HUS on huolissaan erikoissairaanhoidon lähipalveluiden tulevaisuudesta

HUS antoi lausuntonsa valinnanvapauslakiehdotuksesta 4.12.2017. Lausunto on liitteenä.

Lausunnon kohta, jossa arvioidaan HUS:n pääkaupunkiseudun ulkopuolisten sairaaloiden (Hyvinkää, Lohja, Porvoo ja Raasepori) toiminnan vaarantuvan kokonaan mikäli laki säädettäisiin nyt ehdotetussa muodossa, on herättänyt keskustelua. Huoli näiden sairaaloiden tulevaisuudesta perustuu eri toimintojen vahvaan keskinäiseen riippuvuuteen.

Valinnanvapauslakiehdoksessa todetaan nyt, että asiakassetelin piiriin kuuluu käytännössä kaikki alue- ja keskussairaaloissa tapahtuva ei-päivystyksellinen toiminta. Lakiehdotuksessa maakunnan sote-liikelaitos, johon HUS:n toiminta siirtyy, ei saa tuottaa asiakassetelillä tuotettavia palveluita.

- Tästä seuraa, että hyvin merkittävä osa pääkaupunkiseudun ulkopuolisten sairaaloiden palveluista siirtyy asiakasseteletoiminnan piiriin ja maakunnan liikelaitoksen ulkopuolelle. Tämän jälkeen näiden sairaaloiden keskittämisasetuksen mukaiset leikkaustoiminnan minimivolyymit eivät enää täyty ja leikkaustoiminta täytyy lopettaa. Kun sairaalan leikkaustoiminta loppuu, myös päivystys loppuu, koska päivystystoiminnan ylläpitäminen edellyttää riittävän määrän päiväaikaista toimintaa.  Leikkaustoiminnan ja päivystystoiminnan loppuminen tarkoittaa käytännössä myös sairaalan toiminnan loppumista, sanoo Porvoon sairaanhoitoalueen johtaja Leena Koponen.

- HUS ei toivo tällaista kehitystä, vaan katsoo tarkoituksenmukaiseksi, että erikoissairaanhoidon palveluita tuotetaan lähellä potilaita. Tämän tukemiseksi HUS:ssa siirretään osin leikkaustoimintaa pääkaupunkiseudun ulkopuolisiin sairaaloihin, jotta keskittämisasetuksessa asetetut leikkausmäärät toteutuvat, sanoo HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén.

HUSin valtuusto kokoontuu torstaina 14.6. klo 913.6.2018 13:07Tiedote

Arvoisa vastaanottaja, HUS-kuntayhtymän valtuusto kokoontuu huomenna torstaina 14.6. klo 9 osoitteessa Biomedicum Helsinki 1, luentosali 2, Haartmaninkatu 8, P-kerros. Kokous on avoin ja median edustajat ovat tervetulleita paikalle. Valtuuston kokouksen jälkeen HUSin hallitus pitää oman kokouksensa klo 13 HUSin hallintokeskuksessa, Stenbäckinkatu 9. valtuuston esityslista hallituksen esityslista Terveisin Johanna Saukkomaa viestintäjohtaja