Hushållens aktieinvesteringar ökade under 2019

De finländska hushållen ägde vid utgången av december 2019 börsnoterade aktier till ett värde av 39,0 miljarder euro. Hushållens innehav av noterade aktier ökade med över 6 miljarder euro under 2019. Värdet på aktieinnehaven ökade med 5,7 miljarder euro i och med den positiva marknadsutvecklingen. Därtill investerade hushållen under 2019 nytt kapital i aktier för 0,6 miljarder euro netto. Över 90 % av aktieinvesteringarna hänförde sig till inhemska företag.

Under 2019 var den månatliga ökningen i hushållens aktieinnehav som störst i januari, då innehaven ökade med 2,3 miljarder euro. I december 2019 steg värdet på aktieinnehaven med 1,4 miljarder euro och hushållen sålde under månaden aktier för 0,1 miljarder euro netto mer än de köpte.

Trots värdeökningen i aktieinvesteringarna och de nya investeringarna var hushållens noterade aktieinnehav under 2019 fortfarande något mindre än i augusti 2018 eller maj 2017, då hushållens innehav uppgick till 39,1 miljarder euro.

Utöver de direkta aktieinvesteringarna äger de finländska hushållen indirekt börsnoterade aktier genom investeringar i investeringsfonder. Vid utgången av december 2019 hade hushållen investeringar i finskregistrerade aktiefonder[1] till ett värde av 8,8 miljarder euro. Investeringarna i aktiefonder ökade med 1,8 miljarder euro under 2019. Ökningen kan till största delen tillskrivas den positiva utvecklingen på aktiemarknaden. Dessutom var hushållens teckningar 0,2 miljarder netto större än deras inlösen från aktiefonderna under 2019. Hushållen har därtill indirekta aktieinvesteringar exempelvis genom blandfonder. En betydande andel av hushållens indirekta aktieinvesteringar genom investeringsfonder hänför sig till utländska börsnoterade aktier.

Hushållens tillgångar kanaliseras till investeringsfonder och vidare till aktier också genom fondanknutna försäkringsavtal som ingåtts med försäkringsföretag. Via fondanknutna försäkringsavtal med försäkringsföretag hade hushållen investeringar i aktiefonder för uppskattningsvis 10 miljarder euro och direkta investeringar i noterade aktier för 0,8 miljarder euro.

Närmare upplysningar lämnas av

Antti Alakiuttu, telefon 09 183 2495, e-post: antti.alakiuttu(at)bof.fi,
Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395 , e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/Sparande-och_investering/.

Nästa publiceringstillfälle 14.5.2020 kl. 13.

[1] I form av investeringsfonder.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Bank of Finland to transfer EUR 188 million to the State20.3.2020 11:00:00 EETPress release

The Parliamentary Supervisory Council has today confirmed the Bank of Finland’s financial statements for 2019 and has decided that EUR 188 million be transferred to the State. The Bank of Finland’s profit for 2019 is EUR 320 million. The Bank’s income derives from the implementation of monetary policy and investment of financial assets. Income covers the Bank’s operating expenses and provisions.