Huono sisäilma on tuttu kiusa elokuvanteossa – suomalainen Sterimat puhdisti ilmaa Kaurismäen elokuvan kuvauspaikalla

Sisäilman pulmat ovat tuttuja elokuvantekijöille, sillä kuvauspaikoiksi valikoituvat monesti kellarit, vintit ja tyhjillään olleet talot. Myös Aki Kaurismäen uusimman elokuvan Toivon tuolla puolen kuvauksissa painittiin huonon sisäilman kanssa. Ongelma selätettiin suomalaisen sisäilman asiantuntijan avulla.

Elokuvan tekijät joutuvat ajoittain työskentelemään tiloissa, joissa sisäilma ei ole työntekoa tukevaa.

– Määrittelemättömät sisäilmaongelmat ovat tavallisia, kertoo Jonas Nourisson, Toivon tuolla puolen -elokuvan kuvauspaikkajärjestäjä.

Ilmiön taustalla on usein se, että kuvauspaikaksi valikoituvat vähällä käytöllä olleet rakennukset. Yleisiä kuvauspaikkoja ovat mm. kellarit, vintit, autotallit tai autiotalot, joissa sisäilmaongelmat ovat tavallisia.

Säästöä kalliissa kuvauspäivissä

Aki Kaurismäen ohjaama ja Sputnik Oy:n tuottama elokuva kertoo syyrialaisesta pakolaisesta ja suomalaisesta kauppamatkustajasta.

Vähällä käytöllä olleen kuvaustilan sisäilmaa puhdistettiin perusteellisesti ennen työn aloittamista. Kuvausten aikaan käytettiin lisäksi Sterimat-ilmanpuhdistimia parantamaan työskentelyolosuhteita.

Jonas Nourisson sanoo, että ilmanpuhdistuksen ansiosta säästettiin arvokkaita kuvauspäiviä: vältyttiin aikataulujen venymiseltä, puhumattakaan ihmisten sairasteluilta.

Ilmakin on osa työturvallisuutta

Sisäilman ongelmista keskusteltiin myös viime marraskuussa pidetyillä Elokuva- ja tv-alan työturvallisuuspäivillä.

– Hyvä sisäilma on tärkeä työturvallisuustekijä kaikilla työpaikoilla, muistuttaa Mecastep Oy:n myyntijohtaja Mika Iivonen.

Sterimat on kotimainen, laajasti tutkittu ilmanpuhdistuslaite, josta on paljon erinomaisia käyttökokemuksia mm. kouluista, päiväkodeista ja sairaaloista. Laitteet valmistaa sisäilmaratkaisuja tarjoava Mecastep Oy.

Myyntijohtaja Mika Iivonen, Mecastep Oy
mika.iivonen@mecastep.fi
www.sterimat.fi
www.mecastep.fi

Jonas Nourssion, Focusoul
jonas@focusoul.fi

Kotimainen Ole.Fit on ollut jo kaksi vuotta Suomen nopeimmin kasvava kuntosaliketju – konsepti kiinnostaa ulkomaillakin1.2.2019 08:15:00Tiedote

Kotimainen kuntosaliyritys Fit Global Oy on kasvanut kahdessa vuodessa kolmen perustajansa ideasta noin kolmenkymmenen toimipaikan Ole.Fit-lisenssikuntosaliketjuksi. Kilpaillulla ja riskialttiilla alalla menestyy, kun tarjoaa kuntosaliyrittäjille kokonaisvaltaisen aloituspaketin ja jatkuvaa tukea sekä omaa päätäntävaltaa, sanoo Fit Globalin hallituksen puheenjohtaja Tomi Peltonen.

Seinäkiipeily kasvoi kaikenikäisten harrastukseksi ja olympialajiksi – Kiipeilyareena avaa boulderointihallin Kalasatamaan17.9.2018 09:37:31Tiedote

Helsingin Salmisaaren Kiipeilyareena on Suomen tunnetuin sisäkiipeilypaikka. Seinäkiipeilyn suosio on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla. Tänään kiipeilijöitä voivat olla niin lastenlasten kanssa harrastavat isovanhemmat kuin olympialaisiin tähtäävät nuoret kiipeilijälupaukset. Kiipeilyareena avaa uuden toimipisteen Helsingin Kalasatamaan.