HUS:n vuosi 2017: Palvelut kasvoivat voimakkaasti, kulut kurissa

HUS:n vuoden 2017 tilinpäätös oli käsittelyssä HUS:n hallituksen tämän aamuisessa kokouksessa.

HUS:n tuottamat hoitopalvelut lisääntyivät viime vuonna merkittävästi. Sairaaloissa hoidettiin 541 623 eri potilasta. Tämä luku on 3,7 prosenttia suurempi kuin vuonna 2016. Erilaisten hoitojen määrä kasvoi vielä enemmän eli 4,5 prosenttia.

Luonnollisesti palvelujen kasvu näkyi myös kulujen kasvussa: lääke- ja tarvikekulut kasvoivat paitsi potilaiden lukumäärän takia, myös uusien aikaisempaa tehokkaampien lääkkeiden käyttöön oton myötä.

Henkilöstökulut alittivat budjetin muun muassa kiky-sopimuksen vaikutuksesta johtuen. Kaikkiaan HUS:n jäsenkuntien maksut HUS:lle lisääntyivät viime vuonna 1,8 prosenttia, mikä on merkittävästi vähemmän kuin tuotettujen palveluiden ja hoidettujen potilaiden määrän muutos.

Kokouksen pöytäkirja