HUS-alueen kustannukset kääntyneet laskuun - ”Tässä näkyy suuruuden ekonomia”

HUS:n alueen kustannukset per asukas ovat jälleen kääntyneet laskuun. Samaan aikaan muissa sairaanhoitopiireissä kustannukset jatkavat edelleen nousuaan. Vuonna 2016 HUS:n kustannukset per asukas olivat 951 euroa, kun ne muissa sairaanhoitopiireissä olivat keskimäärin 1145 euroa. Ero on kasvanut 194 euroon.

Kun HUS aloitti toimintansa vuonna 2000, sen kustannukset per asukas olivat 826 euroa, joka oli 90 euroa enemmän kuin muualla maassa keskimäärin. HUS:n kustannusten kasvu on ollut 16 vuodessa hyvin maltillista, kun taas muualla Suomessa kasvu on ollut kovaa. Vuonna 2000 muiden sairaanhoitopiirien luku oli vain 736, kun se viime vuonna oli jo 1145 euroa.

Kustannusten kehitystä kuvaa oheinen käyrä.

- Tässä näkyy kauneimmillaan niin sanottu suuruuden ekonomia. Kun organisaatio on tarpeeksi suuri, kustannukset per asukas pystytään pitämään alhaisina. Suuri koko näkyy myös hoidon laadussa, meillä on vähiten potilasvahinkoja, HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén sanoo.

Erikoissairaanhoidon keskittäminen yhteen organisaatioon koko Uudellamaalla (jossa asuu 1,6 miljoonaa ihmistä) on ollut selvästi oikea ratkaisu.

- HUS:n tarina on menestystarina. Nyt kun sote-uudistusta ollaan tekemässä, pitäisi pitää mielessä, että hyvin toimivia rakenteita ei tulisi purkaa, Lindén sanoo.

”Vanhemmat eros, oliko siinä järkee?” Uusilla #100asiaaerosta -verkkosivustoilla nuoret tukevat toisiaan/”Föräldrarna separerade” ”Fatta!!!” - På den nya sidan #100sakeromseparation ger unga stöd till varandra10.10.2018 00:00Tiedote

Vanhempien ero on nykyisin tavallista, mutta se ei tee siitä helpompaa lapsille ja nuorille. Jotta eroa ei tarvitse miettiä yksin, lapsille ja nuorille avataan 10.10. vertaistukea tarjoavat verkkosivustot www.nuortennetti.fi/100asiaaerosta ja www.nuortennetti.fi/100sakeromseparation. Sivuilla nuoret itse vastaavat toistensa kysymyksiin. Lisäksi vastauksia on kerätty ammattilaisilta.

KUTSU: Biopankkitutkimuksen läpimurtoja 30.10.20189.10.2018 09:02Tiedote

Tervetuloa kuulemaan biopankkitutkimusten saavutuksista. Biopankkitoiminta on tehnyt mahdolliseksi kehittää aivan uudenlaisia hoitoja potilaiden hyväksi. Tutkijat esittelevät tilaisuudessa lääketieteellisiä tutkimuksiaan, joissa he ovat hyödyntäneet biopankin näytteitä. Tarjolla kahvia ja näköaloja tulevaisuuden lääketieteeseen. Aika: 30.10. kello 16- 18 Paikka: Haartmaninkatu 8, Biomedicum 1, luentosali 1. Ohjelma löytyy tästä linkistä.