Huomio ikkunoiden yksityiskohtiin Seinäjoen asuntomessuilla

Seinäjoen asuntomessut tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden tutustua monipuoliseen ikkunan käyttöön uudisrakennuksessa. Ikkuna- ja ovivalmistaja Pihla on rakennuttajan ikkunavalinta peräti yhdeksässä messukohteessa Pruukinrannassa. Ikkunat ja ovet tuovat taloon tarpeen mukaan modernia, perinteistä tai persoonallista ilmettä.
Suuret ikkuna-alat liukuovineen oleskelutiloissa kuuluvat tänäkin vuonna rakentamisen trendeihin. Suurista ikkunoista messuilla on esimerkkinä Villa Roihun 3,3 metriä korkea Pihla-ikkuna.

”Ikkunaa voi käyttää hyvin monella tapaa. Se vaikuttaa talon ilmeeseen merkittävästi erityisesti ulkopuolelta katsottuna. Ikkunat ovat iso osa taloa ja sen seinäpinta-alaa. Asuntomessuilla ikkunoiden yksityiskohtia kannattaa katsoa ajatuksella”, toteaa Pihlan tuotepäällikkö Leila Mäenpää.

Talon ilme muuttuu pienilläkin asioilla, kuten koristeristikoilla, ikkunapinta-alan jaolla ja ikkunoiden asettelulla. Pihlan messukohteissa on nähtävillä erimallisia ja -kokoisia ikkunoita.

Vasta tuloaan tekevä trendi suomalaisessa rakentamisessa on värin käyttäminen ikkunan välitilassa. Honkatalojen Riihen (kohde 20) tummanharmaiden puu–alumiini-ikkunoiden lasielementin välilistat ovat mustat.

”Mustat välilistat tekevät ikkunaan efektin, joka korostaa kohteen tummaa sävyä ulkoa katsottuna. Sisätilassa tumma väri tuo uudenlaista ryhtiä. Kolmilasisen ikkunan lasielementtien väliset osat ikään kuin katoavat”, Mäenpää kertoo.

Ikkunoista valoa, ovista väriä

Yksi ensimmäisistä messualueen täysin valmiista taloista on Pihlan ykköskohde, upea Mammuttikoti Villa Roihu (kohde 18), pohjalaistalojen kortteliin rakennettu moderni hirsitalo. Villa Roihu sopii ikkunavalmistajan esittelykohteeksi hyvin: olohuoneesta aukeaa näkymä pihalle koko talon korkuisen ikkunaseinän kautta, ja yläkertaan tuo valoa myös kadun puolen korkea kiinteä ikkuna. Yläkerrasta aukeavat maisemat patovallin yli Kyrkösjärvelle.

Suuret ikkuna-alat liukuovineen oleskelutiloissa kuuluvat tänäkin vuonna rakentamisen trendeihin. Suurista Pihla-ikkunoista messuilla on esimerkkinä Villa Roihun 3,3 metriä korkea ikkuna.

Villa Roihun seinät hehkuvat punaisena, mutta ikkunoiden karmit ja pellitykset ovat ulospäin jämäkät tumman harmaat. Sisäpuolelta karmit ja puitteet ovat valkoisia, joten sisälle tulee mahdollisimman paljon valoa.

Villa Roihussa myös oviin kannattaa kiinnittää huomiota. Niiden hiekankeltainen väri sointuu talon pohjalaissävyihin, keventäen sitä. Väri toistuu myös varaston- ja puutarhan ovissa.

”Oveen haetaan uudisrakentamisessa herkemmin väriä kuin ikkunoihin. Se on erinomainen tapa tuoda tehosteväri rakennukseen. Roihu on hyvä esimerkki siitä, millainen vaikutus ovivalinnoilla on talon kokonaisuuteen”, Mäenpää sanoo.

Suomessa valmistetut Pihlan ikkunat ja ovet ovat suosittuja asuntomessukohteissa. Se kertoo toisaalta tuotteiden monipuolisuudesta ja laadusta, toisaalta talotehtaiden luottamuksesta pitkään palvellutta ikkunavalmistajaa kohtaan.

”Erilaiset liukuovet, lasitukset, väritoiveiden huomioon ottaminen ja tekniset ominaisuudet palvelevat erilaisia tarpeita. Pihlan valikoima vastaa niihin joustavasti. Kehitämme tuotantolinjoja jatkuvasti, mikä on mahdollistanut muun muassa yhä suurempien ikkunoiden valmistamisen”, Mäenpää kertoo.

Suurten ikkunoiden turvallinen valmistus, kuljetus ja asennus asettavat tietyt rajat yhtenäiselle ikkuna-alalle. Tyypillisesti lasipinta-alaa luodaan oleskelutiloihin ikkunaseinillä, jonka muodostavat useat ikkunaruudut ja liukuovi.

Kesän 2016 asuntomessut järjestetään Seinäjoella 8.7.–7.8.

Pihla on kotimainen puu–alumiini-ikkunoiden, parveke- ja terassiovien sekä ulko-ovien valmistaja. Pihlan ikkunat ja ovet valmistetaan keskellä Suomea Ruovedellä, vuosikymmenten kokemuksella. Pihla on osa Pihla Group Oy:tä, joka on Suomen ikkunamarkkinoiden suurin toimija. Pihla Group Oy valmistaa ikkunoita ja ovia Pihla-, PihlaPRO, Tiivi-, Profin-, Klas1 ja Sydänpuu-tuotemerkeillä.

Pihla Group Oy työllistää noin 650 henkilöä, ja sillä on tehtaat Ruovedellä, Haapajärvellä, Kannuksessa, Kuusamossa, Pudasjärvellä ja Joutsassa. Pihla Groupin omistaa Inwido AB, jonka liikevaihto vuonna 2018 oli 6,7 miljardia Ruotsin kruunua. Inwido AB:n tuotemerkkejä Suomessa ovat myös Pihla Groupin tytäryhtiöiden kautta omistetut Klas1, Profin, Sydänpuu ja Lämpölux.