HUS palauttaa jäsenkunnilleen 47 miljoonaa euroa

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin valtuusto päätti, että tänä vuonna kertynyt ylijäämä palautetaan täysimääräisesti HUS:n jäsenkunnille. Ennusteen mukaan ylijäämää kertyy noin 47 miljoonaa euroa. Jo kesällä palautettiin 50 miljoonaa euroa.

Palautuksen suuruudesta äänestettiin valtuuston kokouksessa. Sosiaalidemokraattinen ryhmä teki vastaesityksen, että palautus olisi ollut 15 miljoonaa euroa pienempi eli 32 miljoonaa euroa. Samalla ryhmä esitti, että asiakasmaksuja ei koroteta vuonna 2018.

Hallituksen esityksen (47 miljoonan palautus) voitettua äänestyksessä hyväksyttiin seuraavana asiana ollut vuoden 2018 talousarvioesitys asiakasmaksukorotuksineen yksimielisesti. Asiakasmaksujen korotuksella HUS:lle saadaan 10 miljoonaa lisätuloja. Nämä lisätulot kohdistetaan tieteelliseen tutkimukseen sekä HUS:n palvelujen kehittämiseen. Tavoitteena on palvelujen saatavuuden parantaminen.

Vuonna 2018 HUS:n jäsenkuntien maksurasitus erikoissairaanhoidosta kasvaa 0,9 prosenttia verrattuna vuoden 2017 talousarvioon. Ennusteen mukaan Uudenmaan asukasmäärä kasvaa ensi vuonna yhdellä prosentilla, joten asukasta kohden laskettuna kuntien maksurasitus pysyy ennallaan.

Tarkastamaton pöytäkirja

”Vanhemmat eros, oliko siinä järkee?” Uusilla #100asiaaerosta -verkkosivustoilla nuoret tukevat toisiaan/”Föräldrarna separerade” ”Fatta!!!” - På den nya sidan #100sakeromseparation ger unga stöd till varandra10.10.2018 00:00Tiedote

Vanhempien ero on nykyisin tavallista, mutta se ei tee siitä helpompaa lapsille ja nuorille. Jotta eroa ei tarvitse miettiä yksin, lapsille ja nuorille avataan 10.10. vertaistukea tarjoavat verkkosivustot www.nuortennetti.fi/100asiaaerosta ja www.nuortennetti.fi/100sakeromseparation. Sivuilla nuoret itse vastaavat toistensa kysymyksiin. Lisäksi vastauksia on kerätty ammattilaisilta.

KUTSU: Biopankkitutkimuksen läpimurtoja 30.10.20189.10.2018 09:02Tiedote

Tervetuloa kuulemaan biopankkitutkimusten saavutuksista. Biopankkitoiminta on tehnyt mahdolliseksi kehittää aivan uudenlaisia hoitoja potilaiden hyväksi. Tutkijat esittelevät tilaisuudessa lääketieteellisiä tutkimuksiaan, joissa he ovat hyödyntäneet biopankin näytteitä. Tarjolla kahvia ja näköaloja tulevaisuuden lääketieteeseen. Aika: 30.10. kello 16- 18 Paikka: Haartmaninkatu 8, Biomedicum 1, luentosali 1. Ohjelma löytyy tästä linkistä.