HUS

HUS övergår till distansmottagningar

Dela
Alla patientmottagningar som inte kräver ett fysiskt besök ersätts med distansmottagningar. Med detta skyddar man såväl patienterna som personalen under coronavirusepidemin. Alla HUS sjukhus och enheter övergår nu till distansmottagning. På samma gång tas HUS Serviceguiden i bruk för patienterna.

Coronaepidemiläget orsakar ändringar i mottagningspraxisen på HUS. För att trygga servicen för patienterna, samt för att skydda patienterna och personalen tas nu distansmottagningar i bruk. Enligt verkställande direktörens anvisning ersätts alla de patientmottagningar som inte kräver ett fysiskt besök med distansmottagning, med start 27.3.2020. Distansmottagning tas i bruk inom alla HUS sjukhus och enheter.

Den vårdande enheten meddelar patienten om att mottagningen sker på distans samt ger anvisningar för hur det går till i praktiken. Distansmottagningen kan skötas på många datasäkra sätt. Också telefonmottagning kan användas om det är lättare för patienten eller om det är det enda möjliga alternativet.

”Vi önskar alltså inte att patienterna avbokar sin tid, utan att man istället i lugn och ro väntar på att vi hör av oss”, säger chefsöverläkare Markku Mäkijärvi.

”Utvecklingen av e-tjänster, som distansmottagningar, och att i stor utsträckning ta dem i bruk, är ett av våra strategiska mål. Vi hade redan gjort förberedelser för detta, men epidemiläget gjorde att vi påskyndade införandet, berättar utvecklingsdirektör Visa Honkanen.

HUS Serviceguiden ger också råd i distansmottagningar

Coronavirusläget lever dagligen och det leder också till att patientanvisningarna konstant behöver uppdateras. För att patienterna lättare ska kunna hitta aktuella och korrekta anvisningar har HUS öppnat Serviceguiden. Serviceguiden ger automatiserad information om HUS tjänster, råd och instruktioner i synnerhet under coronaepidemin samt ger vägledning för hur man använder distansmottagning.

Serviceguiden finns på HUS webbplats, på www.hus.fi/sv och den informerar patienten på ett interaktivt sätt. Tjänsten minskar mängden telefonsamtal och behovet av servicerådgivning inom de olika specialiteterna. Serviceguiden gör det också lättare för patienten att hitta fram till distansmottagningen.

Serviceguiden uppdateras fortlöpande i enlighet med de anvisningar som kommer till eller revideras till följd av epidemin.

För mera information:

Visa Honkanen, utvecklingsdirektör, HUS, visa.honkanen@hus.fi, tfn 050 427 5023 

Sirpa Arvonen, ansvarsområdesdirektör, HUS IT-förvaltning, sirpa.arvonen@hus.fi, tfn 050 4074544 

Om

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen över en halv miljon patienter. Våra 25 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till HUS.

HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.

Följ HUS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från HUS

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye