HUSin tehokkuus selittää Uudenmaan terveydenhuollon kustannuskurin

Uusimaa ja erityisesti Helsinki, Espoo ja Vantaa loistivat Kuntaliiton tekemässä kymmenen suuren kaupungin sosiaali- ja terveysmenojen kustannusvertailussa. Kolmikon erinomainen tulos selittyy lähes täysin kaupungeille tuotetun HUSin erikoissairaanhoidon kustannustehokkuudella.

Helsinki, Espoo ja Vantaa poikkesivat tuloksiltaan kaikista muista suurista kaupungeista Kuntaliiton tekemässä terveydenhuollon kustannusten vertailututkimuksessa. Näissä kolmessa kaupungissa nimenomaan erikoissairaanhoidon kustannuskehitys oli muita parempaa. Kustannukset olivat vuonna 2017 vuoteen 2016 verrattuna Helsingissä -7,4 %, Vantaalla -16 % ja Espoossa peräti -17,4 % mediaania pienemmät. Muissa suurissa kaupungeissa erikoisairaanhoidon kustannuskehitys oli pääsääntöisesti mediaania suurempi.

Vaikka perusterveydenhuollon vertailuluvut Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla kasvoivat tai pysyivät ennallaan, hillitsi HUS-kuntayhtymän kaupungeille tuottaman erikoissairaanhoidon kustannustehokkuus yhteenlaskettuja terveysmenoja. Kokonaiskustannusten ero mediaaniin oli Helsingissä -1,2 %, Espoossa -4,7 % ja Vantaalla -6,7 %. Tämä selittää siten myös koko Uudenmaan onnistumista kustannuskurissa. Asuuhan näissä kolmessa suuressa kaupungissa yhteensä 1,15 miljoonaa asukasta.

Muut kaupungit ja niille erikoissairaanhoidon palveluita tuottavat kuntayhtymät eivät kyenneet HUSin kaltaiseen kustannustehokkuuteen, mikä luonnollisesti vähensi merkittävästi kaupunkien onnistumista terveydenhuollon kokonaiskustannusten hillitsemisessä.

Kuntaliiton tekemässä kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksessa oli kaikkien kaupunkien yhteenlaskettu terveydenhuollon kustannusmuutos vuodesta 2017 vuoteen 2017 mediaanikustannuksiin verrattuna -0,7 %.

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote

Aiemmin lähetetystä tiedotteesta puuttui sana "miljoonan" Suomen hallitus on asettanut... lauseesta. HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoi

HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 18:58Uutinen

HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoitteisiin, Pitkäranta sanoi. HUS pyrkii lisäämään rahoitusta myös monesta muusta kanavasta. Erilaisia