HUSin tarkastuslautakunta pitää välttämättömänä hankintojen, Apotin ja tietojohtamisen kehittämistä

HUSin valtuusto käsittelee tarkastuslautakunnan vuotta 2021 koskevan arviointikertomuksen 16.6.2022. Arviointikertomuksessa käsitellään muun muassa hoitoon pääsyä, strategian toimeenpanoa, hankintoja, rekrytointia, hoidon laatua, kaksikielisyysohjelmaa sekä HUS Diagnostiikkakeskusta ja HUS Tietohallintoa. Yhdessä pääkaupunkiseudun kuntien tarkastuslautakuntien kanssa arvioitiin iäkkäiden päivystyspotilaiden hoidon järjestämistä. Lisäksi on arvioitu tarkastuslautakunnan ja tilintarkastajan aiemmin antamien suositusten toteutumista.

Tarkastuslautakunta katsoo, että HUS on ydintoimintansa osalta pääosin hyvällä tasolla. Esimerkiksi koronapandemiaan liittyvät ajanvarauspalvelut toimivat hyvin, Liikkuva sairaala LiiSa -toimintamallin avulla on saatu hyviä tuloksia ikääntyneiden päivystyspotilaiden hoidossa, ja potilaiden antama arvio hoidon vaikuttavuudesta saadaan nyt sähköisesti.

Tarkastuslautakunta antaa hallitukselle 15 suositusta toiminnan kehittämiseksi. Lautakunta pitää välttämättömänä, että hoitoon pääsy varmistetaan lakisääteisten määräaikojen puitteissa. Myös hankinnat tulee saattaa lainmukaiselle tasolle ja varmistaa, että tarkastuslautakunnan aiemmin hankinnoista sekä hankintatoimesta antamat suositukset toimeenpannaan. Välttämätöntä on myös Apotin kehittäminen siten, että järjestelmälle asetetut tavoitteet saavutetaan. Lisäksi on seurattava Apotin vaikutuksia tuottavuuteen ja varmistettava, että järjestelmästä saadaan johtamisessa tarvittavat tiedot. Laitehankintoja varten perustetun osakkuusyhtiön vaikutuksia tulee seurata. Lisäksi tulee varmistaa, että tilintarkastajan antamat suositukset toteutuvat läpi organisaation.

Henkilöstön saatavuus on tulevaisuudessa yhä suurempi haaste. Tarkastuslautakunta pitää tärkeänä, että HUS etsii määrätietoisesti keinoja, joilla parannetaan organisaation vetovoimaisuutta.

Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2021 on julkaistu osoitteessa www.arviointikertomushus.fi.

Lisätietoja

Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Matti Parpala, p. 040 846 3847, matti.parpala@gmail.com

Arviointijohtaja Pirjo Räsänen, p. 040 416 4012, pirjo.rasanen@hus.fi