HUSin hankintoja tehostetaan uuden johdon alaisuudessa

HUS siirtää Hankinnat -yksikön uuden johdon alaisuuteen tavoitteena nopeuttaa hankintavelan poistamista. Hankinnan määräaikaiseksi johtajaksi on valittu Leena Koponen.

Hankintojen hallinnollisen siirron taustalla on ennen kaikkea tarve nopeuttaa vuosien varrella syntyneen hankintavelan poistamista. Muutoksella halutaan myös tukea hankintojen pitkäaikaista kehittämistä. Hankinnat -yksikössä työskentelee 61 henkilöä, jotka siirtyvät 1.7.2021 Logistiikasta yhtymähallintoon.

“Meillä työskentelee taitavia hankinta-alan ammattilaisia, jotka ovat toimineet hankalassa tilanteessa parhaansa mukaan. Meille on kuitenkin kertynyt aikaisempien toimintatapojen vuoksi hankintavelkaa, jonka poistamista pyrimme nopeuttamaan. Tämä on myös ollut HUSin hallituksen linjaus”, johtaja Leena Koponen kertoo.

Terveystieteiden tohtori, MBA Leena Koponen on toiminut aikaisemmin Porvoon sairaanhoitoalueella johtajana. Hän johtaa Hankinnat -yksikköä määräaikaisesti vuoden 2022 loppuun saakka.

Koponen vakuuttaa, että henkilöstön työllä on HUSin johdon ja päättäjien tuki.

“Olemme saaneet jo paljon aikaan, ja nyt pyrimme entistä parempaan suoritukseen. Yhdessä asiakkaidemme kanssa etsimme uusia tapoja tukea toiminnan pitkäjänteistä kehittämistä. Tavoitteena on olla sosiaali- ja terveydenhuollon hankintojen edelläkävijä Suomessa”, Koponen sanoo.

HUSissa on Suomen suurin sote-alan hankintayksikkö, hankintojen kokonaismäärä ollessa noin miljardi euroa vuodessa. Yksikkö kilpailuttaa kaikki HUSin hoito- ja yleistarvikkeiden, lääkintälaitteiden sekä kaluston ja palvelujen hankinnat. Lisäksi kilpailutetaan sopimusten mukaan erityisvastuualueiden ja kunta-asiakkaiden sotetoimialojen hankinnat.

Toimintaa avoimesti ja tehokkaasti

Yksikön siirron taustalla ovat ongelmat, joita HUSilla on ollut hankintojen lainmukaisessa toteuttamisessa.

Sisäisen tarkastuksen tuoreen raportin mukaan kaikkia säännösten vastaisia hankintoja ei ole vieläkään tunnistettu, osa on myöhässä ja keskeneräisten hankintojen määrä ylittää arvioidun hankintapäätöskapasiteetin.

“Raportin havainnot ja suositukset ovat erittäin arvokkaita ja hyödynnämme ne täysimääräisesti. Tältä pohjalta keskitymme nyt toiminnan parantamiseen ja sen kautta asetettujen hankintatavoitteiden toteuttamiseen”, Koponen painottaa.

Lisätietoja medialle:

HUSin mediapalvelun yhteystiedot: www.hus.fi/ajankohtaista/medialle

Leena Koponen, johtaja, Hankinnat
leena.koponen@hus.fi

Huvudstadsregionen övergick till coronavirusepidemins fas för samhällsspridning, övriga Nyland fortfarande i accelerationsfasen3.8.2021 19:29:00 EEST | Tiedote

Vid mötet för Nylands regionala samordningsgrupp konstaterades 3.8.2021 att Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla uppfyller kriterierna för coronavirusepidemins fas för samhällsspridning. I de övriga kommunerna i Nyland har epidemiläget försämrats, men det är bättre än i huvudstadsregionen. De befinner sig fortfarande i accelerationsfasen.

Uudenmaan koronakoordinaatioryhmän näkemyksen mukaan HUS-alue on leviämisvaiheen kynnyksellä30.7.2021 11:07:23 EEST | Tiedote

Koronavirustartunnat ovat nyt kuudetta viikkoa kasvussa Uudellamaalla. Alueellinen koronakoordinaatioryhmä on huolissaan kasvavista tartuntamääristä paitsi nuorten aikuisten myös hieman vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Ryhmän näkemys on, että HUS-alue on nyt leviämisvaiheen kynnyksellä. Näkemys perustuu voimassaolevaan kansalliseen koronastrategiaan. Asiaan liittyvät päätökset pyritään tekemään ensi viikolla.

Viiveitä Finentry-koronatestituloksien välittymisessä Oulun seudulla29.7.2021 18:58:49 EEST | Tiedote

Suomeen maahantulijat ohjataan käyttämään Finentry-palvelua osoitteessa www.finentry.fi koronatestin ajanvaraukseen. Palvelu opastaa ajanvarauksen tekemisessä. Oulun seudulla Finentryn kautta tehty ajanvaraus ohjautuu Pihlajalinnan Isokadun ja Rehapoliksen koronanäytteenottopisteisiin. Näissä pisteissä koronatesteissä käyneiden maahantulijoiden koronatestitulosten saamisessa on ilmennyt satunnaisia viiveitä viikoilla 28- 30. Viiveet johtuivat Finentry-palvelussa olleesta ohjelmointivirheestä, jonka ohjelmiston tekninen toteuttaja HUS Tietohallinto on korjannut 27.7.2021. Finentry-palvelu pahoittelee virheestä aiheutunutta haittaa. Ongelma ei ole koskettanut muita Pihlajalinnan koronanäytteissä käyneitä asiakkaita eikä muualla Suomessa Finentry-näytteenottopisteissä käyneitä asiakkaita. Mikäli maahantulija ei ole saanut Finentry-palvelusta testitulosta 48 tunnin kuluessa näytteenotosta, hän voi olla yhteydessä numeroon 09 471 80918 arkisin klo 11.30- 15.30 välisenä aikana tai tarvittaes