HUS avaa vaativan kuntoutuksen vuodeosastoyksikön Selkäydinvammakeskukseen

Vaativan kuntoutuksen vuodeosasto palvelee erityisesti akuutin vaiheen jälkeistä selkäydinvammaisten (SYV) kuntoutusta. Kuntoutujat tulevat tyypillisesti jatkokuntoutukseen suoraan HUS-alueen primaarihoitoyksiköstä, traumasairaalasta tai muun sairaanhoitoalueen vastaavasta yksiköstä.

Vaativan kuntoutuksen vuodeosasto -yksikkö aloittaa toimintansa 1.11.2017. Yksikkö sijaitseee Invalidiliiton Validia Kuntoutus Helsinki Oy:n tiloissa, osoitteessa Nordenskiöldinkatu 18 B, 00250 Helsinki. Osastolla on 13 (-18) ympärivuorokautista potilaspaikkaa. Potilashuoneet ja toimitilat ovat esteettömät ja selkäydinvammaisille suunnitellut.

Moniammatillista ja asiantuntevaa kuntoutusta
Toiminnan perusta on vaativan kuntoutuksen edellyttämä moniammatillinen kuntoutus ja toimintakykyä edistävä hoitotyö vuorokauden ympäri. Vaativa kuntoutus painottuu itsenäiseen selviytymiseen päivittäisistä toiminnoista, liikkumiseen ja paremman elämänlaadun saavuttamiseen. Osaava ja sitoutunut henkilökunta ohjaa ja tukee kuntoutumisprosessia. Läheisten tuki ja vertaistuki on tärkeää.

HYKS Sisätaudit ja kuntoutus:
Fysiatrian ja kuntoutuksen osastonylilääkäri, professori Jari Arokoski, puh. 050 428 7901
Osastonhoitaja Sari Manninen, puh. 050 428 6186

”Vanhemmat eros, oliko siinä järkee?” Uusilla #100asiaaerosta -verkkosivustoilla nuoret tukevat toisiaan/”Föräldrarna separerade” ”Fatta!!!” - På den nya sidan #100sakeromseparation ger unga stöd till varandra10.10.2018 00:00Tiedote

Vanhempien ero on nykyisin tavallista, mutta se ei tee siitä helpompaa lapsille ja nuorille. Jotta eroa ei tarvitse miettiä yksin, lapsille ja nuorille avataan 10.10. vertaistukea tarjoavat verkkosivustot www.nuortennetti.fi/100asiaaerosta ja www.nuortennetti.fi/100sakeromseparation. Sivuilla nuoret itse vastaavat toistensa kysymyksiin. Lisäksi vastauksia on kerätty ammattilaisilta.

KUTSU: Biopankkitutkimuksen läpimurtoja 30.10.20189.10.2018 09:02Tiedote

Tervetuloa kuulemaan biopankkitutkimusten saavutuksista. Biopankkitoiminta on tehnyt mahdolliseksi kehittää aivan uudenlaisia hoitoja potilaiden hyväksi. Tutkijat esittelevät tilaisuudessa lääketieteellisiä tutkimuksiaan, joissa he ovat hyödyntäneet biopankin näytteitä. Tarjolla kahvia ja näköaloja tulevaisuuden lääketieteeseen. Aika: 30.10. kello 16- 18 Paikka: Haartmaninkatu 8, Biomedicum 1, luentosali 1. Ohjelma löytyy tästä linkistä.