HUSin julkinen vastine Ylen MOT-ohjelmaan "Hätähuutoja uudesta lastensairaalasta"

Ylen MOT-ohjelmassa 9.9.2019 esitetään lukuisa määrä väitteitä Uuteen lastensairaalaan liittyen. HUS haluaa tarkentaa ohjelmassa esitettyjä näkökantoja. Julkinen vastine löytyy HUSin verkkosivuilta.

Tiedottaja Jonna Suometsä, p. 050 464 8658, jonna.suometsa@hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUSissa todettu koronavirustartunta26.2.2020 19:29:36 EETTiedote

HUSiin hoitoon hakeutuneella työikäisellä suomalaisella naisella on todettu koronavirustartunta (COVID-19). Tartunta varmistui 26.2.2020 iltapäivällä. Tartunta on saatu Milanosta Pohjois-Italiasta. Potilas saapui Suomeen 23. helmikuuta ja hän otti vuorokautta myöhemmin yhteyttä terveydenhuoltoon. ”Potilas toimi ohjeiden mukaisesti ja otti puhelimitse ensin yhteyttä. Riskiarvion jälkeen hänet ohjattiin näytteenottoon”, HUSin infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen sanoo. Potilas on osastohoidossa HUSissa. Hän on kuumeinen, mutta hyväkuntoinen. Suomessa hänellä on ollut kontakteja vain kahteen henkilöön. Heidät on tavoitettu ja ohjeistettu pysymään kotioloissa ja heidän terveydentilaansa seurataan. ”Terveyden ja hyvinvoinnin laitos käy läpi tartunnan saaneen matkareittiä ja mahdollisiin lähikontakteihin ollaan yhteydessä. Tiedotamme tästä lisää huomenna”, sanoo THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen. ”HUSissa on varauduttu ja valmistauduttu erilaisiin epidemioihin jo aiemmin ja heti korona

HUSissa todettu koronavirustartunta26.2.2020 17:45:00 EETTiedote

HUSiin hoitoon hakeutuneella työikäisellä suomalaisella naisella on todettu koronavirustartunta (COVID-19). Tartunta varmistui 26.2.2020 iltapäivällä. Tartunta on saatu Milanosta Pohjois-Italiasta. Potilas on osastohoidossa HUSissa. Hän on kuumeinen, mutta hyväkuntoinen. HUS ja THL järjestävät aiheeseen liittyen tiedotustilaisuuden 26.2.2020 klo 18.30. Paikka on Puistosairaalan (entinen Lastenklinikka) Niilo Hallman -sali osoitteessa Stenbäckinkatu 11, Helsinki. THL seuraa kansainvälistä tilannetta ja päivittää tietoja sivulle: Ajankohtaista koronaviruksesta COVID-19

Apotti har som helhet fungerat enligt förväntningarna14.2.2020 16:40:06 EETTiedote

Patient- och klientdatasystemet Apotti har efter övergången den 1 februari som helhet fungerat enligt förväntningarna, även om det förekommit tekniska problem. Utifrån en anmälan från en användare 9.2 korrigerades ett dataskyddsfel i listorna över inskrivna patienter. Den positivaste överraskningen har varit att den nya dikteringsfunktionen som fungerar i realtid så snabbt blivit populär bland läkarna.