HUS:n vuosi 2017: Palvelut kasvoivat voimakkaasti, kulut kurissa

HUS:n vuoden 2017 tilinpäätös oli käsittelyssä HUS:n hallituksen tämän aamuisessa kokouksessa.

HUS:n tuottamat hoitopalvelut lisääntyivät viime vuonna merkittävästi. Sairaaloissa hoidettiin 541 623 eri potilasta. Tämä luku on 3,7 prosenttia suurempi kuin vuonna 2016. Erilaisten hoitojen määrä kasvoi vielä enemmän eli 4,5 prosenttia.

Luonnollisesti palvelujen kasvu näkyi myös kulujen kasvussa: lääke- ja tarvikekulut kasvoivat paitsi potilaiden lukumäärän takia, myös uusien aikaisempaa tehokkaampien lääkkeiden käyttöön oton myötä.

Henkilöstökulut alittivat budjetin muun muassa kiky-sopimuksen vaikutuksesta johtuen. Kaikkiaan HUS:n jäsenkuntien maksut HUS:lle lisääntyivät viime vuonna 1,8 prosenttia, mikä on merkittävästi vähemmän kuin tuotettujen palveluiden ja hoidettujen potilaiden määrän muutos.

Kokouksen pöytäkirja

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m