HUSin hallitus esittää uudeksi toimitusjohtajaksi Jari Petäjää

HUS-kuntayhtymän hallitus esittää, että HUSin uudeksi toimitusjohtajaksi valitaan HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja Jari Petäjä. Hallitus päätti asiasta äänestyksen jälkeen tämäniltaisessa kokouksessaan.

Dosentti Jari Petäjä, 55, on koulutukseltaan lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri. Petäjä on työskennellyt HUSissa vuodesta 1992 lähtien, viimeiset 10 vuotta johtaen HUSin suurinta tulosyksikköä.

Petäjä on tullut tunnetuksi erityisesti Uuden lastensairaalan rakennushankkeesta. Hän vakuutti lukuisat tahot sairaalan välttämättömyydestä ja hän on ollut yksi keskeisistä henkilöistä sairaalahankkeen toteutumisessa nopealla aikataululla.

Petäjä on kuulunut HUSin johtajistoon kauan ja hän tuntee talon ja sen toiminnan hyvin. Petäjä on myös kansainvälisesti verkostoitunut.

Hallitus esittää Petäjän valintaa valtuustolle, joka kokoontuu 14. elokuuta. Toimitusjohtajan virka tuli avoimeksi, koska nykyisen toimitusjohtajan Aki Lindénin toimikausi päättyy tämän vuoden lopussa.

Linkki kokouksen pöytäkirjaan.

Edit 28.6.2018: korjattu valtuuston kokouksen päivämäärä.

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote

Aiemmin lähetetystä tiedotteesta puuttui sana "miljoonan" Suomen hallitus on asettanut... lauseesta. HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoi

HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 18:58Uutinen

HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoitteisiin, Pitkäranta sanoi. HUS pyrkii lisäämään rahoitusta myös monesta muusta kanavasta. Erilaisia