HUS avaa vaativan kuntoutuksen vuodeosastoyksikön Selkäydinvammakeskukseen

Vaativan kuntoutuksen vuodeosasto palvelee erityisesti akuutin vaiheen jälkeistä selkäydinvammaisten (SYV) kuntoutusta. Kuntoutujat tulevat tyypillisesti jatkokuntoutukseen suoraan HUS-alueen primaarihoitoyksiköstä, traumasairaalasta tai muun sairaanhoitoalueen vastaavasta yksiköstä.

Vaativan kuntoutuksen vuodeosasto -yksikkö aloittaa toimintansa 1.11.2017. Yksikkö sijaitseee Invalidiliiton Validia Kuntoutus Helsinki Oy:n tiloissa, osoitteessa Nordenskiöldinkatu 18 B, 00250 Helsinki. Osastolla on 13 (-18) ympärivuorokautista potilaspaikkaa. Potilashuoneet ja toimitilat ovat esteettömät ja selkäydinvammaisille suunnitellut.

Moniammatillista ja asiantuntevaa kuntoutusta
Toiminnan perusta on vaativan kuntoutuksen edellyttämä moniammatillinen kuntoutus ja toimintakykyä edistävä hoitotyö vuorokauden ympäri. Vaativa kuntoutus painottuu itsenäiseen selviytymiseen päivittäisistä toiminnoista, liikkumiseen ja paremman elämänlaadun saavuttamiseen. Osaava ja sitoutunut henkilökunta ohjaa ja tukee kuntoutumisprosessia. Läheisten tuki ja vertaistuki on tärkeää.

HYKS Sisätaudit ja kuntoutus:
Fysiatrian ja kuntoutuksen osastonylilääkäri, professori Jari Arokoski, puh. 050 428 7901
Osastonhoitaja Sari Manninen, puh. 050 428 6186

Tietojärjestelmähäiriöistä on otettu opiksi11.1.2019 10:21Tiedote

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi 11.1.2019 tutkintaselostuksen HUSissa marraskuussa 2017 tapahtuneista tietojärjestelmähäiriöistä. HUSissa oli 7.-8.11.2017 laaja tietoliikenteen häiriötilanne, joka vaikutti muun muassa potilastietojärjestelmien toimintaan. - Tilanne oli vakava ja vaikutusalue oli laaja. Sairaaloiden toimintaa kyettiin pääosin jatkamaan, vaikka osa ajanvarausvastaanotoista jouduttiin perumaan. Tilanne pysyi hallinnassa ja henkilökunta toimi ohjeistuksen mukaisesti, sanoo HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi. Tapahtuneesta on kulunut runsas vuosi. Tapahtuneen jälkeen myös HUSissa tehtiin selvityksiä ja käynnistettiin toimintavarmuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen. Myös valmiutta vastaavien ongelmien kohtaamiseen on parannettu. Henkilökunnan kanssa on käyty läpi jatkuvuussuunnitelmia. Uuden potilastietojärjestelmä Apotin suunnittelussa ja ohjeistuksessa on huomioitu tapahtumasta saatuja oppeja. HUS Tietohallinnossa on uusittu toimintaprosesseja, ohjeistusta