HUS on huolissaan erikoissairaanhoidon lähipalveluiden tulevaisuudesta

HUS antoi lausuntonsa valinnanvapauslakiehdotuksesta 4.12.2017. Lausunto on liitteenä.

Lausunnon kohta, jossa arvioidaan HUS:n pääkaupunkiseudun ulkopuolisten sairaaloiden (Hyvinkää, Lohja, Porvoo ja Raasepori) toiminnan vaarantuvan kokonaan mikäli laki säädettäisiin nyt ehdotetussa muodossa, on herättänyt keskustelua. Huoli näiden sairaaloiden tulevaisuudesta perustuu eri toimintojen vahvaan keskinäiseen riippuvuuteen.

Valinnanvapauslakiehdoksessa todetaan nyt, että asiakassetelin piiriin kuuluu käytännössä kaikki alue- ja keskussairaaloissa tapahtuva ei-päivystyksellinen toiminta. Lakiehdotuksessa maakunnan sote-liikelaitos, johon HUS:n toiminta siirtyy, ei saa tuottaa asiakassetelillä tuotettavia palveluita.

- Tästä seuraa, että hyvin merkittävä osa pääkaupunkiseudun ulkopuolisten sairaaloiden palveluista siirtyy asiakasseteletoiminnan piiriin ja maakunnan liikelaitoksen ulkopuolelle. Tämän jälkeen näiden sairaaloiden keskittämisasetuksen mukaiset leikkaustoiminnan minimivolyymit eivät enää täyty ja leikkaustoiminta täytyy lopettaa. Kun sairaalan leikkaustoiminta loppuu, myös päivystys loppuu, koska päivystystoiminnan ylläpitäminen edellyttää riittävän määrän päiväaikaista toimintaa.  Leikkaustoiminnan ja päivystystoiminnan loppuminen tarkoittaa käytännössä myös sairaalan toiminnan loppumista, sanoo Porvoon sairaanhoitoalueen johtaja Leena Koponen.

- HUS ei toivo tällaista kehitystä, vaan katsoo tarkoituksenmukaiseksi, että erikoissairaanhoidon palveluita tuotetaan lähellä potilaita. Tämän tukemiseksi HUS:ssa siirretään osin leikkaustoimintaa pääkaupunkiseudun ulkopuolisiin sairaaloihin, jotta keskittämisasetuksessa asetetut leikkausmäärät toteutuvat, sanoo HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén.

HUS palauttaa vuoden 2018 ylijäämän kokonaan kunnille13.12.2018 15:44Tiedote

HUS-kuntayhtymän valtuusto pohti tämän päiväisessä kokouksessaan, mitä tehdä tänä vuonna syntyneelle taloudelliselle ylijäämälle. Yksi vaihtoehto oli palauttaa ylijäämä kokonaan. Toinen oli se, että ylijäämästä palautetaan osa ja säästetään osa ensi vuodelle. - Minun kantani on, että kaikki ylijäämä pitää palauttaa. Luotan siihen, että ensi vuonna pärjätään, vaikka kaikki palautettaisiinkin, viimeistä kertaa valtuuston kokouksessa toimitusjohtajana esiintynyt Aki Lindén sanoi. Valtuusto äänesti asiasta. Äänestyksen jälkeen valtuusto päätti suurella enemmistöllä, että vuoden 2018 ylijäämä palautetaan kokonaisuudessaan kunnille. Vielä ei tarkasti tiedetä, paljonko ylijäämää on. Lopullinen summa tarkentuu, kun joulukuun tulos on tiedossa. Toimitusjohtaja Lindén arvioi, että palautus voisi olla jopa 70-80 miljoonaa euroa, jossa on mukana Töölön sairaalakiinteistön myyntivoitto 38 miljoonaa euroa. Palautukset suoritetaan tammikuussa. Lindén kertoi vuoden 2018 talouskehityksestä myös muita a