Huono lainsäädäntö ja sosiaaliturva ajoivat kulttuurialan ahdinkoon!

Kulttuurialan ahdinko on puhuttanut viime päivinä paljon. Huoli tulevaisuudesta on aiheellinen paitsi inhimillisistä, myös kansantaloudellisista syistä. Demarinuoret katsoo kuitenkin, että ongelmat johtuvat pääosin rakenteellisista ja oikeudellisista valuvioista. Erivapauksien sijaan kulttuuritoimijat tarvitsevat parempaa lainsäädäntöä ja järjestäytymistä.

“Tällä hetkellä ainoa vastuullinen tapahtuma on peruttu tapahtuma. Ymmärrän silti hyvin ärtymystä, joka kumpuaa eriarvoisuuden kokemuksesta. Ravintolat ovat auki elinkeinovapauden nojalla, mutta kulttuuriin sama oikeusperusta ei toimikaan. On ihan oikeutettua kysyä, onko ravintolaillallinen pienempi riski kuin taidenäyttely“, huokaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Alan hätähuudossa on kyse ennen muuta siitä, toteutuuko työlainsäädännössä heikomman suoja. Alalla on huomattava määrä päätoimisia yksinyrittäjiä, ammatinharjoittajia, freelancereita ja apurahalla työskenteleviä. Heidän työmarkkina-asemansa on tavanomaiseen palkansaajaan nähden suojaton, sillä laki ei tunnista itsensätyöllistäjiä. Vaikka epätyypilliset työsuhteet ovat olleet yleisiä kulttuurialalla jo pitkään, on ryhmän puutteellinen sosiaaliturva edelleen yksi järjestelmän keskeisimmistä ongelmista.

“Itsensätyöllistäjien asema laahaa auttamatta muiden perässä. Tämä ei ole mikään uutinen tai uusi ilmiö, vaan pitkään tiedossa ollut epäkohta. Hallitusohjelmakirjaus ei riitä, vaan tarvitaan tekoja. Päättäjien tulee mitä pikimmin laajentaa työsopimuslain soveltamisala koskemaan myös palkansaajiin rinnastettavia itsensätyöllistäjiä”, vaatii Perholehto.

Koronakriisi on tehnyt näkyväksi kulttuurialan työehtoihin ja -ympäristöön liittyviä epäkohtia. Jatkossa työelämän muutostarpeisiin vastataan kuitenkin parhaiten edistämällä korkeaa järjestäytymisastetta. Epätyypilliset työsuhteet ovat nousseet ammattiliittojen työlistalle muun muassa ammattiliittojen ITSET -yhteistyöryhmän kautta, mutta sirpaleinen edunvalvonta ei ole tehokasta.

“Itsensätyöllistäjät ovat väliinputoajia myös suhteessa siihen, kuka heidän etujaan valvoo. Oli kyse sitten kulttuurialan tai itsensätyöllistäjien asioista, kuuluu ääni vahvemmin silloin, kun takana on joukkovoima. Korkeasta järjestäytymisasteesta hyötyy jokainen suomalainen”, päättää Perholehto.

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Jokaisella on oikeus saada faktatietoa myös somessa29.1.2021 14:21:54 EETTiedote

Keskustelu sananvapaudesta sosiaalisessa mediassa on tehnyt näkyväksi valtavan markkinavoiman, jolla ylikansalliset it-jätit ohjaavat maailmaa. Teknologia ja algoritmit muuttavat myös yhteiskunnallisen aktiivisuuden tapoja, eikä ole siksi lainkaan samantekevää kenen ehdoilla niitä kehitetään. Jättiyhtiöiden, kuten Facebookin sääntely on erityisen ajankohtainen aihe epidemia-aikana, jona kaikki vaalityö siirtyy väistämättä verkkoon.

Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee korkeaa työllisyyttä30.11.2020 20:27:10 EETTiedote

Hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä siirtää keskustelun ikääntyneiden lisätyöllistämisestä työmarkkinajärjestöjen pöytään. Esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentamiseksi odotettiin marraskuun loppuun mennessä, mutta neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Demarinuoret peräänkuuluttaa hallitukselta kykyä tehdä vaikeitakin päätöksiä työllisyyden edistämiseksi.

Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä15.10.2020 16:12:50 EESTTiedote

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.

Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!28.9.2020 10:09:33 EESTTiedote

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.