HUS siirtyy etävastaanottojen käyttöön
Koronaepidemiatilanne aiheuttaa muutoksia HUSin vastaanottokäytäntöihin. Potilaiden palvelun turvaamiseksi sekä potilaiden ja henkilöstön suojaamiseksi otetaan käyttöön etävastaanotot. Toimitusjohtajan linjauksella kaikki potilasvastaanotot, jotka eivät välttämättä vaadi fyysistä käyntiä, korvataan etävastaanotoilla 27.3.2020 alkaen. Etävastaanotot otetaan käyttöön kaikissa HUSin sairaaloissa ja yksiköissä
Hoitava yksikkö ilmoittaa potilaalle vastaanottoajan muuttumisesta etävastaanotoksi sekä ohjeistaa tarkemmin sen toteuttamistavasta. Etävastaanotto voidaan toteuttaa usealla tietoturvallisella tavalla. Myös puhelinvastaanottoa voidaan käyttää, jos se on potilaalle helpompi tai ainoa käytettävissä oleva vaihtoehto.
”Emme toivo potilaiden peruuttavan vastaanottoaikoja, vaan neuvomme odottamaan rauhassa yhteydenottoa meiltä”, toteaa johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi.
”Digitaalisten palveluiden, kuten etävastaanottojen, kehittäminen ja laajamittainen käyttöönotto on yksi strategisista päämääristämme. Tähän oli jo valmistauduttu, epidemiatilanne vain vauhdittaa sen etenemistä”, täydentää kehittämisjohtaja Visa Honkanen.
HUS Palvelubotti neuvoo myös etävastaanotolle
Koronavirustilanne elää päivittäin ja myös potilasohjeita joudutaan sen vuoksi päivittämään jatkuvasti. Parantaakseen potilaiden palvelua ja helpottaakseen ajantasaisten ja oikeiden ohjeiden löytymistä HUS on avannut Palvelubotin. Palvelubotti tarjoaa HUSin palveluihin liittyvää automatisoitua informaatiota, neuvontaa ja ohjausta erityisesti koronaepidemian aikana ja opastaa muun muassa etävastaanottojen käyttöön.
HUS Palvelubotti toimii www.hus.fi -etusivulla sekä www.hus.fi/potilaalle -sivuilla, ja se informoi potilaita vuorovaikutteisella tavalla. Palvelu vähentää puheluita sekä palveluohjauksen tarvetta eri erikoisaloilla, ja tulee helpottamaan myös etävastaanotoille ohjaamista.
Palvelubottia päivitetään muuttuvien ohjeiden mukaisesti epidemian edetessä.
Lisätietoja
Visa Honkanen, kehittämisjohtaja, HUS, visa.honkanen@hus.fi, p. 050 427 5023
Sirpa Arvonen, vastuualuejohtaja, HUS Tietohallinto, sirpa.arvonen@hus.fi, p. 050 4074544
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme