Hushållens aktieinvesteringar ökade under 2019

De finländska hushållen ägde vid utgången av december 2019 börsnoterade aktier till ett värde av 39,0 miljarder euro. Hushållens innehav av noterade aktier ökade med över 6 miljarder euro under 2019. Värdet på aktieinnehaven ökade med 5,7 miljarder euro i och med den positiva marknadsutvecklingen. Därtill investerade hushållen under 2019 nytt kapital i aktier för 0,6 miljarder euro netto. Över 90 % av aktieinvesteringarna hänförde sig till inhemska företag.

Under 2019 var den månatliga ökningen i hushållens aktieinnehav som störst i januari, då innehaven ökade med 2,3 miljarder euro. I december 2019 steg värdet på aktieinnehaven med 1,4 miljarder euro och hushållen sålde under månaden aktier för 0,1 miljarder euro netto mer än de köpte.

Trots värdeökningen i aktieinvesteringarna och de nya investeringarna var hushållens noterade aktieinnehav under 2019 fortfarande något mindre än i augusti 2018 eller maj 2017, då hushållens innehav uppgick till 39,1 miljarder euro.

Utöver de direkta aktieinvesteringarna äger de finländska hushållen indirekt börsnoterade aktier genom investeringar i investeringsfonder. Vid utgången av december 2019 hade hushållen investeringar i finskregistrerade aktiefonder[1] till ett värde av 8,8 miljarder euro. Investeringarna i aktiefonder ökade med 1,8 miljarder euro under 2019. Ökningen kan till största delen tillskrivas den positiva utvecklingen på aktiemarknaden. Dessutom var hushållens teckningar 0,2 miljarder netto större än deras inlösen från aktiefonderna under 2019. Hushållen har därtill indirekta aktieinvesteringar exempelvis genom blandfonder. En betydande andel av hushållens indirekta aktieinvesteringar genom investeringsfonder hänför sig till utländska börsnoterade aktier.

Hushållens tillgångar kanaliseras till investeringsfonder och vidare till aktier också genom fondanknutna försäkringsavtal som ingåtts med försäkringsföretag. Via fondanknutna försäkringsavtal med försäkringsföretag hade hushållen investeringar i aktiefonder för uppskattningsvis 10 miljarder euro och direkta investeringar i noterade aktier för 0,8 miljarder euro.

Närmare upplysningar lämnas av

Antti Alakiuttu, telefon 09 183 2495, e-post: antti.alakiuttu(at)bof.fi,
Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395 , e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/Sparande-och_investering/.

Nästa publiceringstillfälle 14.5.2020 kl. 13.

[1] I form av investeringsfonder.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

ECB Monetary policy decisions11.4.2024 15:19:00 EEST | News

ECB press release 11 April 2024 The Governing Council today decided to keep the three key ECB interest rates unchanged. The incoming information has broadly confirmed the Governing Council’s previous assessment of the medium-term inflation outlook. Inflation has continued to fall, led by lower food and goods price inflation. Most measures of underlying inflation are easing, wage growth is gradually moderating, and firms are absorbing part of the rise in labour costs in their profits. Financing conditions remain restrictive and the past interest rate increases continue to weigh on demand, which is helping to push down inflation. But domestic price pressures are strong and are keeping services price inflation high. The Governing Council is determined to ensure that inflation returns to its 2% medium-term target in a timely manner. It considers that the key ECB interest rates are at levels that are making a substantial contribution to the ongoing disinflation process. The Governing Counci