HUS on huolissaan erikoissairaanhoidon lähipalveluiden tulevaisuudesta

HUS antoi lausuntonsa valinnanvapauslakiehdotuksesta 4.12.2017. Lausunto on liitteenä.

Lausunnon kohta, jossa arvioidaan HUS:n pääkaupunkiseudun ulkopuolisten sairaaloiden (Hyvinkää, Lohja, Porvoo ja Raasepori) toiminnan vaarantuvan kokonaan mikäli laki säädettäisiin nyt ehdotetussa muodossa, on herättänyt keskustelua. Huoli näiden sairaaloiden tulevaisuudesta perustuu eri toimintojen vahvaan keskinäiseen riippuvuuteen.

Valinnanvapauslakiehdoksessa todetaan nyt, että asiakassetelin piiriin kuuluu käytännössä kaikki alue- ja keskussairaaloissa tapahtuva ei-päivystyksellinen toiminta. Lakiehdotuksessa maakunnan sote-liikelaitos, johon HUS:n toiminta siirtyy, ei saa tuottaa asiakassetelillä tuotettavia palveluita.

- Tästä seuraa, että hyvin merkittävä osa pääkaupunkiseudun ulkopuolisten sairaaloiden palveluista siirtyy asiakasseteletoiminnan piiriin ja maakunnan liikelaitoksen ulkopuolelle. Tämän jälkeen näiden sairaaloiden keskittämisasetuksen mukaiset leikkaustoiminnan minimivolyymit eivät enää täyty ja leikkaustoiminta täytyy lopettaa. Kun sairaalan leikkaustoiminta loppuu, myös päivystys loppuu, koska päivystystoiminnan ylläpitäminen edellyttää riittävän määrän päiväaikaista toimintaa.  Leikkaustoiminnan ja päivystystoiminnan loppuminen tarkoittaa käytännössä myös sairaalan toiminnan loppumista, sanoo Porvoon sairaanhoitoalueen johtaja Leena Koponen.

- HUS ei toivo tällaista kehitystä, vaan katsoo tarkoituksenmukaiseksi, että erikoissairaanhoidon palveluita tuotetaan lähellä potilaita. Tämän tukemiseksi HUS:ssa siirretään osin leikkaustoimintaa pääkaupunkiseudun ulkopuolisiin sairaaloihin, jotta keskittämisasetuksessa asetetut leikkausmäärät toteutuvat, sanoo HUS:n toimitusjohtaja Aki Lindén.

Tervetuloa Siltasairaalan peruskiven muuraustilaisuuteen / Välkommen till murandet av Brosjukhusets grundsten21.9.2018 15:09Tiedote

Siltasairaalan peruskivi muurataan keskiviikkona 26.9.2018 klo 13.00–14.30 Meilahden sairaala-alueella Syöpätautien klinikan edustalla osoitteessa Haartmaninkatu 4, Helsinki. OHJELMA: Tervehdyspuhe Ulla-Marja Urho, HUSin hallituksen puheenjohtaja Valtiovallan tervehdys Paula Risikko, eduskunnan puhemies Käyttäjän puheenvuoro Jarkko Pajarinen, toimialajohtaja, HUS Tilaajan puheenvuoro Vesa Vainiotalo, kiinteistöjohtaja, HUS Pääurakoitsijan tervehdys Juha Toimela, varatoimitusjohtaja, SRV Peruskirjan lukeminen Aki Lindén, toimitusjohtaja, HUS Peruskiven muuraus Peruskiven muuraustilaisuuteen on medialla avoin pääsy. Tilaisuuden jälkeen julkaistaan lehdistötiedote ja faktapaketti kuvineen. Tilaisuuden jälkeen on myös mahdollisuus haastatteluihin. Median ilmoittautuminen: niina.kauppinen@hus.fi, 050 427 2040 tai mirkka.kujala@hus.fi, 050 595 3290 Haluatko tutustua työmaahan? Työmaahan ja täydessä vauhdissa olevaan sairaalarakentamiseen pääsee tutustumaan sovittaessa.Työmaavierailut: Heidi

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote

Aiemmin lähetetystä tiedotteesta puuttui sana "miljoonan" Suomen hallitus on asettanut... lauseesta. HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoi