HUS myymässä Töölön sairaalan kiinteistön

HUS-kuntayhtymän hallitus hyväksyi aiesopimuksen, jonka mukaan HUS myy Töölön sairaalan kiinteistön ja maksaa sen käytöstä vuokraa siihen asti, kunnes Siltasairaala valmistuu.

Sopimuksen mukaan eläkevakuutusyhtiö Veritas ostaa kiinteistön 64 000 euron hintaan. Asiasta päättää HUS-kuntayhtymän valtuusto kesäkuussa.

Töölön sairaalan vanha osa, entinen Suomen Punaisen ristin sairaala, on suojeltu rakennus. Sen käyttöä voidaan kuitenkin muuttaa niin, että rakennukseen voi tulla asuntoja ja liikehuoneistoja.

HUS ja Helsingin kaupunki ovat yhdessä aloittaneet Töölön sairaala-alueen kehittämisen ja siihen liittyvän asemakaavamuutoksen suunnittelun. Tavoitteena on, että alueelle rakennetaan asuntoja, liikehuoneistoja ja palvelukokonaisuuksia.

Sopimuksessa on ehto, jonka mukaan kauppahinta alenee, jos Helsingin kaupunki ei hyväksy asemakaavamuutosta esitetyssä muodossa.

Jorvin sairaalan korjaussuunnitelma hyväksyttiin

Hallitus hyväksyi Jorvin sairaalan korjauksen hankesuunnitelman, joka koskee K-leikkausosaston ja sen alapuolisten tilojen korjauksen.

Leikkausosasto korjataan ja modernisoidaan vastaamaan nykyisiä vaatimuksia. K-leikkausosaston potilaat ovat gastrokirurgian, ortopedian ja traumatologian, plastiikkakirurgian sekä endokriinisen kirurgian potilaita.

Leikkaussalien alapuolella on HUSLABin kemian ja hematologian laboratoriot. Ne korjataan ja niiden yhteyteen liitetään patologian laboratorio.

Mikäli valtuusto hyväksyy suunnitelman kesäkuussa, korjaukset suoritetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe valmistuu 2021 ja toinen vaihe 2023.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 42 miljoonaa euroa.

Kokouksen pöytäkirja

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m