Huuhkajat ottaa kantaa epäasiallisen käytöksen kitkemiseksi – Lämmittelypaidan selässä pysäyttävä numero

Palloliitto tutki nuorten jalkapalloilijoiden kokemuksia epäasiallisesta käyttäytymisestä. Nuorten kokeman tai havaitseman epäasiallisen käytöksen määrä näkyy tänään Huuhkajien lämmittelypaitojen selässä Nations Leaguen ottelussa Romaniaa vastaan.

Nuorille harrastajille suunnattu kyselytutkimus on osa Palloliiton ja Elisan yhteistä hanketta, jonka tavoitteena on viheltää epäasiallinen ja syrjivä käytös pois kentiltä ja sen laidoilta. Tutkimuksen mukaan jopa 62 prosenttia nuorista jalkapalloilijoista on kokenut tai havainnut epäasiallista tai syrjivää käytöstä lajin parissa.

Useimmiten syyllisiä epäasialliseen käytökseen ovat vastustajajoukkueen pelaajat tai valmentajat. Lisäksi törttöilyyn syyllistyvät oman joukkueen pelaajat, katsojat ja kentän laidalla ottelua seuraavat nuorten vanhemmat. Suurin osa nuorten kokemuksista tai havainnoista liittyy peleihin. Yleisin epäasiallisen käyttäytymisen muoto on häiritsevä puhe tai huutelu.

Palloliiton elo-syyskuussa sähköpostitse toteuttamaan tutkimukseen vastasi lähes 800 nuorta, 16-20 -vuotiasta jalkapalloilijaa. Vastaajista 65 prosenttia oli poikia tai nuoria miehiä ja 35 prosenttia tyttöjä tai nuoria naisia.

Hyvä uutinen on se, että noin 90 prosenttia tutkimukseen vastanneista pelaajista koki jalkapallon toimintaympäristön jokseenkin tai erittäin turvalliseksi, eikä tutkimuksessa noussut esiin yhtään fyysistä koskemattomuutta rikkonutta tekoa. Mutta viisi (5) prosenttia vastanneista koki olonsa jalkapalloharrastuksessa turvattomaksi. Se on yksiselitteisesti liikaa.

- Se on nuorelle kova paikka, jos hänelle tärkeässä harrastuksessa kohtaa arvostelua tai ivaamista. Erityisen tuomittavana pidän, jos näin käyttäytyy valmentaja tai aikuiset katsojat. Todelliseen lajikulttuuriin kuuluu vastustajan kunnioitus tiukassakin paikassa, Huuhkajien päävalmentaja Markku Kanerva muistuttaa.

Osoittaakseen tukensa nuorille, jotka ovat kokeneet epäasiallista käyttäytymistä jalkapallon parissa, Huuhkajat lämmittelevät Nations Leaguen ottelussa Romaniaa vastaan selässään luku 62. Niin monta prosenttia nuorista jalkapalloilijoista on kokenut tai havainnut epäasiallista käytöstä jalkapallon parissa. Pystymme parempaan.

Kyselytutkimus epäasiallisesta käyttäytymisestä kaudelle 2022 rekisteröidyille 16-20 –vuotiaille jalkapallonpelaajille, Suomen Palloliitto 2022 >>

Lisätietoja tutkimuksesta:

Ville-Pekka Inkilä, Tutkimus- ja kehityspäällikkö
ville-pekka.inkila(a)palloliitto.fi

Lisätietoja ilmiöstä ja Palloliiton toimenpiteistä:

Timo Huttunen, Seurapalvelujohtaja
timo.huttunen(a)palloliitto.fi