HUS panostaa tutkimustyöhön

HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa.

- HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa.

Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä.

Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä.

- Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoitteisiin, Pitkäranta sanoi.

HUS pyrkii lisäämään rahoitusta myös monesta muusta kanavasta. Erilaisia hankkeita rahoitetaan esimerkiksi EU:n kautta saadulla rahalla. Jotta tätä kansainvälistä rahoitusta saataisiin lisää, HUSiin on palkattu muun muassa EU-koordinaattori.

- Esimerkiksi diabeteksen ja syövänhoidon huippututkimusta on rahoitettu paljon, mutta rahoitusta käytetään myös palvelujärjestelmätutkimukseen eli juuri siihen näyttöön perustuvaan arvioimiseen, jota suomalaisessa palvelujärjestelmässä tulee muuttaa ja kehittää, jotta kansansairauksien hoitotulokset paranisivat ja hoitoprosessit tulisivat potilaskeskeisimmiksi ja tehokkaammiksi, Pitkäranta sanoi.

Painopiste on ollut viime vuosina biopankkitutkimuksessa ja uutena strategisena hankkeena on hoitotieteen tutkimuskeskuksen perustaminen. HUS tekee aktiivista yhteistyötä kansainvälisten lääkeyritysten kanssa. Tästä esimerkkinä on HUSiin perusteilla oleva rokotekeskus.

- Yliopistolla käytetään lääketieteelliseen tutkimukseen 120 miljoonaa euroa vuodessa. Teemme paljon yhteistyötä HUSin kanssa, tarvitsemme välttämättä toisiamme. Sairaala ei voi tehdä tutkimusta yksin, mutta ei yliopistokaan voi tehdä tutkimusta ilman sairaalaa, lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen sanoi hallituksen kokouksessa.

Lääketieteellinen tiedekunta julkaisee päivittäin päivittyvää listaa uusista julkaisuista. Joka päivä julkaistaan keskimäärin seitsemän tutkimusta.

Hallituksen kokouksen pöytäkirja

Päivitystyö aiheutti hidastumista ja toimintakatkoja HUSin potilastietojärjestelmään15.4.2019 17:18:23 EESTTiedote

HUSin potilastietojärjestelmä Uranukseen tehtiin kuluneena viikonloppuna suunniteltu päivitys. Päivitys sujui suunnitelmien mukaan, mutta maanantaiaamuna ennen kello yhdeksää käyttäjämäärien kasvettua alkoi ilmetä kirjautumisongelmia ja järjestelmän hitautta. Ongelmaa ryhdyttiin selvittämään korkealla prioriteetilla. Käyttäjiä ohjeistettiin siirtymään jatkuvuussuunnitelman mukaiseen toimintaan, joka käytännössä tarkoittaa käsin kirjaamista. Puoleen päivään mennessä ongelman syy oli saatu selville ja järjestelmän toiminta saatiin palautettua väliaikaisratkaisulla. Valitettavasti ongelmat alkoivat uudelleen iltapäivällä. Kello 16 mennessä potilastietojärjestelmän toiminta on taas saatu palautettua, mutta lopullinen korjaus on vielä tekemättä. - Potilastietojärjestelmän ongelmat ovat vaikeuttaneet ja hidastaneet potilaiden hoitoa. Yksittäisiä vastaanottoja ja toimenpiteitä on jouduttu perumaan päivän aikana, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi kertoo. Siihen saakka kunnes ongelmaan saadaan

Suu- ja hammassairauksien ilta- ja viikonloppupäivystys päättyy Kirurgisessa sairaalassa 14.4.2019. Päivystystoiminta jatkuu Haartmanin sairaalassa 15.4.2019. Haartmanin sairaalan osoite on Haartmaninkatu 4, rakennus 12. Suusairauksien terveydenhuollon virka-ajan ulkopuolinen päivystys palvelee pääkaupunkiseudun kuntien (Helsinki, Vantaa, Espoo, Kirkkonummi, Kauniainen, Sipoo) asukkaita arki-iltaisin sekä lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä. Suusairauksien virka-ajan ulkopuolinen päivystys on tarkoitettu kaikille kiireellistä ensiapuhoitoa tarvitseville potilaille. Hoidon tarpeen kiireellisyys arvioidaan puhelimessa. Hammaslääkäripäivystykseen hakeudutaan soittamalla ajanvarauksen puhelinnumeroon 09 471 71110. Arki-iltana ajanvaraus toimii klo 14.00 – 21.00. Lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä ajanvaraus toimii klo 8.00 – 21.00. Yöpäivystys Suu- ja hammassairauksien yöpäivystys toimii klo 21.00-7.00, Töölön sairaalan tapaturma-asemalla suu- ja leukakirurgian päivystyksen yhteyd