HUS lisää palveluita äitiysneuvoloissa

HUS on ollut alusta lähtien mukana Ison Omenan äitiysneuvolan toiminnassa Espoossa. Viime keväänä vastaava toiminta aloitettiin Itäkadun perhekeskuksessa Helsingissä palvellen nimenomaan itähelsinkiläisiä synnyttäjiä. Kokemukset erikoissairaanhoidon jalkautumisesta neuvolaan ovat hyvät ja toimintaa laajennetaan.

Vuonna 2017 avatussa Ison Omenan neuvolassa on työskennellyt säännöllisesti HUSin naistentautien ja synnytysten erikoislääkäreitä sekä raskausdiabeteksen ja synnytyspelkojen hoitoon erikoistuneita kätilöitä.

- Vastaanottotoiminnan lisäksi erikoissairaanhoidon henkilökunnan tehtäviin on kuulunut neuvolan henkilökunnan osaamisen kehittäminen. Neuvolatoiminnan lomassa terveydenhoitajan on helppo konsultoida erikoissairaanhoidon lääkäriä ja tarvittaessa on asiakkaan mahdollista päästä vastaanotolle jopa saman tien, kertoo linjajohtaja Veli-Matti Ulander HUSista.

HUSin tavoitteena on ollut parantaa lasta odottavien perheiden lähipalveluja sekä vahvistaa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä. Palaute sekä asiakkailta että henkilökunnalta on ollut positiivista.

- Pilotin tulosten perusteella voidaan sanoa, että uusi toimintamalli on ollut hyödyllinen ja kustannuksia säästävä. Erikoissairaanhoidon saavutettavuus on parantunut, kertoo Ulander.

Ison Omenan neuvolan ja Itäkadun perhekeskuksen hyvien kokemusten pohjalta on suunnitteilla erikoissairaanhoidon toiminnan käynnistäminen Raaseporin neuvolassa ja vuonna 2019 avattavassa Kallion perhekeskuksessa.

Linjajohtaja Veli-Matti Ulander, HUS Naistentaudit ja synnytykset, 050 427 1536

HUSin palvelujen kysynnän kasvu jatkui vuonna 2018 / Efterfrågan på HUS tjänster fortsatte att öka under 201811.3.2019 14:48:22 EETTiedote

HUSin hallitus käsitteli kokouksessaan 11.3.2019 vuoden 2018 tilinpäätöstä. HUSin tarjoamien palvelujen kysynnän kasvu jatkui vuonna 2018. Kiireetöntä hoitoa koskevien elektiivisten lähetteiden määrä kasvoi 3,7 % ja erikoissairaanhoidon päivystyskäyntien määrä kasvoi 4,4 % edellisestä vuodesta. Erikoissairaanhoidossa hoidettiin lähes 560 000 henkilöä. Lisäksi HUSin yhteispäivystyksissä hoidettiin noin 150 000 terveyskeskustasoista päivystyskäyntiä. Koska palvelutuotannon määrä oli selvästi suunniteltua suurempi, muodostui vuodelle 2018 merkittävä toiminnallinen ylijäämä. Valtuuston 13.12.2018 päätöksen mukaisesti vuoden 2018 koko ylijäämä palautettiin jäsenkunnille. Palautus jäsenkunnille oli yhteensä 87,7 miljoonaa euroa. Palautus sisälsi Töölön sairaalakiinteistön myyntivoiton. HUSin toimintatuotot olivat noin 2,3 miljardia euroa, toimintakulut noin 2,2 miljardia euroa ja poistot noin 110 miljoonaa euroa. Investointien yhteismäärä oli 177 miljoonaa euroa, näistä rakennusinvestointien