HUS mukana kansainvälisessä yhteistyössä edistämässä digitaalisia ratkaisuja

Euroopan seitsemän johtavaa yliopistosairaalaa käynnistivät yhteisen hankkeen kehittääkseen ja toteuttaakseen innovatiivisia hankintoja digitaalisten ja uusien teknologisten ratkaisujen alueella.

Terveydenhuollon digitaalinen murros tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia vastata potilashoidon tarpeisiin.

Palveluiden käyttäjiä tarvitaan mukaan kehittämisen, hankinnan ja käyttöönoton eri vaiheissa tuomaan todellista ymmärrystä siitä, mikä on tarpeen, mikä toimii ja mikä tuottaa vaikuttavuutta sairaalan palveluketjuissa ja kokonaisuudessa.

Projektin puitteissa rakennetaan siksi yhteistoimintaverkosto ja -alusta, johon halutaan mukaan yrityksiä, tutkijoita, kliinikoita ja potilaita.

Tavoitteena on yhdessä määrittää palvelutarpeita, joihin sairaaloissa ja terveydenhuollon palveluissa ei tällä hetkellä ole ratkaisuja sekä löytää myös parhaat tavat hankkia niitä innovatiivisesti.

- HUS on iloinen tämän hankkeen kautta avautuvasta mahdollisuudesta rakentaa entistä tiiviimpää ja vaikuttavampaa yhteistyötä parhaiden eurooppalaisten yliopistosairaaloiden kanssa, toteaa HUSin tutkimus- ja innovaatiopäällikkö Suzan Ikävalko.

Hankkeen partnereista suurin osa on myös jäseniä European University Hospital Alliance (EUHA, www.euhalliance.eu) -nimisessä uudessa verkostossa, jonka tavoitteena on strateginen yhteistyö tutkimuksen, kehittämisen ja innovaatiotoiminnan ympärillä. EUHA käy myös vuoropuhelua EU:n komission kanssa yliopistosairaaloiden roolista ja tarpeista muuttuvassa maailmassa.

Vuoteen 2021 asti jatkuvaa hanketta koordinoi Karoliininen sairaala Tukholmasta ja sitä rahoitetaan Euroopan Unionin Horizon2020 ohjelmasta.

Konsortio koostuu Euroopan johtavista Yliopistosairaaloista: Karolinska University Hospital (Ruotsi), Erasmus University Medical Center Rotterdam (Hollanti), San Raffaele Hospital (Italia), Medizinische Universität Wien (Itävalta), Vall d’Hebron Barcelona Hospital Campus (Espanja), HUS, Helsinki University Hospital (Suomi) and King’s College Hospital (Englanti). Partnerina on myös Agency for Health Quality and Assessment of Catalonia (Espanja) ja tukensa hankkeelle antavat myös EUHA, EIT Health ja MedTech Europe.

Yhteyshenkilöt

Suzan Ikävalko, tutkimus- ja innovaatiopäällikkö, HUS Helsingin yliopistollinen sairaala, suzan.ikavalko@hus.fi, +358 505834292

Martina Ahlberg, Project Manger/Coordinator, Karolinska University Hospital. +46 76 5519035 email: martina ahlberg@sll.se