Huomio palovaroittimiin taloyhtiöissä

Taloyhtiöiden on syytä ottaa aktiivinen rooli asukkaittensa paloturvallisuuden varmistamisessa ja säännöllisesti muistuttaa heitä tarkastamaan omien palovaroitintensa toimivuus.

Asunto-osakeyhtiölain mukaan yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvat perustasoiset sähköverkkoon kytketyt palovaroittimet varavirtalähteineen, kun taas osakkaiden tulee huolehtia paristokäyttöisten palovaroitinten kunnossapidosta.

Onnettomuustutkintakeskus julkisti alkuviikolla tiedot äidin ja kolmen lapsen kuolemaan johtaneen asuntopalon tutkinnasta. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan asunnon haltijan vastuu huolehtia paristokäyttöisten palovaroittimista ei näytä toimivan.

Kiinteistöliitto korostaa, että taloyhtiöiden paloturvallisuus on kaikkien asukkaiden etu. Palovaroittimia pitäisi olla yksi asunnon jokaisen kerroksen tai tason alkavaa 60 neliömetriä kohden. Huolellinen yhtiö huolehtii omien palovaroittimiensa toimivuudesta ja muistuttaa myös asukkaita tarkastamaan paristokäyttöisten palovaroitintensa toimivuuden säännöllisesti.

Taloyhtiö tueksi paloturvalliseen asumiseen

Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen toteaa, että kaikki asukkaat eivät välttämättä kykene huolehtimaan siitä, että asunnossa on toimiva palovaroitin.

”Asukkaat eivät välttämättä pysty itse vaihtamaan pattereita palovaroittimiinsa tai eivät ehkä edes tiedä pattereiden tarkastuksen tai vaihdon säännöllisyyden tarpeellisuudesta”, Pynnönen sanoo.

Kiinteistöliitto suosittelee, että taloyhtiöt muistuttavat asukkaita testaamaan palovaroitintensa toimivuutta säännöllisesti. Pelkästään pattereiden toimivuudesta huolehtiminen ei riitä, sillä myös palovaroittimen käyttöikä voi olla umpeutunut. Viranomaiset suosittelevat, että palovaroittimet vaihdetaan uusiin 5-10 vuoden välein.

”Taloyhtiö voi hankkia myös paristokäyttöiset uudet palovaroittimet asukkaitten puolesta ja muistuttaa pattereiden vaihtamisesta vaikkapa toimittamalla uudet. Tarvittaessa taloyhtiön on hyvä tarjota myös apua pattereiden vaihtamiseen”, Pynnönen neuvoo.

Lisätietoja medialle:

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies

puh: 09 1667 6238

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri: Korjausrakentamisessa odotettavissa kasvua ensi vuonna15.11.2017 08:50Tiedote

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri ennakoi korjausrakentamiseen kasvua ensi vuodelle. Tänä vuonna hienoista kasvua on näkynyt lähinnä pääkaupunkiseudulla, mutta ensi vuodelle odotettavissa on barometrin perusteella kasvua muuallakin maassa. Kiinteistöliiton kaksi kertaa vuodessa toteuttamaan korjausrakentamisbarometriin vastasi noin 2000 taloyhtiönsä edustajaa, joista lähes joka kolmannella on kuluvana vuonna käynnissä korjaushanke taloyhtiössään.