HUS-alueen kustannukset kääntyneet laskuun - ”Tässä näkyy suuruuden ekonomia”

HUS:n alueen kustannukset per asukas ovat jälleen kääntyneet laskuun. Samaan aikaan muissa sairaanhoitopiireissä kustannukset jatkavat edelleen nousuaan. Vuonna 2016 HUS:n kustannukset per asukas olivat 951 euroa, kun ne muissa sairaanhoitopiireissä olivat keskimäärin 1145 euroa. Ero on kasvanut 194 euroon.

Kun HUS aloitti toimintansa vuonna 2000, sen kustannukset per asukas olivat 826 euroa, joka oli 90 euroa enemmän kuin muualla maassa keskimäärin. HUS:n kustannusten kasvu on ollut 16 vuodessa hyvin maltillista, kun taas muualla Suomessa kasvu on ollut kovaa. Vuonna 2000 muiden sairaanhoitopiirien luku oli vain 736, kun se viime vuonna oli jo 1145 euroa.

Kustannusten kehitystä kuvaa oheinen käyrä.

- Tässä näkyy kauneimmillaan niin sanottu suuruuden ekonomia. Kun organisaatio on tarpeeksi suuri, kustannukset per asukas pystytään pitämään alhaisina. Suuri koko näkyy myös hoidon laadussa, meillä on vähiten potilasvahinkoja, HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén sanoo.

Erikoissairaanhoidon keskittäminen yhteen organisaatioon koko Uudellamaalla (jossa asuu 1,6 miljoonaa ihmistä) on ollut selvästi oikea ratkaisu.

- HUS:n tarina on menestystarina. Nyt kun sote-uudistusta ollaan tekemässä, pitäisi pitää mielessä, että hyvin toimivia rakenteita ei tulisi purkaa, Lindén sanoo.

Tietojärjestelmähäiriöistä on otettu opiksi11.1.2019 10:21Tiedote

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi 11.1.2019 tutkintaselostuksen HUSissa marraskuussa 2017 tapahtuneista tietojärjestelmähäiriöistä. HUSissa oli 7.-8.11.2017 laaja tietoliikenteen häiriötilanne, joka vaikutti muun muassa potilastietojärjestelmien toimintaan. - Tilanne oli vakava ja vaikutusalue oli laaja. Sairaaloiden toimintaa kyettiin pääosin jatkamaan, vaikka osa ajanvarausvastaanotoista jouduttiin perumaan. Tilanne pysyi hallinnassa ja henkilökunta toimi ohjeistuksen mukaisesti, sanoo HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi. Tapahtuneesta on kulunut runsas vuosi. Tapahtuneen jälkeen myös HUSissa tehtiin selvityksiä ja käynnistettiin toimintavarmuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen. Myös valmiutta vastaavien ongelmien kohtaamiseen on parannettu. Henkilökunnan kanssa on käyty läpi jatkuvuussuunnitelmia. Uuden potilastietojärjestelmä Apotin suunnittelussa ja ohjeistuksessa on huomioitu tapahtumasta saatuja oppeja. HUS Tietohallinnossa on uusittu toimintaprosesseja, ohjeistusta