HUS palauttaa jäsenkunnilleen 47 miljoonaa euroa

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin valtuusto päätti, että tänä vuonna kertynyt ylijäämä palautetaan täysimääräisesti HUS:n jäsenkunnille. Ennusteen mukaan ylijäämää kertyy noin 47 miljoonaa euroa. Jo kesällä palautettiin 50 miljoonaa euroa.

Palautuksen suuruudesta äänestettiin valtuuston kokouksessa. Sosiaalidemokraattinen ryhmä teki vastaesityksen, että palautus olisi ollut 15 miljoonaa euroa pienempi eli 32 miljoonaa euroa. Samalla ryhmä esitti, että asiakasmaksuja ei koroteta vuonna 2018.

Hallituksen esityksen (47 miljoonan palautus) voitettua äänestyksessä hyväksyttiin seuraavana asiana ollut vuoden 2018 talousarvioesitys asiakasmaksukorotuksineen yksimielisesti. Asiakasmaksujen korotuksella HUS:lle saadaan 10 miljoonaa lisätuloja. Nämä lisätulot kohdistetaan tieteelliseen tutkimukseen sekä HUS:n palvelujen kehittämiseen. Tavoitteena on palvelujen saatavuuden parantaminen.

Vuonna 2018 HUS:n jäsenkuntien maksurasitus erikoissairaanhoidosta kasvaa 0,9 prosenttia verrattuna vuoden 2017 talousarvioon. Ennusteen mukaan Uudenmaan asukasmäärä kasvaa ensi vuonna yhdellä prosentilla, joten asukasta kohden laskettuna kuntien maksurasitus pysyy ennallaan.

Tarkastamaton pöytäkirja

Tietojärjestelmähäiriöistä on otettu opiksi11.1.2019 10:21Tiedote

Onnettomuustutkintakeskus julkaisi 11.1.2019 tutkintaselostuksen HUSissa marraskuussa 2017 tapahtuneista tietojärjestelmähäiriöistä. HUSissa oli 7.-8.11.2017 laaja tietoliikenteen häiriötilanne, joka vaikutti muun muassa potilastietojärjestelmien toimintaan. - Tilanne oli vakava ja vaikutusalue oli laaja. Sairaaloiden toimintaa kyettiin pääosin jatkamaan, vaikka osa ajanvarausvastaanotoista jouduttiin perumaan. Tilanne pysyi hallinnassa ja henkilökunta toimi ohjeistuksen mukaisesti, sanoo HUSin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi. Tapahtuneesta on kulunut runsas vuosi. Tapahtuneen jälkeen myös HUSissa tehtiin selvityksiä ja käynnistettiin toimintavarmuutta parantavien toimenpiteiden tekeminen. Myös valmiutta vastaavien ongelmien kohtaamiseen on parannettu. Henkilökunnan kanssa on käyty läpi jatkuvuussuunnitelmia. Uuden potilastietojärjestelmä Apotin suunnittelussa ja ohjeistuksessa on huomioitu tapahtumasta saatuja oppeja. HUS Tietohallinnossa on uusittu toimintaprosesseja, ohjeistusta