HUS

HUS saavutti tavoitemäärän viime vuoden asiakaspalautteissa

Jaa

HUSissa asetettiin vuoden 2019 tavoitteeksi kerätä 200 000 asiakaspalautetta. Tavoite saavutettiin: palautteita kertyi lähes 236 000. Palautteen määrää kasvatti erityisesti voimakkaasti lisääntynyt tekstiviestipalautteen määrä.

Tekstiviestipalautteita saatiin vuodessa lähes 160 000. Tekstiviestillä kysytään, saiko potilas selkeät jatkohoito-ohjeet, suosittelisiko hän sairaalaa tai yksikköä sekä annetaan mahdollisuus antaa avointa palautetta. Yksiköt voivat näiden lisäksi kysyä toimintaansa koskevan kysymyksen. Noin puolet tekstiviestikyselyyn vastanneista on antanut avointa palautetta. Erityisesti avoimiin kysymyksiin tulleista vastauksista on saatu arvokasta lisätietoa toiminnan kehittämiseen.

Tekstiviestikyselyiden lisäksi palautetta kerätään sekä kohdennetuilla kyselyillä että jatkuvasti avoinna olevien kyselyiden, kuten verkkosivun palautelomakkeen, kautta. Vuoden 2019 kokonaisluvussa on mukana kaikkien kanavien kautta kerätty asiakaspalaute. Lukuun on laskettu myös Terveyskylä.fi -palvelusta saatu palaute. Kaikkien kanavien kautta saadusta avoimesta palautteesta yli 80 % oli joko kiittävää tai neutraalia, 16 % puolestaan kriittistä palautetta.

Isommasta palautemäärästä tarkempia päätelmiä

Asiakaspalautteen määrää haluttiin kasvattaa, koska palautetta saatiin aikaisemmin vähän suhteessa hoidettujen potilaiden määrään. ”Suuremmasta palautemäärästä pystytään tekemään paremmin johtopäätöksiä palvelun laadusta”, sanoo kehittämisjohtaja Visa Honkanen.

Vuoden 2020 tavoitteena on kytkeä asiakaspalautteet kiinteämmin osaksi palveluiden kehittämistä, jota HUSissa tehdään lean-menetelmää hyödyntäen. ”Parannamme myös teknisiä valmiuksia yhdistellä asiakaspalautteiden tuloksia muihin toiminnan mittareihin”, linjaa Visa Honkanen. Honkanen pitää olennaisena myös sitä, että asiakaspalautteen pyytäminen potilailta ja heidän omaisiltaan tulee osaksi hoitotyön rutiineja.

Myös palautteen keräämisen tapoja kehitetään jatkuvasti. Huomiota on kiinnitetty esimerkiksi kyselyiden rakenteisiin. Palautekyselyiden kehittäminen jatkuu vuonna 2020.

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme