HUS:n seuraava toimitusjohtaja hakuun

HUS:n hallitus päätti julistaa hakuun HUS:n seuraavan toimitusjohtajan viran. Asiaa ryhtyy valmistelemaan jo aiemmin perustettu luottamushenkilöistä koostuva toimikunta, joka pohtii haun aikataulua ja muita yksityiskohtia ja tuo ne päätettäväksi hallitukseen.

Virka vapautuu, kun nykyisen toimitusjohtajan Aki Lindénin toimikausi päättyy tämän vuoden lopussa. Lindénin toimikautta päätettiin jo kertaalleen jatkaa vuodella.

Toimitusjohtaja antoi ajankohtaiskatsauksen

Toimitusjohtaja Aki Lindén kertoi hallitukselle ajankohtaisista asioista, joita HUS:ssa on tällä hetkellä meneillään. Ensimmäiseksi hän puhui yhteistyöhankkeista HUS:n alueen kuntien kanssa. Yhteistyö on lähtenyt hyvin käyntiin sekä pienten että suurien kuntien kanssa.

- Mehän olemme olemassa potilaiden hoitoa varten ja sillä puolella on mennyt hyvin alkuvuonna 2018. Pari haastavaa tilannetta on kuitenkin koettu. Liukkaat kelit aiheuttivat ruuhkia Töölön sairaalaan. Myös Meilahden päivystyksen leikkausosastolla oli pari viikkoa sitten ruuhkaa, mutta tämäkin akuutti ongelma on nyt ohi, Lindén sanoi.

Apotti-hanke on loppusuoran alussa. Lindén kertoi, että hanke on aikataulussa ja Apotti otetaan käyttöön Peijaksen sairaalassa loppuvuodesta ja koko HUS:ssa vuoden 2020 alussa.

Lindén kertoi myös Tekesin rahoituksella tehdystä yritysyhteistyöstä, johon on panostanut HUS:n lisäksi toistakymmentä yritystä. Yhteistyö on lähtenyt hyvin käyntiin ja ensimmäinen tutkimushanke on saanut rahoittajilta vihreää valoa.

Atte Meretoja Neurokeskuksen johtoon

Hallitus päätti valita Atte Meretojan Hyksin uuden tulosyksikön, Neurokeskuksen, toimialajohtajaksi. Neurokeskus syntyi, kun Pää- ja kaulakeskus jakaantui vuoden alussa kahteen osaan. Nykyisin Hyksissä on 15 tulosyksikköä.

HUS tutkii henkilöstöasuntojen säätiöimistä

Hallitus päätti jatkaa työskentelyä henkilöstöasuntoja koskevien vaihtoehtojen selvittämiseksi. Vaihtoehdot ovat säätiön perustaminen tai myynti.

Säätiövaihtoehdossa HUS lahjoittaisi sille henkilöstöasuntonsa. Näin voitaisiin turvata henkilökunnan oikeus käyttää asuntoja nykyisillä ehdoilla, vaikka organisaatio muuttuisikin. Tavoitteena on, että säätiö ohjaisi vuokratuotot terveystieteelliseen tutkimukseen.

Myyntivaihtoehdossa yritettäisiin myydä asunnot niiden sijaintipaikkojen kunnille.

Hallitus oli päättänyt aikaisemmin, että tutkitaan vaihtoehtoja sille, miten HUS luopuu henkilöstöasuntojen omistamisesta ennen sote- ja maakuntauudistusta.

Asuntojen arvoksi on arvioitu runsaat sata miljoonaa euroa.

HUSin valtuusto kokoontuu torstaina 14.6. klo 913.6.2018 13:07Tiedote

Arvoisa vastaanottaja, HUS-kuntayhtymän valtuusto kokoontuu huomenna torstaina 14.6. klo 9 osoitteessa Biomedicum Helsinki 1, luentosali 2, Haartmaninkatu 8, P-kerros. Kokous on avoin ja median edustajat ovat tervetulleita paikalle. Valtuuston kokouksen jälkeen HUSin hallitus pitää oman kokouksensa klo 13 HUSin hallintokeskuksessa, Stenbäckinkatu 9. valtuuston esityslista hallituksen esityslista Terveisin Johanna Saukkomaa viestintäjohtaja