HUS lisää palveluita äitiysneuvoloissa

HUS on ollut alusta lähtien mukana Ison Omenan äitiysneuvolan toiminnassa Espoossa. Viime keväänä vastaava toiminta aloitettiin Itäkadun perhekeskuksessa Helsingissä palvellen nimenomaan itähelsinkiläisiä synnyttäjiä. Kokemukset erikoissairaanhoidon jalkautumisesta neuvolaan ovat hyvät ja toimintaa laajennetaan.

Vuonna 2017 avatussa Ison Omenan neuvolassa on työskennellyt säännöllisesti HUSin naistentautien ja synnytysten erikoislääkäreitä sekä raskausdiabeteksen ja synnytyspelkojen hoitoon erikoistuneita kätilöitä.

- Vastaanottotoiminnan lisäksi erikoissairaanhoidon henkilökunnan tehtäviin on kuulunut neuvolan henkilökunnan osaamisen kehittäminen. Neuvolatoiminnan lomassa terveydenhoitajan on helppo konsultoida erikoissairaanhoidon lääkäriä ja tarvittaessa on asiakkaan mahdollista päästä vastaanotolle jopa saman tien, kertoo linjajohtaja Veli-Matti Ulander HUSista.

HUSin tavoitteena on ollut parantaa lasta odottavien perheiden lähipalveluja sekä vahvistaa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyötä. Palaute sekä asiakkailta että henkilökunnalta on ollut positiivista.

- Pilotin tulosten perusteella voidaan sanoa, että uusi toimintamalli on ollut hyödyllinen ja kustannuksia säästävä. Erikoissairaanhoidon saavutettavuus on parantunut, kertoo Ulander.

Ison Omenan neuvolan ja Itäkadun perhekeskuksen hyvien kokemusten pohjalta on suunnitteilla erikoissairaanhoidon toiminnan käynnistäminen Raaseporin neuvolassa ja vuonna 2019 avattavassa Kallion perhekeskuksessa.

Linjajohtaja Veli-Matti Ulander, HUS Naistentaudit ja synnytykset, 050 427 1536

Tervetuloa Siltasairaalan peruskiven muuraustilaisuuteen / Välkommen till murandet av Brosjukhusets grundsten21.9.2018 15:09Tiedote

Siltasairaalan peruskivi muurataan keskiviikkona 26.9.2018 klo 13.00–14.30 Meilahden sairaala-alueella Syöpätautien klinikan edustalla osoitteessa Haartmaninkatu 4, Helsinki. OHJELMA: Tervehdyspuhe Ulla-Marja Urho, HUSin hallituksen puheenjohtaja Valtiovallan tervehdys Paula Risikko, eduskunnan puhemies Käyttäjän puheenvuoro Jarkko Pajarinen, toimialajohtaja, HUS Tilaajan puheenvuoro Vesa Vainiotalo, kiinteistöjohtaja, HUS Pääurakoitsijan tervehdys Juha Toimela, varatoimitusjohtaja, SRV Peruskirjan lukeminen Aki Lindén, toimitusjohtaja, HUS Peruskiven muuraus Peruskiven muuraustilaisuuteen on medialla avoin pääsy. Tilaisuuden jälkeen julkaistaan lehdistötiedote ja faktapaketti kuvineen. Tilaisuuden jälkeen on myös mahdollisuus haastatteluihin. Median ilmoittautuminen: niina.kauppinen@hus.fi, 050 427 2040 tai mirkka.kujala@hus.fi, 050 595 3290 Haluatko tutustua työmaahan? Työmaahan ja täydessä vauhdissa olevaan sairaalarakentamiseen pääsee tutustumaan sovittaessa.Työmaavierailut: Heidi

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote