HUS ostaa enemmistöosuuden Orton Oy:stä ja vuokraa sairaalatiloja Invalidisäätiöltä

HUS:n hallitus päätti kokouksessaan 20.11.2017 ostaa 90 prosenttia Orton oy:n osakkeista. Kaupan hinta on 1,3 miljoonaa euroa. Lisäksi HUS tekee 10 vuoden vuokrasopimuksen Invalidisäätiön kanssa Helsingin Ruskeasuolla sijaitsevista sairaalakiinteistöistä.

Ortonin osake-enemmistön oston taustalla on HUS:n tavoite lisätä kilpailukykyä ja HUS-alueen ulkopuolelta tulevien potilaiden määrää. Kapasiteetin lisääminen on yksi olennainen edellytys paremmalle menestymiselle ulkokuntapotilaiden hoitamisessa. Orton Oy:n nykyinen palvelutoiminta liitetään synergisellä tavalla osaksi HUS-konsernin toimintaa.

Ruskeasuon sairaalakiinteistöjen vuokraamisen taustalla on HUS:n tarve saada lisätilaa erityisesti operatiivisten erikoisalojen toiminnoille. Leikkaussalien lisäksi myös polikliiniselle vastaanottotoiminnalle tarvitaan tiloja. Ruskeasuon kiinteistöön sijoittuisi alkuvaiheessa silmätautien poliklinikka- ja leikkaustoimintaa, kipupoliklinikan toimintoja ja neurokirurgian selkäkeskuksen toiminnot. Lisäksi Ruskeasuon sairaalakiinteistön vuodeosastopaikoilla tullaan hoitamaan Orton oy:n potilaita ja Hyksin oy:n vuodeosastopotilaita.

Vuoden 2018 talousarvion käsittely jatkui

Edellisen kerran HUS:n hallitus käsitteli talousarviota kokouksessaan 30.10.2018. Tuossa kokouksessa keskusteltiin lyhyesti asiakasmaksuista ja asia jäi virkamiehille jatkovalmisteltavaksi.

Valtioneuvosto muutti sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettua asetusta marraskuussa 2015 siten, että asiakasmaksuihin sisältyi tasasuuruinen 27,5 prosentin erilliskorotus vuoden 2016 alusta.

HUS:n keräämien tietojen mukaan 19 sairaanhoitopiiristä 12 sairaanhoitopiiriä soveltaa vuonna 2017 asiakasmaksuasetuksen mukaisia enimmäismaksuja, HUS ja kolme muuta sairaanhoitopiiriä on tehnyt asiakasmaksuihin ainoastaan indeksitarkistukset ja kolme sairaanhoitopiiriä soveltaa edellisten välimuotoa.

Laskelmien mukaan asiakasmaksuasetuksen mukaisten enimmäismaksujen käyttöönotto maksukatto huomioiden lisäisi HUS:n tuloja 18-20 miljoonaa euroa. Psykiatrian asiakasmaksuja ei korotettaisi.

Hallitus päätti, että HUS:ssa korotetaan asiakasmaksuja siten, että maksujen tulokertymä on 10 miljoonaa euroa enemmän kuin indeksikorotus. Seuraavaan kokoukseen tuodaan esitys suunnitelmasta maksukorotusten kohdentamisesta eri asiakasmaksulajeihin. Kokoukseen tuodaan myös talousarvio, jossa tuloja on lisätty 10 miljoonalla eurolla sekä esitys summan kohdentamisesta menopuolelle.

Kokouksen pöytäkirja

”Vanhemmat eros, oliko siinä järkee?” Uusilla #100asiaaerosta -verkkosivustoilla nuoret tukevat toisiaan/”Föräldrarna separerade” ”Fatta!!!” - På den nya sidan #100sakeromseparation ger unga stöd till varandra10.10.2018 00:00Tiedote

Vanhempien ero on nykyisin tavallista, mutta se ei tee siitä helpompaa lapsille ja nuorille. Jotta eroa ei tarvitse miettiä yksin, lapsille ja nuorille avataan 10.10. vertaistukea tarjoavat verkkosivustot www.nuortennetti.fi/100asiaaerosta ja www.nuortennetti.fi/100sakeromseparation. Sivuilla nuoret itse vastaavat toistensa kysymyksiin. Lisäksi vastauksia on kerätty ammattilaisilta.

KUTSU: Biopankkitutkimuksen läpimurtoja 30.10.20189.10.2018 09:02Tiedote

Tervetuloa kuulemaan biopankkitutkimusten saavutuksista. Biopankkitoiminta on tehnyt mahdolliseksi kehittää aivan uudenlaisia hoitoja potilaiden hyväksi. Tutkijat esittelevät tilaisuudessa lääketieteellisiä tutkimuksiaan, joissa he ovat hyödyntäneet biopankin näytteitä. Tarjolla kahvia ja näköaloja tulevaisuuden lääketieteeseen. Aika: 30.10. kello 16- 18 Paikka: Haartmaninkatu 8, Biomedicum 1, luentosali 1. Ohjelma löytyy tästä linkistä.