HUSin johtamalle syöpähoitojen vaikuttavuutta parantavalle hankkeelle merkittävä EU-rahoitus

EU on myöntänyt 7 miljoonaa euroa HUSin johtamalle tutkimus- ja kehittämishankkeelle, jonka tavoitteena on saada eurooppalaisissa syöpäsairaaloissa kerätty data entistä tehokkaammin käyttöön. Potilaille tämä tarkoittaa vaikuttavampaa, turvallisempaa ja yksilöllisempää syövänhoitoa.
Kuva: HUS.

”Syöpähoitojen kehittämiseksi tarvitaan reaaliaikaista tietoa niiden arkivaikuttavuudesta”, sanoo Syöpäkeskuksen toimialajohtaja, dosentti Johanna Mattson.

HUSin Syöpäkeskuksen johtamassa ONCOVALUE-hankkeessa lisätään eurooppalaisten syöpäsairaaloiden kyvykkyyttä kerätä omien potilaiden hoitotuloksia vaivattomasti ja viiveettä. Potilastiedon järjestelmällinen kerääminen ja arviointi on perusta syöpähoitojen kehittämiselle ja hoitotulosten parantamiselle. Systemaattinen tiedon hyödyntäminen auttaa myös viranomaisia tekemään päätöksiä uusien syöpähoitojen käyttöönotosta. Parhaimmillaan hanke voi nopeuttaa tehokkaiden uusien lääkehoitojen käyttöönottoa. Toisaalta voidaan tunnistaa potilasryhmiä, jotka eivät hyödy hoidosta, jolloin hoitoja pystytään kohdentamaan niistä hyötyville.

Hanke alkaa tammikuussa 2023. Syöpäkeskuksen lisäksi mukana on neljä merkittävää syöpäsairaalaverkostoa ja -sairaalaa Hollannista, Tanskasta, Portugalista ja Italiasta sekä teknologiayrityksiä. Teknologiayritykset pyrkivät kehittämään uusia tekoälyä hyödyntäviä työkaluja potilashoidossa syntyvän datan mahdollisimman automatisoituun keruuseen ja analytiikkaan. Hankkeen myötä syntyvistä uusista tiedon keräämisen ja analysoinnin malleista tiedotetaan ja järjestetään koulutusta myös maailman suurimman syöpäsairaalaverkoston (European Organization for Cancer Institutes = OECI) muille sairaaloille.

ONCOVALUE perustuu arvo- eli vaikuttavuusperustaiseen toimintamalliin, jossa terveydenhuollon arvo määräytyy mittaamalla hoidolla saavutettua terveyshyötyä, ei vain hoidon kustannuksia tai palvelujen määrää. Pitkällä aikavälillä vaikuttavuuteen pohjautuva malli auttaa vähentämään syövän hoidon kasvavaa taakkaa EU:ssa ja maailmanlaajuisesti.

ONCOVALUE konsortio: HUS (Suomi), Stichting Het Nederlands Kanker Instituut-Anton (Alankomaat), Elevate BV (Alankomaat), IQVIA Solutions BV (Hollanti), Rigshospitalet Copenhagen University Hospital (Tanska), BC Platforms Ltd Oy (Suomi), Siemens Healthcare GMBH (Saksa), Instituto Portugues De Oncologia Do Porto Fran (Portugali), Istituto Romagnolo Per Lo Studio Dei Tumori ”Dino Amadori”(Italia), Ciaotech Srl (Italia), Ttopstart BV (Alankomaat).

Lisätietoja:

Johanna Mattson, toimialajohtaja, HUS Syöpäkeskus, puh. 050 427 9165, etunimi.sukunimi@hus.fi

Kuva: HUS.