HUS avaa vaativan kuntoutuksen vuodeosastoyksikön Selkäydinvammakeskukseen

Vaativan kuntoutuksen vuodeosasto palvelee erityisesti akuutin vaiheen jälkeistä selkäydinvammaisten (SYV) kuntoutusta. Kuntoutujat tulevat tyypillisesti jatkokuntoutukseen suoraan HUS-alueen primaarihoitoyksiköstä, traumasairaalasta tai muun sairaanhoitoalueen vastaavasta yksiköstä.

Vaativan kuntoutuksen vuodeosasto -yksikkö aloittaa toimintansa 1.11.2017. Yksikkö sijaitseee Invalidiliiton Validia Kuntoutus Helsinki Oy:n tiloissa, osoitteessa Nordenskiöldinkatu 18 B, 00250 Helsinki. Osastolla on 13 (-18) ympärivuorokautista potilaspaikkaa. Potilashuoneet ja toimitilat ovat esteettömät ja selkäydinvammaisille suunnitellut.

Moniammatillista ja asiantuntevaa kuntoutusta
Toiminnan perusta on vaativan kuntoutuksen edellyttämä moniammatillinen kuntoutus ja toimintakykyä edistävä hoitotyö vuorokauden ympäri. Vaativa kuntoutus painottuu itsenäiseen selviytymiseen päivittäisistä toiminnoista, liikkumiseen ja paremman elämänlaadun saavuttamiseen. Osaava ja sitoutunut henkilökunta ohjaa ja tukee kuntoutumisprosessia. Läheisten tuki ja vertaistuki on tärkeää.

HYKS Sisätaudit ja kuntoutus:
Fysiatrian ja kuntoutuksen osastonylilääkäri, professori Jari Arokoski, puh. 050 428 7901
Osastonhoitaja Sari Manninen, puh. 050 428 6186

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m