega saattaa aivan vahingossa jättää työkaverin huomioimatta, Järvinen kertoo.
Konfliktit näkyvät työpaikalla konkreettisesti, kun joku jättää tulematta töihin selittämättömästä syystä. Yleensä tieto tulee vasta työterveyshuollon kautta.

Yleisimmät ristiriitatilanteet työpaikoilla kouluttajien mukaan ovat:

- Kuppikunnat
- Puhumattomuus
- Selän takana puhuminen
- Loukkaantuminen toiseen

Konfliktin jälkeen työilmapiiri paranee ja luovuus lisääntyy

Hyvin hoidetun ja käsitellyn konfliktin jälkeen työilmapiiri paranee, vuorovaikutustaidot paranevat ja ihmiset uskaltavat puhua enemmän.
-  Olisi hienoa, että työntekijät osaisivat sanoa mitä minä haluan, mitä minä toivon, mitä minä tarvitsen, eikä pidettäisi näitä ajatuksia vain itsellä! Järvinen katsoo toiveikkaana tulevaisuuteen.
- Keskustelun kulttuuri on Suomessa vasta kehittymässä, Väisänen lisää ja viittaa
Työ- ja elinkeinoministeriön "Työelämä 2020" -hankkeeseen. Sen tavoitteena on, että Suomen työelämä on Euroopan paras vuonna 2020. Tässä visiossa pääpainoalueet ovat innovaatioissa ja tuottavuudessa. Sen mukaan ihmisiä pitäisi rohkaista esittämään uusia ajatuksia ja kokeilemaan uusia asioita.
- Jos meillä ei ole kykyä keskustella uusista erilaisista ideoista ilman, että ne aiheuttavat konflikteja, ei myöskään voida saada innovaatioita ja tuotteliaisuutta aikaiseksi. Konfliktien ja niiden käsittelyn kautta opitaan vaihtamaan ajatuksia ilman, että ne synnyttävät ristiriitatilanteita. Nyt valmistuneet ratkaisukeskeiset työyhteisösovittelijat ovat omalta osaltaan mukana luomassa tätä uutta keskustelun kulttuuria.

Uudet sovittelijat lähtevät työyhteisöihin työkalupakin kanssa

Nyt valmistuvat työyhteisösovittelijat ovat saaneet useita välineitä, toisin sanoen erilaisia keinoja hoitaa ristiriitatilanteita. Vuoden aikana sovitteluistunnon pitämistä on harjoiteltu ja työvälineitä apuvälineinä testattu.
- He ovat oppineet toimivia tapoja ohjata sovitteluistuntojen keskustelua sen sijaan, että vain kuuntelisivat passiivisesti, Järvinen korostaa.
Järvinen haluaa myös muistuttaa, että työyhteisö, jossa on konflikteja ei ole huono työyhteisö, vaan se kertoo myös yhteisön olevan elossa ja ihmisten olevan sitoutuneita työhönsä. Hänen mukaansa sovittelun käyttö tilanteiden ratkaisemiseksi kertoo edistyksellisestä yrityskulttuurista. Valveutunut esimies ei jätä ihmisiä sairaslomalle ja turvaudu irtisanomisiin, vaan edistyksellinen yritys ja työyhteisö hyödyntävät työyhteisösovittelua.
- Työhyvinvointia pitäisi ajatella joka päivä, ei vain tyhy-päivissä. Martti Ahtisaaren sanoin "kaikki konfliktit ovat ratkaistavissa. Rauha on tahdon asia," Järvinen siteeraa presidenttiä hymyillen.

Tiedoksi: Seuraava työyhteisösovittelijakoulutus alkaa Helsingin Psykoterapiainstituutissa 2.11.2015

Kirjallisuutta ja lähteitä:

Työ- ja elinkeinoministeriö: http://www.tyoelama2020.fi

Järvinen Inga, Luhtaniemi Tuula:

Ratkaisukeskeinen työyhteisösovittelu (2014)
(Esim. TTL verkkokauppa)

Ilmainen yleisöluento:
"Sinustako työyhteisösovittelija?" ma 24.8. klo 18.00 ja ti 22.9. klo 18.00
Helsingin Psykoterapiainstituutti, Elimäenkatu 9A
Ilmoittautuminen: http://psykoterapiakoulutus.fi/ilmaiset-yleisoluennot/

Inga Järvinen, 040 5782619, inga.jarvinen@hpi.fi
työyhteisökouluttaja, psykoterapeutti VET

Helsingin Psykoterapiainstituutti on ratkaisukeskeisten psykoterapeuttien ja työnohjaajien oppilaitos. Yksityinen yhtiö on perheomistuksessa ja toiminut vuodesta 2006. Koulutusohjelmissa opiskelee tällä hetkellä yli 400 opiskelijaa. Valmistuneita on jo yli 1200 (2015). Palautteessa kerrotaan innostuksesta, hyvästä ilmapiiristä ja ystävällisistä ihmisistä, joista muodostuu HPI:n henki.