HUS-alueen kustannukset kääntyneet laskuun - ”Tässä näkyy suuruuden ekonomia”

HUS:n alueen kustannukset per asukas ovat jälleen kääntyneet laskuun. Samaan aikaan muissa sairaanhoitopiireissä kustannukset jatkavat edelleen nousuaan. Vuonna 2016 HUS:n kustannukset per asukas olivat 951 euroa, kun ne muissa sairaanhoitopiireissä olivat keskimäärin 1145 euroa. Ero on kasvanut 194 euroon.

Kun HUS aloitti toimintansa vuonna 2000, sen kustannukset per asukas olivat 826 euroa, joka oli 90 euroa enemmän kuin muualla maassa keskimäärin. HUS:n kustannusten kasvu on ollut 16 vuodessa hyvin maltillista, kun taas muualla Suomessa kasvu on ollut kovaa. Vuonna 2000 muiden sairaanhoitopiirien luku oli vain 736, kun se viime vuonna oli jo 1145 euroa.

Kustannusten kehitystä kuvaa oheinen käyrä.

- Tässä näkyy kauneimmillaan niin sanottu suuruuden ekonomia. Kun organisaatio on tarpeeksi suuri, kustannukset per asukas pystytään pitämään alhaisina. Suuri koko näkyy myös hoidon laadussa, meillä on vähiten potilasvahinkoja, HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén sanoo.

Erikoissairaanhoidon keskittäminen yhteen organisaatioon koko Uudellamaalla (jossa asuu 1,6 miljoonaa ihmistä) on ollut selvästi oikea ratkaisu.

- HUS:n tarina on menestystarina. Nyt kun sote-uudistusta ollaan tekemässä, pitäisi pitää mielessä, että hyvin toimivia rakenteita ei tulisi purkaa, Lindén sanoo.

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m