HUS panostaa tutkimustyöhön

- Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoitteisiin, Pitkäranta sanoi.

HUS pyrkii lisäämään rahoitusta myös monesta muusta kanavasta. Erilaisia hankkeita rahoitetaan esimerkiksi EU:n kautta saadulla rahalla. Jotta tätä kansainvälistä rahoitusta saataisiin lisää, HUSiin on palkattu muun muassa EU-koordinaattori.

- Esimerkiksi diabeteksen ja syövänhoidon huippututkimusta on rahoitettu paljon, mutta rahoitusta käytetään myös palvelujärjestelmätutkimukseen eli juuri siihen näyttöön perustuvaan arvioimiseen, jota suomalaisessa palvelujärjestelmässä tulee muuttaa ja kehittää, jotta kansansairauksien hoitotulokset paranisivat ja hoitoprosessit tulisivat potilaskeskeisimmiksi ja tehokkaammiksi, Pitkäranta sanoi.

Painopiste on ollut viime vuosina biopankkitutkimuksessa ja uutena strategisena hankkeena on hoitotieteen tutkimuskeskuksen perustaminen. HUS tekee aktiivista yhteistyötä kansainvälisten lääkeyritysten kanssa. Tästä esimerkkinä on HUSiin perusteilla oleva rokotekeskus.

- Yliopistolla käytetään lääketieteelliseen tutkimukseen 120 miljoonaa euroa vuodessa. Teemme paljon yhteistyötä HUSin kanssa, tarvitsemme välttämättä toisiamme. Sairaala ei voi tehdä tutkimusta yksin, mutta ei yliopistokaan voi tehdä tutkimusta ilman sairaalaa, lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen sanoi hallituksen kokouksessa.

Lääketieteellinen tiedekunta julkaisee päivittäin päivittyvää listaa uusista julkaisuista. Joka päivä julkaistaan keskimäärin seitsemän tutkimusta.

Hallituksen kokouksen pöytäkirja

Tervetuloa Siltasairaalan peruskiven muuraustilaisuuteen / Välkommen till murandet av Brosjukhusets grundsten21.9.2018 15:09Tiedote

Siltasairaalan peruskivi muurataan keskiviikkona 26.9.2018 klo 13.00–14.30 Meilahden sairaala-alueella Syöpätautien klinikan edustalla osoitteessa Haartmaninkatu 4, Helsinki. OHJELMA: Tervehdyspuhe Ulla-Marja Urho, HUSin hallituksen puheenjohtaja Valtiovallan tervehdys Paula Risikko, eduskunnan puhemies Käyttäjän puheenvuoro Jarkko Pajarinen, toimialajohtaja, HUS Tilaajan puheenvuoro Vesa Vainiotalo, kiinteistöjohtaja, HUS Pääurakoitsijan tervehdys Juha Toimela, varatoimitusjohtaja, SRV Peruskirjan lukeminen Aki Lindén, toimitusjohtaja, HUS Peruskiven muuraus Peruskiven muuraustilaisuuteen on medialla avoin pääsy. Tilaisuuden jälkeen julkaistaan lehdistötiedote ja faktapaketti kuvineen. Tilaisuuden jälkeen on myös mahdollisuus haastatteluihin. Median ilmoittautuminen: niina.kauppinen@hus.fi, 050 427 2040 tai mirkka.kujala@hus.fi, 050 595 3290 Haluatko tutustua työmaahan? Työmaahan ja täydessä vauhdissa olevaan sairaalarakentamiseen pääsee tutustumaan sovittaessa.Työmaavierailut: Heidi

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote