HUS

HUS siirtyy etävastaanottojen käyttöön

Jaa
Kaikki potilasvastaanotot, jotka eivät välttämättä vaadi fyysistä käyntiä, korvataan etävastaanotoilla. Muutoksella suojataan sekä potilaita että henkilöstöä koronavirusepidemian aikana. Etävastaanottoihin siirrytään kaikissa HUSin sairaaloissa ja yksiköissä. Samalla otetaan käyttöön potilaille tarkoitettu HUS Palvelubotti.

Koronaepidemiatilanne aiheuttaa muutoksia HUSin vastaanottokäytäntöihin. Potilaiden palvelun turvaamiseksi sekä potilaiden ja henkilöstön suojaamiseksi otetaan käyttöön etävastaanotot. Toimitusjohtajan linjauksella kaikki potilasvastaanotot, jotka eivät välttämättä vaadi fyysistä käyntiä, korvataan etävastaanotoilla 27.3.2020 alkaen. Etävastaanotot otetaan käyttöön kaikissa HUSin sairaaloissa ja yksiköissä

Hoitava yksikkö ilmoittaa potilaalle vastaanottoajan muuttumisesta etävastaanotoksi sekä ohjeistaa tarkemmin sen toteuttamistavasta. Etävastaanotto voidaan toteuttaa usealla tietoturvallisella tavalla. Myös puhelinvastaanottoa voidaan käyttää, jos se on potilaalle helpompi tai ainoa käytettävissä oleva vaihtoehto.

”Emme toivo potilaiden peruuttavan vastaanottoaikoja, vaan neuvomme odottamaan rauhassa yhteydenottoa meiltä”, toteaa johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi.

”Digitaalisten palveluiden, kuten etävastaanottojen, kehittäminen ja laajamittainen käyttöönotto on yksi strategisista päämääristämme. Tähän oli jo valmistauduttu, epidemiatilanne vain vauhdittaa sen etenemistä”, täydentää kehittämisjohtaja Visa Honkanen.

HUS Palvelubotti neuvoo myös etävastaanotolle

Koronavirustilanne elää päivittäin ja myös potilasohjeita joudutaan sen vuoksi päivittämään jatkuvasti. Parantaakseen potilaiden palvelua ja helpottaakseen ajantasaisten ja oikeiden ohjeiden löytymistä HUS on avannut Palvelubotin. Palvelubotti tarjoaa HUSin palveluihin liittyvää automatisoitua informaatiota, neuvontaa ja ohjausta erityisesti koronaepidemian aikana ja opastaa muun muassa etävastaanottojen käyttöön.

HUS Palvelubotti toimii www.hus.fi -etusivulla sekä www.hus.fi/potilaalle -sivuilla, ja se informoi potilaita vuorovaikutteisella tavalla. Palvelu vähentää puheluita sekä palveluohjauksen tarvetta eri erikoisaloilla, ja tulee helpottamaan myös etävastaanotoille ohjaamista.

Palvelubottia päivitetään muuttuvien ohjeiden mukaisesti epidemian edetessä.

Lisätietoja

Visa Honkanen, kehittämisjohtaja, HUS, visa.honkanen@hus.fi, p. 050 427 5023

Sirpa Arvonen, vastuualuejohtaja, HUS Tietohallinto, sirpa.arvonen@hus.fi, p. 050 4074544

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye