HUS saavutti tavoitemäärän viime vuoden asiakaspalautteissa
Tekstiviestipalautteita saatiin vuodessa lähes 160 000. Tekstiviestillä kysytään, saiko potilas selkeät jatkohoito-ohjeet, suosittelisiko hän sairaalaa tai yksikköä sekä annetaan mahdollisuus antaa avointa palautetta. Yksiköt voivat näiden lisäksi kysyä toimintaansa koskevan kysymyksen. Noin puolet tekstiviestikyselyyn vastanneista on antanut avointa palautetta. Erityisesti avoimiin kysymyksiin tulleista vastauksista on saatu arvokasta lisätietoa toiminnan kehittämiseen.
Tekstiviestikyselyiden lisäksi palautetta kerätään sekä kohdennetuilla kyselyillä että jatkuvasti avoinna olevien kyselyiden, kuten verkkosivun palautelomakkeen, kautta. Vuoden 2019 kokonaisluvussa on mukana kaikkien kanavien kautta kerätty asiakaspalaute. Lukuun on laskettu myös Terveyskylä.fi -palvelusta saatu palaute. Kaikkien kanavien kautta saadusta avoimesta palautteesta yli 80 % oli joko kiittävää tai neutraalia, 16 % puolestaan kriittistä palautetta.
Isommasta palautemäärästä tarkempia päätelmiä
Asiakaspalautteen määrää haluttiin kasvattaa, koska palautetta saatiin aikaisemmin vähän suhteessa hoidettujen potilaiden määrään. ”Suuremmasta palautemäärästä pystytään tekemään paremmin johtopäätöksiä palvelun laadusta”, sanoo kehittämisjohtaja Visa Honkanen.
Vuoden 2020 tavoitteena on kytkeä asiakaspalautteet kiinteämmin osaksi palveluiden kehittämistä, jota HUSissa tehdään lean-menetelmää hyödyntäen. ”Parannamme myös teknisiä valmiuksia yhdistellä asiakaspalautteiden tuloksia muihin toiminnan mittareihin”, linjaa Visa Honkanen. Honkanen pitää olennaisena myös sitä, että asiakaspalautteen pyytäminen potilailta ja heidän omaisiltaan tulee osaksi hoitotyön rutiineja.
Myös palautteen keräämisen tapoja kehitetään jatkuvasti. Huomiota on kiinnitetty esimerkiksi kyselyiden rakenteisiin. Palautekyselyiden kehittäminen jatkuu vuonna 2020.
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme