HUSin hallituksen päätökset 15.11.2021: Jäsenkuntien maksuosuudet alle talousarvion

HUS koordinoi psykososiaalisten palveluiden kokonaisuutta Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa.

Taloudella vakaa pohja

Hallitus käsitteli talouden ja toiminnan seurantaraportin tammi- ja syyskuun väliseltä ajalta. Kiireettömän hoidon lähetemäärät kasvoivat 7,2 % edellisvuodesta. Erikoissairaanhoidon päivystyskäyntien määrä puolestaan väheni 1,2 % edelliseen vuoteen verrattuna. Vuodeosastohoitoa odottavien potilaiden kokonaismäärä oli syyskuun lopussa 4,7 % edellistä vuotta korkeampi. Yli kuusi kuukautta hoitoa odottavien potilaiden määrä kuitenkin väheni 33,3 % edellisvuodesta. Erikoisaloista eniten yli kuusi kuukautta hoitoa odottaneita oli kirurgiaan ja silmätaudeille, aivan kuten aikaisempinakin vuosina.

Tammi-syyskuussa jäsenkuntien maksuosuuslaskutus, sisältäen ostopalvelut, alitti talousarvion 4,5 %. Sitovat nettokulut puolestaan alittivat talousarvion 4,2 % ja pienenivät edellisvuoteen verrattuna 4,4 %. Toimintakulut alittivat tammi-syyskuussa talousarvion 0,7 %.

Lisätietoja:
Talousjohtaja Jari Finnilä, jari.finnila@hus.fi

HUS ja hyvinvointialueet kehittävät psykososiaalisia palveluita

Hallitus hyväksyi periaatepäätöksenään hyvinvointialueiden tekemät psykososiaalisten palveluiden hankesuunnitelmat. Hankkeen avulla kehitetään HYKS-erityisvastuualueella tulevaisuudessa toimivien hyvinvointialueiden kanssa perustason psykososiaalisten palveluiden saatavuutta ja laatua. Kokonaisuus on osa Tulevaisuuden sote-keskus -hanketta, jolle sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt rahoitusta.

Hankejohtaja Samuli Saarni ja toimialajohtaja Jesper Ekelund esittelivät HUSin hallitukselle asiaan liittyen Terapiat etulinjaan -hanketta.

Lisätietoja:
Toimialajohtaja Jesper Ekelund, jesper.ekelund@hus.fi

Pöytäkirja ja päätökset

HUSin mediapalvelun yhteystiedot

Personer med sällsynta cancersjukdomar får stöd av det europeiska kompetensnätverket2.12.2021 09:11:02 EET | Tiedote

HUS Cancercentrum har godkänts som en del av det europeiska kompetensnätverket (European Reference Network ERN). Med hjälp av nätverket får Cancercentret bättre information om de nya behandlingsformerna för sällsynta cancerformer, eftersom nätverket omfattar experter på sällsynta cancerfall runtom i Europa. Allt fler personer som lider av sällsynt cancer har tillgång till specialkompetens.